camponotus truncatus

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

camponotus truncatus

Bericht door Leksz »

Hey,

Ik heb tijdens het sziget-festival in Hongarije 2 gynes gevonden.
Een kon ik makkelijk determineren als camponotus truncatus.
De ander moet ik nog bezien..

Het lijkt mij erg lastig om haar een kolonie te laten beginnen.. Ik heb al diverse stukjes houtsnippers toegevoegd aan het reageerbuisje en ze staat op 25-28 graden. Wat kan ik nog meer doen om betere omstandigheden te creëren?
Ze nam ook een beetje honingdauwsurrogaat aan.

tips/ideen ?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus truncatus

Bericht door Mika »

Zeer moeilijk. Vroeger lukte maar 1 op 4 gynes op een frans forum. Ikzelf ben er nooit in gelsaagd om een kolonie op te starten: ik heb wel gedurende enkele jaren een kolonie gehad. Ik zou zeggen: probeer het met honingdauwsurrogaat. Geef ze zeer weinig plaats. Ik hbe geen idee wat de omstandigheden van de gyne zijn bij de koloniestichting in de natuur.

Het zijn zeer angstige mieren, die vreemd conspecifiek broed herkennen, en dan panikeren: je kan ze dus niet boosten: dan breekt de totale choas uit.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus truncatus

Bericht door AlmeloRW »

Deze naam kwam ik toevallig tegen op youtube bij het bekijken van mieren filmpjes. De persoon die deze soort houd heeft ze in een boomstam uitgefreezd en daar een plexiglas plaatje oopgemaakt. De kolonie van de persoon in kwestie is russisch, ik weet dus niet hoe goed zn engels is, maar je zou kunnen proberen contact met hem op te nemen
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Camponotus truncatus

Bericht door Leksz »

De gyne is dood, 2 soorten hout aangeboden om in te leven. Jammer, leek mij echt een leuk soort
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus truncatus

Bericht door mn »

Heb me er ook eens een klein aantal gynes van kunnen bemachtigen, geen enkele heeft het overleefd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie