Nu heb ik onlangs een nieuwe thermostaat gekocht. Deze heeft 2 relais waardoor je de koelkast en verwarmingsmat tegelijkertijd kunt aansluiten. Hij wisselt zelf tussen koelen en verwarmen binnen de marges die allemaal instelbaar zijn. De gewenste temperatuur en het verschil waarbij er gekoeld/verwarmt moet worden. Ook kun je een minimale tijd instellen die tussen het verwarmen en koelen moet zitten. Dit om te voorkomen dat de koelkast 10x per minuut aan en uit gaat. Dit is heel slecht voor de compressor. Bovendien is deze thermostaat nauwkeuriger in te stellen, op 0,1 graad nauwkeurig, en hij reageert al bij 0,3 graden verschil. Effectief kan je de temperatuur dus met 0,3 graden nauwkeurig regelen.
Je krijg alleen het apparaatje, er zitten geen snoeren aan. De sensor wordt meegeleverd, maar alle andere snoeren moet je zelf aansluiten. Dat is niet moeilijk, alleen draadjes strippen en vastschroeven. Solderen is niet nodig. Er zijn veel handleidingen te vinden op internet, en anders kan ik ook helpen.
Ik heb deze thermostaat via Ebay gekocht. Hij wordt dan verzonden uit China, dat duurt 2 a 3 weken. Deze thermostaat kostte iets meer dan 14 euro, en het mooiste is nog: gratis verzending!!
Hier de advertentie van de verkoper waarvan ik hem gekocht heb, er zijn er meerdere. Als je zoekt op "Temperature Controller" of STC-1000 kan je prijzen vergelijken.
Hier zie je hoe ik hem gemonteerd heb.
Ik heb ook warmtematjes uit China waar ik heel tevreden over ben, daar over binnenkort meer.