ytong nest met zand

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
david1996
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 27

ytong nest met zand

Bericht door david1996 »

Beste Antforum,

Ik ben nieuw op dit forum en ben ook helemaal enthousiast geworden om zelf een mierenkolonie te starten. Omdat ik een beginner ben wil ik beginnen met een Lasius niger kolonie. Het plan is om deze zomer een bevruchte koningin te vangen. Is het een goed idee om een ytong nest te maken met een plexiglas raam, vervolgens alle kamers uitgraven en gangen. (60 x 40 x 7 cm aan beide kanten) En vervolgens de gangen en kamers te vullen op 1 na waar de koningin in zit, met natuurlijk daaraan verbonden een reageerbuisje met suikerwater of water (wat is beter?). Het idee erachter is dat als er eenmaal werksters zijn zij in het ytong gaan "graven" en op die manier het nest zo groot maken als er behoefte naar is. Op die manier hoef ik minder vaak een nest te bouwen en dat scheelt weer € in deze crisis. Is dit een goed idee/ heeft iemand hier ervaring mee? De mieren kunnen het zand dan in het buitenverblijf dumpen, maar zullen ze al het zand weghalen, blijft / wordt het wel goed zichtbaar?
Het komt er ongeveer zoals op de foto uit te zien (geplukt van internet & geedit) zodra er miertjes zijn vervang ik het reageerbuisje met de buitenwereld met een waterdrinkbakje.

Alvast bedankt voor jullie fantastische hulp,

David.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: ytong nest met zand

Bericht door AntF »

Hey David,

Allereerst welkom op het forum!

Het probleem met zand is dat ze het kunnen gaan gebruiken om het plexiglas af te plakken. Dit zorgt ervoor dat je zeer weinig te zien krijgt van je kolonie.
Als je hier dus voor kiest moet je er voor zorgen dat het goed donker blijft, maar volgens mij is er dan nog steeds kans dat ze het doen.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
david1996
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: ytong nest met zand

Bericht door david1996 »

AntF schreef:Hey David,

Allereerst welkom op het forum!

Het probleem met zand is dat ze het kunnen gaan gebruiken om het plexiglas af te plakken. Dit zorgt ervoor dat je zeer weinig te zien krijgt van je kolonie.
Als je hier dus voor kiest moet je er voor zorgen dat het goed donker blijft, maar volgens mij is er dan nog steeds kans dat ze het doen.
Bedankt AntF voor je reactie!

Ik zal het niet met zand gaan doen, ik wil het natuurlijk wel kunnen blijven zien! Is het wel OK om zand te plaatsen in de buitenwereld? En is er een andere manier waardoor ik er voor kan zorgen dat ik een groot nest kan maken van ytong, maar dat het uitbreidbaar is zodat ik minder nesten hoef te maken?

Grt David.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: ytong nest met zand

Bericht door AntF »

Het zou kunnen zijn dat de mieren het zand vanuit de buitenwereld in het nest meenemen en het glas gaan afplakken. Als je het met rust laat en de goed donker houdt is er een kans dat ze dat niet doen. In mijn (eerste) fomicarium heb ik wel zand-leem in de buitenwereld. Dit heb ik bevochtigd en het vormt een hard laagje. Het is echter zeer makkelijk voor de miertjes om dit spul mee te nemen, en er eventueel mee af te plakken, vooral omdat het vochtig is. Als ik de keuze opnieuw kon maken ging ik echter niet voor zand of dergelijke dingen in de buitenwereld, dit levert vrij vaak problemen (zie mijn blog ;) ).

Een formicarium met zand, plantjes etc leek mij eerst ook het leukst, maar uiteindelijk maken de mieren het toch zoals ze zelf willen, en kunnen ze ook gaan graven op plekken waar je het niet wil. Als je dan toch ervoor kiest zand in de buitenwereld te doen zou ik een zeer dun laagje gebruiken. Als je normaal zand droog houdt kunnen mieren hier volgens mij minder goed op lopen.

Qua uitbreiding zou je kunnen experimenteren met verbindingen (slangen) tussen nesten, zodat je de een op de ander kan aansluiten. Je kan ook proberen om een groot ytong nest te maken, maar dan alleen de gangen tussen de kamers te dichten. De mieren kunnen die dan uitgraven naarmate de kolonie groeit. Dit hoeft dan ook niet per se van zand oid te zijn. Echter heb ik hier weinig ervaring mee en geen idee of dit werkt.

Hopelijk helpt dit en alvast succes! :D
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: ytong nest met zand

Bericht door Tioba »

Hallo,

Ik wil dit jaar ongeveer met het hetzelfde proberen en mijn vragen zijn;
Heeft iemand hier inmiddels meer ervaring over?
Over het dicht laten van de gangen? En wat je als vervanger kunt gebruiken?

Ik ben me nu al een paar weken aan het inlezen, gister net mijn account aangemeld.
Lasius Niger is ook de soort waar ik mee wil beginnen.
Ytong word het meest gebruikt, maar hoe weet je dan zeker,
dat ze door de gangen gaan en niet meteen richting de buitenmuur?

Ik probeer al meerdere onderwerpen eerst goed door te lezen ook op andere topics,
Maar over dit vind ik nog niet zo veel.

Mvg, Tioba.
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: ytong nest met zand

Bericht door Floris »

Veel forumleden vinden niet alleen het houden van mieren leuk, maar ook het knutselen met nesten.

Omdat kolonies naar het gevoel van veel beginners langzaam groeien, zou ik het aanraden om eerst een klein nest te maken, en dan steeds nieuwe naar mate de kolonie groeit. Zo doe je ook ervaring op, en worden je nesten steeds beter.

Zand in een nest zou ik afraden, omdat ze daarmee het glas kunnen bedekken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: ytong nest met zand

Bericht door Tioba »

Bedankt voor je snelle reactie,
Ik wil inderdaad ook zelf gaan knutselen qua nesten.

Met een klein nest, wat voor afmeting moet ik dan aan denken?
Ik hoor vaker dat zand word afgeraden daarom vroeg ik ook naar mogelijke vervangers.
Of kan ik dan beter de gangen (in ytong?) half afmaken? Dat ze zelf nog een klein stukje moet graven.
Is ytong dan wel een goed idee? Of graven ze daar gewoon door?

Mvg Tioba.
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: ytong nest met zand

Bericht door Floris »

Een beginnende kolonie woont het beste in een reageerbuisje.
Daarna kun je ze overzetten naar een zeer klein Ytong nestje. De nestruimte moet niet groter zijn dan vier of acht keer de kolonie wanneer de mieren opeengepakt zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: ytong nest met zand

Bericht door Tristan »

Tioba schreef: Of kan ik dan beter de gangen (in ytong?) half afmaken? Dat ze zelf nog een klein stukje moet graven.
Is ytong dan wel een goed idee? Of graven ze daar gewoon door?
Lasius niger kan niet graven door ytong ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: ytong nest met zand

Bericht door GvG »

Hoi, welkom op het forum.

Het beste kan je wachten tot de kolonie meer dan 100 werksters heeft, voordat je ze overplaatst naar een (klein) ytongnest. Voor die tijd overplaatsen geeft allerlei uiteenlopende problemen.

Een gyne die deze zomer een kolonie sticht kan vóór de winter tussen de 10 en 30 werksters voortbrengen. Na de winterslaap kan het snel gaan, en aan het eind van de lente kan een kolonie groot genoeg zijn om te verhuizen.

Je hebt dus nog wel even de tijd om na te denken over je ytong-nest. :)
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: ytong nest met zand

Bericht door Tioba »

Dat het lang duurt voor ze in het ytong nest gaan weet ik, winterslaap ook,
Maar mijn vraag is dus, hoe groot moet de ytong dan zijn? Ten grote van een foto lijstje ofzo?
Graag cm omtrek enzo melden, daar heb ik persoonlijk meer aan;)

Hoogte:20 cm
Lengte:30 cm
Diepte 4cm

Gangen en kamers tot ±1cm diep
Goed uitspoelen, etc etc..

Maar die grote kan ik tot nu toe nit echt veel vinden
Het design en water etc weet ik inmiddels een beetje en daar valt nog genoeg over te lezen
In de andere topics..

Greetz tioba
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
Plaats reactie