Maximumtemperatuur Messor

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Maximumtemperatuur Messor

Bericht door Lvet »

Hallo,

Ik houd mijn Messor structor op een warmtemat waarop de temperatuur oploopt tot 35-40 graden Celsius als ik direct op de mat meet. Nu zit er een plastic bak tussen de warmtemat en hun buizen en zal het in de buizen dus iets minder warm zijn. Tot nu toe gaat dat goed, maar omdat het toch erg warm is, wil ik vragen of het kwaad kan om de kolonie bij zulke temperaturen te houden. Ze komen uiteraard voor in landen waar het soms veel warmer is, maar in hun nest zal het ongetwijfeld veel koeler zijn.

Met andere woorden: voor een optimale groei zijn vaak minimumtemperaturen aangegeven, maar hoe zit het met de maximumtemperaturen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Maximumtemperatuur Messor

Bericht door Floris »

Dit is moeilijk te zeggen. De beste oplossing is om een deel van het nest te verwarmen, zodat de mieren zelf de beste temperatuur kunnen kiezen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Maximumtemperatuur Messor

Bericht door Lvet »

Het is maar een klein bakje met reageerbuizen en hele kleine blokjes ytong, maar ik heb inderdaad een deel niet op het warmtemat liggen. Het is echter onmogelijk om een gradiënt te creëren in zo'n kleine bak, dus ze kunnen alleen kiezen uit kamertemperatuur (20-23 graden) en 35-40 graden. Kamertemperatuur is mogelijk te laag voor een goede ontwikkeling en het andere lijkt nogal hoog, vandaar dat ik het vroeg.

Maar het is vast wel goed zo, ze doen het al weken goed en bovendien zouden de verwarmde delen onbewoond geweest zijn als het te warm was geweest.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Maximumtemperatuur Messor

Bericht door Floris »

Lvet schreef:Maar het is vast wel goed zo, ze doen het al weken goed en bovendien zouden de verwarmde delen onbewoond geweest zijn als het te warm was geweest.
Precies. Kamertemperatuur kan zeker geen kwaad. Mocht de temperatuur bij het matje te hoog worden, kunnen ze dus altijd vluchten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie