Goede, goedkope thermostaat

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Goede, goedkope thermostaat

Bericht door GvG »

Ik gebruik al een tijdje een goedkope thermostaat voor mijn Oecophylla smaragdina. In mijn blog kan je hem zien, ik heb er een houten kastje omheen gemaakt. Deze thermostaat heb ik via internet gekocht, vanuit Hong-Kong. De thermostaat heeft één relais dat je kan instellen op verwarmen of koelen. Je kan er dus een verwarmingskabel of warmtematje op aansluiten, maar met een andere instelling kan je ook de stekker van de koelkast er op aansluiten. Als je dan de sensor in de koelkast legt kun je de temperatuur redelijk regelen. Ideaal voor tijdens de winterslaap. Ik gebruik deze thermostaat nu in de koelkast in mijn schuurtje. Als het niet vriest zet ik hem op de koelingsstand, als het wel vriest zet ik hem op verwarmen en hang ik een verwarmingsmatje in de koelkast. Dit verwarmingsmatje sluit ik aan op de thermostaat. Zo blijft de koelkast, en de mieren daar in, vorstvrij, zelfs als het in de schuur 10 graden vriest. De thermostaat meet de temperatuur tot op 0,1 graad Celsius nauwkeurig en is zeer accuraat. Ik heb hem getest in ijswater. Dat moet in principe 0*C zijn en hij gaf 0,2 aan. De gewenste temperatuur kan ik tot op 1 graad nauwkeurig instellen. Dus als ik hem op 26 graden instel begint hij met verwarmen als de temperatuur onder de 25 graden komt. Als de 26 graden bereikt is stopt hij met verwarmen.

Nu heb ik onlangs een nieuwe thermostaat gekocht. Deze heeft 2 relais waardoor je de koelkast en verwarmingsmat tegelijkertijd kunt aansluiten. Hij wisselt zelf tussen koelen en verwarmen binnen de marges die allemaal instelbaar zijn. De gewenste temperatuur en het verschil waarbij er gekoeld/verwarmt moet worden. Ook kun je een minimale tijd instellen die tussen het verwarmen en koelen moet zitten. Dit om te voorkomen dat de koelkast 10x per minuut aan en uit gaat. Dit is heel slecht voor de compressor. Bovendien is deze thermostaat nauwkeuriger in te stellen, op 0,1 graad nauwkeurig, en hij reageert al bij 0,3 graden verschil. Effectief kan je de temperatuur dus met 0,3 graden nauwkeurig regelen.

Je krijg alleen het apparaatje, er zitten geen snoeren aan. De sensor wordt meegeleverd, maar alle andere snoeren moet je zelf aansluiten. Dat is niet moeilijk, alleen draadjes strippen en vastschroeven. Solderen is niet nodig. Er zijn veel handleidingen te vinden op internet, en anders kan ik ook helpen.

Ik heb deze thermostaat via Ebay gekocht. Hij wordt dan verzonden uit China, dat duurt 2 a 3 weken. Deze thermostaat kostte iets meer dan 14 euro, en het mooiste is nog: gratis verzending!!

Hier de advertentie van de verkoper waarvan ik hem gekocht heb, er zijn er meerdere. Als je zoekt op "Temperature Controller" of STC-1000 kan je prijzen vergelijken.

Hier zie je hoe ik hem gemonteerd heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook warmtematjes uit China waar ik heel tevreden over ben, daar over binnenkort meer.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Goede, goedkope thermostaat

Bericht door boboy123 »

zeer interessant !
ik snap alleen niet goed hoe het warmte matje stroom krijgt .
gaat dat via het apparaat of moet het ook gewoon nog in de stekker ?
gr
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Goede, goedkope thermostaat

Bericht door GvG »

ik heb aan de achterkant van de thermostaat 2 contactdozen (stopcontacten) aangesloten, 1 voor koelen, 1 voor verwarmen. Het warmtematje ligt onder het formicarium en de stekker zit in het "verwarmen-stopcontact". De sensor zit in het formicarium.
Het stopcontact voor koelen is nu niet in gebruik, die is voor tijdens de winterslaap.

Edit:
Om te verwarmen gebruik ik een dubbele contactdoos, ik heb er twee warmtematjes op aangesloten.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Goede, goedkope thermostaat

Bericht door boboy123 »

ok bedankt .
ik ga er denk ik ook wel zo een kopen niet duur een best wel handig !
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Goede, goedkope thermostaat

Bericht door GvG »

De twee stopcontacten krijgen hun stroom inderdaad via de thermostaat. Er gaat dus 1 stekker 1, en er komen er 2 uit, simpel gezegd.

Op de bovenste foto zie je 3 snoeren. De middelste is de stroom voor de thermostaat, die gaat gewoon in het stopcontact in de muur. De bovenste is voor de koeling, de onderste is voor verwarmen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Goede, goedkope thermostaat

Bericht door Floris »

Dat is goed gevonden. Ik zal het in gedachten houden. :)

Heb je een voorziening getroffen voor ventilatie van de koelkast?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Goede, goedkope thermostaat

Bericht door GvG »

Ja, er hangt een computer-ventilator in de koelkast.
Plaats reactie