Messor Barbarus & Pheidole pallidula

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Messor Barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door Verduveltje »

Ik ben nu een maand bezig met mieren houden en ben van plan om het een stuk serieuzer aan te pakken.
Op dit moment heb ik een Lasius niger kolonie met ongeveer 25 werksters en veel broed. Dat gaat dus prima maar ze zijn toch zo inactief / weinig buiten het nest dat ik deze niet heel interessant vind (vandaar ook mijn keuze voor de 2 soorten en grootte van de kolonies die ik nu wil bijhalen).

Inmiddels heb ik het hele forum wel gelezen denk ik, en veel informatie daar buiten maar toch zit ik nog met wat vragen.

Wat ik nu van plan ben ik 2 kolonies aan te schaffen, namelijk Messor Barbarus en Pheidole pallidula.

Als opzet heb ik 2 aquaria gekocht van 30x20x20. hier onder geef ik aan hoe ik dit wil gaan doen:

Messor Barbarus (queen + 26-50 worker)
- Vocht: geen vocht in nest, alleen aangeboden in de buitenwereld
- Temperatuur: 28c dmv warmte mat (volgens mij een goede temperatuur)
- Winterslaap: Niet perse

Pheidole pallidula (queen + 101-250 worker)
- Vocht: Ik kan niet echt vinden of deze soort nu echt veel/weinig/normaal/geen vocht in het nest nodig heeft, iemand die mij dit kan vertellen?
- Temperatuur: 26c dmv warmte mat (deze temperatuur is nodig om soldiers te laten ontwikkelen)
- Winterslaap: Niet nodig

Verwarming
Hitte mat van 57,5 x 15 cm

Deze mat plaats ik onder de twee bakken waardoor het nest van onder verwarmd wordt.
Door een thermostaat te plaatsen wil ik de temperatuur die ik meet in het nest rond de 28 graden houden, de buitenwereld(en) zal daardoor iets warmer zijn.

Het regelen van de temperatuur wil ik met een thermostaat doen (iemand die een goedkope optie weet die gemakkelijk te gebruiken is met een warmte mat?).

Nest
Beide soorten kunnen in Ytong graven, daarom denk ik er over om een behoorlijk blok ytong in beide bakken te leggen en hier een aantal kamers uit te kerven. De rest laat ik dan gewoon zitten waardoor bij en eventuele nodige uitbreiding de kolonies zelf kunnen bepalen waar de rest van de kamers moeten komen. Hierdoor is het zicht op de kolonie wellicht minder goed maar kunnen ze zelf kiezen waar ze gaan zitten wat de groei van de kolonies wellicht bevorderd.

Luchtvochtigheid
Ik haal in ieder geval een hygrometer om de luchtvochtigheid te meten, de luchtvochtigheid is volgens mij voor beide soorten bij 55-65% goed?

Tot slot nog 1 vraag: Stel ik bestel deze kolonies nu, hoe lang heb ik dan voordat deze echt uit het nest moeten (reden dat ik zsm wil bestellen is dat van beide niet veel kolonies meer beschikbaar zijn en ik vorige keer met mijn lasius niger (grootte van de kolonie) ook al achter het net viste)

Graag jullie reacties /verbeteringen / antwoorden!

Groet,
Verduveltje
Laatst gewijzigd door Verduveltje op 09 dec 2012, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door Floris »

Snel wat opmerkingen:
  • De activiteit van een kolonie hangt vooral af van de grootte van de kolonie. Wanneer je kolonie Lasius niger duizend werksters telt, zullen ze zeer actief zijn,.
  • Een grote kolonie zal de vochtigheid in het nest kunnen reguleren, zodat het broed op de juiste vochtigheid ligt. Een beginnende kolonie woont het beste in een reageerbuis.
  • Een 'soldier' is een major werkster, geen soldaat. (En een queen is Engels voor koningin. :) )
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door Verduveltje »

Floris,

bedankt voor je reactie.

Heb mezelf behoorlijk ingelezen en net nog een keer me post gelezen en zie dat er wat foutjes in staan ja (verbeteringen doorgevoerd). Ik heb begrepen dat een grotere kolonie actiever is, vandaar dat ik ook wat meer werksters wil bestellen bij de koninginnen.

Op antstore staat dat de Pheidole pallidula weldegelijk soldier's heeft? Of is dit gewoon een verkeerde benaming en heten deze major's?

De reden dat ik eerst Lasius niger heb genomen is puur om wat ervaring op te doen, ik vind de 2 soorten die ik nu wil nemen een stuk interessanter ivm het verzamelen van zaden (Messor barbarus) en het snelle groeien (Pheidole pallidula).

Nu is mevrouw niet echt gecharmeerd van reageerbuisjes vol met mieren in het huis vandaar dat ik ze in een mooie bak wil plaatsen.
Is de optie die ik geef om een klein deel van het ytong uit te kerven en dit vervolgens door de mieren zelf te laten uitbreiden haalbaar? Op die manier kan ik de kolonie nu al in een grotere bak plaatsen zodat deze daar in kan groeien.

Als ik laatste punt goed begrijp dan kan ik dus wel de 2 kolonies nu bestellen (in die groottes) en dan eerst nog in een reageerbuis houden?

Groet,
Verduveltje
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door Mika »

Ik zou ook aanraden om eerst wat meer ervaring op te doen, met het houden van mieren, en met het bouwen van bakken. Ik heb zelf nog nooit een goede bak gebouwd, waar Messor barbarus of Pheidole pallidula in zouden gehouden kunnen worden. Ik zeg neit dat het echt onmogelijk is, mijn laatste ontwerpen heb ik nog nooit uitgevoerd, maar het wil toch wel wat zeggen. Als je toch het eerste advies in de wind zou slagen, zou ik kiezen voor Messor barbarus, en niet voor Pheidole pallidula. Volgens mij hebben ze allebei redelijk wat vochtigheid nodig (maar Pheidole meer) en kunnen ze in die omstandigheden zonder problemen door Ytong knagen, zoals je wel weet. De Pheidole zijn daarenboven zo klein dat ze zeer moeilijk in de bak te houden zijn, als de kolonie éénmaal groot uitgegroeid is.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door Floris »

Verduveltje schreef:Op antstore staat dat de Pheidole pallidula weldegelijk soldier's heeft? Of is dit gewoon een verkeerde benaming en heten deze major's?
De naam 'soldaat' suggereert dat dit de vechtende mieren zijn. Bij sommige soorten, trekmieren bijvoorbeeld, is dat het geval. Bij Pheidole pallidula en Messor barbarus vervullen ze de rol van werktuigen om grote prooien en zaden kapot te knippen en soms te verplaatsen. Zeker bij Pheidole pallidula zijn het de kleine, en voor de kolonie veel goedkopere, mieren die de gevaarlijke dingen doen en gevechten aangaan.
Nu is mevrouw niet echt gecharmeerd van reageerbuisjes vol met mieren in het huis vandaar dat ik ze in een mooie bak wil plaatsen.
Je kunt een reageerbuisje in een mooie grote bak als buitenwereld leggen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door Verduveltje »

Ik heb nog een stuk verder op het forum rondgekeken en dingen uitgezocht en besloten om jullie advies om eerst meer ervaring op te doen niet op te volgen.
Of dit een goede keus is of een slechte zal de tijd leren!

Ik heb maandag een kolonie Pheidole pallidula met 100-250 werksters en een kolonie Messor barbarus met 25-50 werksters besteld.

Vandaag kwamen deze binnen met de rest van de materialen die ik wou hebben om de formicaria af te maken.

De Messor barbarus kolonie was binnen een uur uit het proefbuisje verhuist naar het nieuwe nest, heb 55 minuten zitten kijken en toen ik vervolgens 5 minuten later terug kwam was de hele boel verhuist. (het nieuwe nest werd wel al de hele tijd door meerdere werksters druk bezocht.)

De Pheidole pallidula kolonie laat ik nog een flinke poos in het proefbuisje, eventueel plaats ik later nog 1 of 2 buisjes bij omdat het nest nog echt te groot is.

Hier ook 2 foto's van mijn bakken, zal later in een ander topic nog wel meer (en betere) foto's plaatsen!

Messor barbarus formicarium (30x20x20)
Afbeelding

Pheidole pallidula formicarium (30x20x20)
Afbeelding

Laat maar horen wat jullie er van vinden!
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door pjpj002 »

Zeer mooi, maar waar is de ingang bij het Messor barbarus nest?
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door Verduveltje »

Bovenin, net onder de top zie je een soort riggel. Ik heb morgen denk ik wel tijd om goede foto's te maken enz :)
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door pjpj002 »

Is het niet gevaarlijk om zand in de buitenwereld te leggen in verband met het afdekken van het glas?
En als ze in het Y-tong graven kan het dan niet zijn dat je een slecht zicht gaat hebben op de kolonie en koningin?
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
maxkoopman
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 juli 2013
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor barbarus & Pheidole pallidula

Bericht door maxkoopman »

Zouden ze de moeite nemen om helemaal heen en weer te lopen, denk je?
Plaats reactie