Rode folie

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Rode folie

Bericht door Thyxar »

Dag forum

Voor mijn Messor barbarus kolonietje zou ik graag gebruik maken van rode folie. Ik weet dat deze methode lang niet bij elke miersoort werkt. Maar werkt dit bij Messor barbarus? In de blog van MichaelB zie ik dat hij gebruik maakt van deze rode folie bij deze soort. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Nog een vraagje: Zijn er mieren die het UVspectrum kunnen waarnemen? Zo ja, worden die ook geblokkeerd door de filter(rode folie)?

Geen simpele vragen. Deels antwoorden is ook goed!

Groeten
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Rode folie

Bericht door Lvet »

Zelf geen ervaring, maar op dit forum heb ik vaak gelezen dat Messor barbarus inderdaad geen rood licht zou zien.
Er zijn tevens soorten die het uv-spectrum waar kunnen nemen. Geen idee of dit door de rode folie wordt tegengehouden. Ultraviolette straling wordt bijvoorbeeld deels wel door glas tegengehouden, uv A gaat wel door glas maar uv B niet. Het glas op je formicarium houdt dus al een deel tegen. Of uv A zichtbaar is voor mieren weet ik niet. Het is erg moeilijk om te zeggen hoeveel licht je nou voor je mieren tegenhoudt met welk materiaal.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Rode folie

Bericht door Thyxar »

Lvet schreef:Zelf geen ervaring, maar op dit forum heb ik vaak gelezen dat Messor barbarus inderdaad geen rood licht zou zien.
Er zijn tevens soorten die het uv-spectrum waar kunnen nemen. Geen idee of dit door de rode folie wordt tegengehouden. Ultraviolette straling wordt bijvoorbeeld deels wel door glas tegengehouden, uv A gaat wel door glas maar uv B niet. Het glas op je formicarium houdt dus al een deel tegen. Of uv A zichtbaar is voor mieren weet ik niet. Het is erg moeilijk om te zeggen hoeveel licht je nou voor je mieren tegenhoudt met welk materiaal.
Dankje voor de info!
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Rode folie

Bericht door Artilux »

Interessante vraag, ik zit er namelijk zelf ook mee ;)
Hopelijk kun je ook posten wat je beslissing wordt.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Rode folie

Bericht door Thyxar »

Ik denk dat ik voor de rode folie ga gaan en ik zal mijn bevindingen wel mededelen.
Maar weet iemand waar ik dat vind?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Rode folie

Bericht door Floris »

Thyxar schreef:Ik denk dat ik voor de rode folie ga gaan en ik zal mijn bevindingen wel mededelen.
Leuk, probeer erachter te komen of het ze niet uitmaakt, of ze er alleen onder gaan zitten omdat het wat donkerder is dan onbedekt, of dat ze echt helemaal geen licht door rood folie zien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Rode folie

Bericht door AntF »

Weet iemand of rode folie werkt bij Myrmica rubra?
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Rode folie

Bericht door cerris »

En voor camponotus barbaricus?
Ben aan het wachten tot ze binnen komen.
Maar als iemand er ervaring mee heeft hoor ik het graag. :)


groeten cerris
1X Formica fusca
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Rode folie

Bericht door Floris »

Deze vraag is vaker voorbij gekomen, en ik heb helaas nog nooit bewijs gezien. Er zijn inderdaad geruchten dat bepaalde soorten of geslachten geen rood licht zouden kunnen zien.

Van Lasius niger wordt dit vaak beweerd. Ik houd mijn Lasius niger vanaf een stuk of tien werksters in onverduisterde buisjes. Dat geeft ook geen problemen. Dat ze het ook goed doen met rode folie, is dus geen bewijs dat ze geen rood licht kunnen zien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Rode folie

Bericht door Thyxar »

Floris schreef:Deze vraag is vaker voorbij gekomen, en ik heb helaas nog nooit bewijs gezien. Er zijn inderdaad geruchten dat bepaalde soorten of geslachten geen rood licht zouden kunnen zien.

Van Lasius niger wordt dit vaak beweerd. Ik houd mijn Lasius niger vanaf een stuk of tien werksters in onverduisterde buisjes. Dat geeft ook geen problemen. Dat ze het ook goed doen met rode folie, is dus geen bewijs dat ze geen rood licht kunnen zien.
Als ik je goed begrijp krijgen ze het volle daglicht op hun? Als het werkt ga ik dat ook doen bij mijn Lasius niger. Het is altijd leuk als je iets ziet! :D
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Rode folie

Bericht door Floris »

Een nest mag nooit in de zon staan, dat wordt veel te warm.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie