Vochtigheid zand en warmtelamp

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Vochtigheid zand en warmtelamp

Bericht door MorbidMike »

Ik heb laatst de Pheidologeton diversus kolonie van Kjeld overgenomen en ze zitten nu in hun nieuwe setup. Het substraat bestaat uit vooral uit zand, wat op enkele Ytongblokken lig, wat weer op een laag kleibolletjes ligt (en dit kan ik via een buis helemaal onder water zetten). Om de vochtigheid te bewaren spuit ik, wanneer ik thuis ben, het zand vaak nat. Daarnaast heb ik nog een oud mistsysteem wat ik ook gebruik. Als warmtetoevoer gebruik ik langs de onderkant 2 warmtematten, en langs de bovenkant 2 warmtelampen (50W en 75W). Het enige probleem wat ontstaat is dat als de warmtelampen lange tijd aanstaan, vooral die van 75W, het zand redelijk snel uitdroogt. Dit is vrij logisch maar ik heb nog geen goede oplossing gevonden om dit tegen te gaan, behalve vaak spuiten en de 75W lamp uit te zetten als ik uit huis ga. De luchtvochtigheid is altijd goed (ik hou het meestal rond 65%, maar kan het ook naar 80 of zelfs hoger brengen), maar het zand wordt echt te droog. Hebben jullie ervaring met zand vochtig houden terwijl er een lamp op schijnt met behoorlijk vermogen? De afstand tussen de lampen en het zand bedraagt ongeveer 50 cm. Misschien is een goede oplossing er een ander type poreus substraat op te leggen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vochtigheid zand en warmtelamp

Bericht door GvG »

Is de buitenwereld open of dicht?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vochtigheid zand en warmtelamp

Bericht door MorbidMike »

Grotendeels dicht (er zitten 2 openingen in het dak waar de lampen door naar binnen schijnen). De luchtvochtigheid is echt geen probleem, het is puur de vochtigheid van het zand, dit droogt te snel uit door de warmte van de lampen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vochtigheid zand en warmtelamp

Bericht door GvG »

Ik heb geen ervaring met zand, maar volgens mij houdt klei het vocht beter vast. Je zou klei door het zand kunnen mengen. Daar had je zelf vast ook al aan gedacht?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vochtigheid zand en warmtelamp

Bericht door MorbidMike »

Klei houdt het inderdaad veel beter vast, zelf dacht ik aan hydrokorrels. Ik neem aan dat de mieren het in zouden graven met zand en dat zou ideaal zijn.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vochtigheid zand en warmtelamp

Bericht door GvG »

Ik heb laatst een zak "Seramis" gekocht (intratuin). Dat is ongeveer hetzelfde, maar het neemt meer vocht op, houdt het langer vast en het is fijner. En nee, ik ik verdien er niks aan ;) .

Afbeelding

Iets anders: storten de gangen niet in als ze graven in puur zand?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Vochtigheid zand en warmtelamp

Bericht door MorbidMike »

GvG schreef:Ik heb laatst een zak "Seramis" gekocht (intratuin). Dat is ongeveer hetzelfde, maar het neemt meer vocht op, houdt het langer vast en het is fijner. En nee, ik ik verdien er niks aan ;) .

Iets anders: storten de gangen niet in als ze graven in puur zand?
Dat klinkt misschien inderdaad als een betere oplossing, ik zal het ook eens proberen.
Dat heb ik mezelf ook afgevraagd, het zand wat ze nu hebben is wat ze al hadden sinds ik ze overgenomen heb van Kjeld en de gangen storten nooit uit zichzelf in. Dit heeft mogelijk ook te maken met de vochtigheid (ik zorg ervoor dat het zand nooit uitdroogt), maar de stevigheid van het zand suggereert dat het een mix is van leem of klei en zand want hun tunnels storten zelfs bijna nooit in wanneer ik ze levende meelwormen voer. Ik heb me al afgevraagd of de mieren zelf iets toevoegen aan het zand om hun gangen en torentjes steviger te maken (speeksel o.i.d.).
Plaats reactie