Verwarming/regeling formicarium

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Cottientje
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 september 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Verwarming/regeling formicarium

Bericht door Cottientje »

Hallo,

Ik weet niet of er reeds een topic hierover bestaat, maar ik geen enkele gevonden…

Ik ben namelijk op zoek naar de beste manier om de temperatuur in een formicarium te regelen.
Er zijn hier natuurlijk voldoende mogelijkheden, maar wat is volgens jullie de beste oplossing (prijs-kwaliteit natuurlijk).
Verwarming: Werk je met een warmtemat, warmtekabel of warmtesteen…
Gebruik je een warmtebuffer zoals water, gips, korrels enz…
Regeling: Op he gevoel, of met een thermometer of thermostaat. Met of zonder externe voeler.

Welke van deze systemen/toestellen gebruiken jullie en waarmee behaal je de beste resultaten.
En waar haal je die toestellen het best. Via Antstore, dierenwinkel, online electroshop enz…

Zo kunnen we misschien een databank aanleggen voor mensen die hier informatie en interesse voor hebben. Zoals ikzelf op dit ogenblik.

Alvast bedankt

Mvg
Toon
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Verwarming/regeling formicarium

Bericht door Hertcerf »

Zelf ben ik een enorme fan van een bak water met dompelaar: geen gedoe met meetinstrumenten die dan de verwarmingsmat meer of minder toevoer geeft en het is ook gewoon 99.9% betrouwbaar.
En ook best goedkoop. (dompelaar van 10-15EU en een plastic bak voor een paar euro bij de IKEA. Water is in Nederland ook niet echt duur..)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Verwarming/regeling formicarium

Bericht door Floris »

Ik ben prima tevreden over de warmtematjes van ter.nl. Zolang je ervoor zorgt dat de mieren altijd een onverwarmd nestdeel hebben, is een thermostaat niet nodig. Die mieren kunnen dan zelf de beste temperatuur kiezen voor zichzelf en voor hun broed.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie