Hoe manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Vragen en info over nestcondities
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Hoe manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Hallo

Ik ben Bram Luijken
Ik heb een Manica rubida koningin in een formicarium
Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan doen om de kolonie het beste te behandelen
iemand nog tips dan zou ik het graag willen weten

Mvg

Bram Luijken
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door Floris »

Dit is geen makkelijke soort. Geef vooral veel rust.

Als het een losse koningin is, dus zonder werksters, is het essentieel dat je haar elke dag een klein insectje geeft.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door Mika »

Inderdaad: zeer onrustige, zeer aggressieve soort. En ze hebben veel voedsel nodig.

De soort is hemiclaustraal: dit wil zeggen dat de gyne inderdaad insecten vangt, en haar eerste nest dus zelf verlaat voor er werksters zijn.
DUCKDUCKGO!
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Heb ze net een halve krekel gegeven.
De andere helft had ik al eerder gegeven dus hij was al dood (had hem ingevroren).

Ze doet het goed maar een larve werd ziek en die heeft ze op de afval hoop gegooid.
Die heb ik verwijderd.
Nu heeft ze nog maar een larve.
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Ik wil je adviseren je heel goed in te lezen over deze soort.
Niet dat ik bedoel dat je dat niet gedaan hebt, maar deze soort heeft geen "maag" om voedsel in op de slaan. (Had ik ergens gelezen dacht ik, maar kan bron niet meer vinden!)
Al het eten wat ze eten word meteen verteerd. De werksters voeden de gyne en larven dus NIET! Dit is de reden waarom de vorige larve ziek was. De larve moet zelf eten!
Je moet dus een prooidier hebben wat licht genoeg is voor de gyne om mee te nemen. (En weer uit het nest te kunenn gooien)
En ook niet gaat plakken en schimmelen in het buisje. Ik raad je dus vliegen aan.
Met name denk ik fruit vliegjes waar je dan een 2-3 tal vers per dag moet neerleggen of je zou krulvliegen moeten kopen en daar 1 per dag/ per 2 dagen.
Ik raad je aan dit zo snel mogelijk te doen om te voorkomen dat de gyne en de larf te veel afzwakken.

Succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Oke dat is heel handige informatie.
Ik heb vanmiddag fruitvliegjes gekocht bij mijn dieren winkel.
Ik heb ze nu ingevroren en morgen zal ik er 3 geven
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Ik zou je tevens willen aanraden de fruitvliegjes niet in te vriezen.
Kan wel... Maar dan gaat de kwaliteit achteruit en vriezen ze stuk wegens het vocht.
Daarbij zijn ze korter houdbaar als ze eerst zijn ingevroren ipv vers..
Daarbij blijven fruitviegen eten en eitjes leggen in het bakje en krijg je dus voorlopig meer fruitvliegjes. (Tot het eten op is)
Zo vreten de fruitvliegjes zich vol en smaken ze veel lekkerder voor de rubida
En is het verser en langer houdbaar.

Wellicht een tip voor de volgende keer.

Ik laat gewoon een klein hoekje open, laat er 3 ontsnappen (doe het hoekje weer dicht.) en druk ze dood met een keukenrol papiertje of pincet.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Ik heb ze net op tijd uit de vriezer gehaald ze leefden nog.
Ik heb er 3 in de buitenwereld gelegd en een heeft ze er mee in het nest genomen om samen met de larven ervan te smullen.
Ze eet ook van de suiker die ik haar heb gegeven

Verder nog tips?
4x Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door GvG »

Goede tips Michael, ik wil echter wel even reageren op je laatste post. Ik vind het prima om verse insecten te geven, dood of levend. Ik ben het alleen niet eens met je argumenten om dit te doen.

Ik vries mijn krekels en fruitvliegjes meestal wél in. Ik kan ze langer bewaren, doe veel langer met een hoeveelheid, en hoef minder weg te gooien. Belangrijker nog, ik heb meerdere malen mijten gezien in een bakje fruitvliegen. Nog nooit in een bakje krekels of meelwormen, maar de vochtige voedingsbodem is blijkbaar ook aantrekkelijk voor mijten. Of deze mijten al in het bakje zaten toen ik het kocht weet ik niet, maar het blijft iets om in de gaten te houden. De voedseldieren invriezen is een prima manier om eventuele mijten te doden. Al mijn mieren (o.a. Lasius spp., Formica spp., Messor, Oecophylla) nemen ingevroren (en ontdooide :)) prooien aan.
MichaelB schreef:Maar dan gaat de kwaliteit achteruit en vriezen ze stuk wegens het vocht.
De cellen zullen stukvriezen, maar de voedingswaarde zal weinig veranderen. Eiwitten blijven eiwitten. Als ze lang of herhaaldelijk worden ingevroren kunnen ze wel uitdrogen, maar dat gebeurd niet zo snel. Een biefstukje uit de vriezer is vaak wat droger en taaier dan een verse, maar de voedingswaarde is nog prima. Altijd handig om in huis te hebben toch? :)
Daarbij zijn ze korter houdbaar als ze eerst zijn ingevroren ipv vers..
Zolang ze in de vriezer zitten blijven ze goed. Daarom hebben we vriezers, om ons eten goed te houden. Ontdooide insecten zijn minder lang houdbaar dan levende, maar als je ze toch doodmaakt is dat geen probleem. Doodgedrukte insecten kan je ook niet bewaren.
Daarbij blijven fruitviegen eten en eitjes leggen in het bakje en krijg je dus voorlopig meer fruitvliegjes. (Tot het eten op is)
Dat is inderdaad een groot voordeel. Ze kunnen nog lang doorfokken in de voedingsbodem. Je moet dan ook niet het hele bakje in de vriezer zetten. Ik schud de vliegen in een zakje, die gaat de vriezer in. De voedingsbodem zit vol eitjes en larven, dus het bakje zet ik weg op een warm plekje. Een weekje later heb je dan een nieuwe generatie, die ook weer eitjes legt. Na een tijdje droogt het uit en gaat het stinken, maar dat kan wel een paar weken door gaan.
Zo vreten de fruitvliegjes zich vol en smaken ze veel lekkerder voor de rubida
Volgens mij eet een fruitvliegje zich vol als hij genoeg voedsel kan vinden. Als ik de vliegjes direct na aankoop invries zullen deze dus volgevreten zijn. Als ik ze direct dooddruk ook. Als ik ze in het bakje laat gaan ze zich niet nog voller vreten toch?

Ik vind invriezen ideaal. Mijn Oecophylla smaragdina heeft de hele winter gedaan met 2 bakjes krekels (hele kleine, maat 3 geloof ik). De rest (van de mieren) zat/zit in winterslaap, dus ik heb al 3 maanden niets hoeven kopen. Ik haal uit de vriezer wat ik nodig heb, ik maak een beetje suikerwater, klaar.

Invriezen heeft wel nadelen, zeker ten opzichte van het voeren van levende prooien. Het jachtgedrag is bijvoorbeeld minder goed te zien. Als je je prooien toch dood aanbiedt kan je ze (volgens mij) net zo goed eerst invriezen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Dank voor je feedback!

Ik denk dat we wat dat betreft inderdaad op de zelfde lijn zitten.
Zolang ze in de vriezer zitten blijven ze goed. Daarom hebben we vriezers, om ons eten goed te houden. Ontdooide insecten zijn minder lang houdbaar dan levende, maar als je ze toch doodmaakt is dat geen probleem. Doodgedrukte insecten kan je ook niet bewaren.
Helemaal mee eens, in de vriezer blijven ze goed.
Alleen heb ik toen zelf gemerkt nadat ik krekels had ingevroren, dat normaal een krekel die ik onthoofd, nog dagen goed blijft.
Regelmatig merk dat ze zelfs de eerste 2 soms wel 3 dagen nog spartelen. (terwijl de werksters aan de voorkant aant eten zijn)
Pas echt na een week zijn ze uitgedroogd maar dan nog zie ik de werksters ermee aan de slag tot er bijna niets meer over is.
Toen ik de ingevroren krekel gaf werd die de zelfde dag nog een beetje slapjes en bruinig en merkte ik dat hij was aangekoekt na een dag of 2-3.
Er was ook bij mij veel minder interesse in van de werksters daarna.
Uiteraard hebben luchtvochtigheid temperatuur en kolonie grootte ook hier invloed op dus ervaringen kunnen wellicht verschillen.
Je moet dan ook niet het hele bakje in de vriezer zetten. Ik schud de vliegen in een zakje, die gaat de vriezer in.
Ben ik helemaal met je eens. Ik kreeg alleen de indruk dat bram wellicht het hele bakje in de vriezer had geplaatst, vandaar en dat zou een beetje zonde zijn.
Belangrijker nog, ik heb meerdere malen mijten gezien in een bakje fruitvliegen. Nog nooit in een bakje krekels of meelwormen, maar de vochtige voedingsbodem is blijkbaar ook aantrekkelijk voor mijten. Of deze mijten al in het bakje zaten toen ik het kocht weet ik niet, maar het blijft iets om in de gaten te houden.
Klopt inderdaad. Zelf heb ik dat nog nooit mee gemaakt gelukkig, maar dat maakt ook dat ik daar even niet aan gedacht heb. (Gevaarlijk!!)
Het is inderdaad wel heel belangrijk daar goed op te letten, mochten er inderdaad mijten in zitten kan dat desastreus zijn voor de kolonie!

Daarbij ben ik het inderdaad ermee eens dat vriezen ook zeker zijn voordelen heeft.
Ieder voordeel heeft wel weer zijn nadeel :P en ik denk dat je zelf de overweging moet maken in wat voor jou kolonies het handigst is en je daarin inderdaad moet kijken naar onder andere bijvoorbeeld het verbruik van een kolonie per een bepaalde periode.

Zelf vries ik momenteel alleen de honingdauw in en heb ik 2 kweekbakken een met krekels en de ander met dubia's.
Ik merk dat met al mijn kolonies momenteel ik goed uit kom qua verbruik.
Heb ongeveer een bakje krekels per 2-3 weken en dan gebruik ik maat 6.
In de tussentijd voer ik ze visvoer, kattenbrokken, appels, rijst(Zijn ze dol op! moet wel vochtig zijn), spelt en tarwe vlokken en daar groeien ze als kool van!
Ik heb in no time adults die momenteel door mijn grootste niger kolonie binnen 2-3 dagen zowat helemaal geconsumeerd worden.
De kleintjes gebruik ik dan weer voor al mijn kleine kolonies.

Wellicht is het voor bram aan te raden om voorlopig nog even vers te voeren tot dat de rubida gyne een paar werksters heeft en bram dan overgaat naar diepvries? Om er zo voor te zorgen dat de gyne door die eerste fase is en hulp krijgt om de andere larven en haar zelf goed te verzorgen.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Nog even een vraag: wat is de temperatuur waar de gyne nu in zit?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Mijn andere larve is nu ook overleden de gyne heeft nu alleen nog maar eitjes.
Weet iemand hier miss de oorzaak van?
Ik heb alle tips opgevolgd.
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Als je niet antwoord op de gestelde vragen kunnen we je niet helpen.

1.
Nog even een vraag: wat is de temperatuur waar de gyne nu in zit?
2. Wat is de luchtvochtigheid?
3. Kun je een foto maken van je setup?

Maakt niet uit als je et niet weet of niet kan meten, maar dan moet je dat natuurlijk even zeggen.

Is het buisje waar ze in zit helemaal open?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Ik heb geen temperatuur- of luchtvochtigheidsmeter in mijn formicarium, maar mijn mieren staan gewoon op kamertemparatuur.

Ze zitten niet in een buisje naar in eeen acryl formicarium.
4x Lasius niger
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

4x Lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door Floris »

Hoe is de bevochtiging in dat formicarium geregeld?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Er staat een bakje met water onder en door een soort gips komt het in de hoofdkamer terecht
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Sorry,

Ik kon me herinneren dat je een blog had gemaakt maar kon hem niet vinden(Mijn fout).
Maar denk dat dit eigenlijk al genoeg zegt.

Zoals je vast al heeeel veeeel gelezen hebt adviseren wij de kolonie pas uit een reageerbuisje te halen met 100+ werksters.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die niet willen wachten en dat is begrijpelijk, maar dit is dan wat je krijgt vrees ik.
Het heeft denk ik met meerdere factoren te maken. Het volgende wat ik ga zeggen is niet perce gebaseerd op de theorie maar op mijn ervaringen:

1. Een dergelijk acryl formicarium bied veel te veel licht in de begin fase. Dit biedt een gyne veel stress en kan ervoor zorgen dat ze het broed opeet.
Ookal zou je het afdekken is dit zonder 100+ werksters niet voldoende.
2. Stel je voor je zou je gyne filmen in de natuur, wat kun je dan verwachten te zien?
Ze maakt een HEEEL klein kamertje waar ze zich net in kan omdraaien tot dat ze een 10-20tal werksters heeft, deze breiden het nest uit.
Kortom dit nest is veel te groot. Er gaat teveel luchtvochtigheid door het hele nest. Misschien weet je dit al zelf uit ervaring, maar zelfs met een klein reageerbuisje stapelen ze regelmatig met steentjes en zand de uitgang zoveel mogelijk dicht om de luchtvochtigheid op een 7080% minimum te houden.
Hoe zou jou gyne dat alleen kunnen bewerkstelligen voor een heel nest? Helaas niet vrees ik.
3. Als je ervoor wilt zorgen dat je gyne snel werksters heeft zul je met warmte moeten werken.
Geen enkele kolonie houdt mijn myrmica's bij qua snelheid. Dit is het zelfde bij Manica's als ik me niet vergis. De totale duur van ei tot larve is 20-30 dagen op een temperatuur van 23-24 graden (voor 16 uur lang per dag).
Ik had in januari mijn rubra's (alleen gynes had ik) uit de winterslaap gehaald en ze hebben momenteel een 20 tal werksters een 20 tal poppen en een berg larven waar het je misselijk van wordt.

Vat dit nou niet als kritiek of als een wijzende vinger.
Mijn doel is om jouw manica een killer kolonie te bezorgen.
Het is aan jou om te kiezen: 1. Doe ik wat ik zelf het liefst wil 2. Doe ik wat de manica het liefst wilt.

Ik wil je graag helpen en ben bereid je voor een paar euries een perfect klaargemaakt reageerbuisje en een klein flesje honingdauwsurrogaat te sturen.
Je kunt haar dan in het reageerbuisje laten in de buiten wereld.
Sluit je de rest voorlopig met watten af.

Mijn myrmica's drinken per week een 2-3ml honingdauw.
Dat lijkt weinig maar voor zo'n jonge kolonie is dat echt heel veel vandaar het flesje.

Mocht je interesse hebben kun je het me laten weten via PM.

Succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Ik zal je een PM sturen maar hoe krijg ik de gyne terug in een buisje.
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

De acryl formicariums hebben schroeven dacht ik, deze kun je open schroeven dan de gyne en de eites in de buitenwereld uitkloppen (sluit wel even met een watje de weg van de buitenwereld naar het nest af.)
Of je kunt wachten totdat de gyne gaat eten in de buiten wereld en dan het slangetje met een watje afsluiten en de eitjes richting de uitgang laten rollen.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Oke ga het nu doen
4x Lasius niger
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door GvG »

bramluijken schreef:het is een semi-clausterale soort dus ze moet kunnen jagen
Ja, dat weet ik. Just checking... :)

In dat geval, ik zie dat je een deksel gebruikt. Als je bijna elke dag moet voeren moet je bijna elke dag het deksel openen. Dat geeft trillingen en dus verstoring. Als je de opening van het buisje verkleind hebt zal de luchtvochtigheid in het buisje hoog genoeg zijn. Een deksel is dan niet nodig.

Haal het deksel weg en zorg voor een uitbraakpreventie van talk of fluon. Dan kun je het voer voorzichtig in de bak leggen zonder iets aan te raken of te verstoren. De gyne zal dan minder stress hebben en meer eitjes leggen. Ook zal ze minder broed opeten.

Daarnaast is mijn ervaring dat deksels zorgen voor stilstaande lucht, en stilstaande lucht leidt tot schimmel...
ik heb het wel met zo'n zwart buisjes ding van http://www.mierenboerderij.nl/
afgesloten
Ik weet niet wat je bedoelt, en ik heb geen zin om te zoeken op de site van mierenboerderij.nl. :-) maar als het iets is waarmee je de opening van het buisje kleiner maakt is dat prima. Ik gebruik meestal een watje met een rietje.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door maykel »

Ik heb op aanraden van michaelb ook mn buisje verkleind. Heb zon dopje van mierenboerderij(is en rubber afsluitdopje met gat waar je later een slang op kan aansluiten) gebruikt, maar mn formicas hebben alsnog wat steentjes in het dopje gesleept. Voor mn formicas vind ik het zo wel ok, omdat ze alleen steentjes in het dopje hebben nu(ipv door het hele buisje). Maar misschien is een watje met rietje wel een goed idee voor je manicas, omdat die zo extra gevoelig is voor vochtgebrek.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

@ Maykel:
Goed gedaan!
Hoe nauwer de ingang hoe minder ze zelf hoeven dicht te maken.
Het probleem is dat wanneer we ze niet helpen ze niet in staat zijn het precies zoals ze het zelf willen de ingang dicht te maken.
Omdat het zand niet aan elkaar blijft plakken natuurlijk.
Daardoor wordt het hoopje zand aan de ingang steeds groter en groter en ligt het binnen de kortste keren door het hele buisje.
Erger nog> doordat het ze niet lukt is de luchtvochtigheid nog steeds niet optimaal wat invloed heeft op de eitjes, larven en poppen.
Wat ik ontdekt heb is dat dat het allermeeste invloed heeft op de poppen. En dat is wellicht juist de belangrijkste fase.
Door ze te helpen en 80% van de ingang al te dichten zul je inderdaad zien dat ze enkel nog maar een beetje zand gebruiken voor de overige 10-15% berekenend dat ze 5% open laten.
Regelmatig zie ik bij mijn kolonies dat ze 20 uur van de 24 uur het helemaal dicht hebben en maar een aantal uur even open maken om eten en drinken te halen en het daarna weer dichten.

Ik dank hiervoor mijn schitterende en uiterst mooie Myrmica's die mij daarmee hebben geholpen!
Door een foutje had ik namelijk te veel water in de buiten wereld gesprayed.
Maar geluk bij ongeluk konden ze me daardoor laten zien dat met het natte zand ze een dichte ingang hebben kunnen maken met een mini gaatje als opening.
Sindsdien ging het zo verschrikkelijk hard met de ontwikkeling van het broed ten opzichte van eerst dat toen bij mij een gigantisch lichtje is gaan branden.
Ik heb toen als test een aantal niger kolonies geholpen met de ingang en een aantal niet.
Deze heb ik allemaal in winterslaap geplaatst en het verschil tussen de groepjes werd per week groter!
De afgesloten buisjes hadden wellicht 2-4 keer zoveel broed!
Daarnaast heb ik ook opgemerkt, (maar dat zal ik nogmaals moeten testen) dat de gynes ook iets fysiogastrischer waren in de afgesloten buisjes dan in de normale buisjes.

Sindsdien zweer ik bij luchtvochtigheid en afsluiting van de reageerbuisjes:P
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Wat is eigenlijk handiger een buiten wereld met of zonder zand
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Dat ligt eraan wat je met handig bedoeld natuurlijk.

Bedoel je handig voor jezelf? Dan is vaak geen zand het antwoord.
Bedoel je handig voor de miertjes? Dan zou ik zeggen dat wel zand in de buitenwereld het antwoord is.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Ik bedoel handig voor de miertjes want ik wil niet nog meer fouten maken.
Is een nest met de buis aand buitenkant (buizennest) mischien handig als ik je pakketje ontvang,
en dan een buitenbak waar fruitfliegjes vrij in rond lopen.

Als hier is mis mee is dan hoor ik het graag.
4x Lasius niger
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door MichaelB »

Kijk Bram, jij bent goed bezig!

Dat is op zich helemaal geen slecht idee eigenlijk.
Ik begrijp dat je dan het nest aan de buitenkant wil omdat dat natuurlijk handiger is om in het nestbuisje te kijken.
Eigenlijk is het geen gek idee om wat fruitvliegjes in een afgesloten bak rond te laten lopen.
Dit zou het jagen stimuleren.
Alleen denk ik wel dat je misschien tegen het probleem aanloopt van suiker water of honingwater verversen.
Denk dat als je dan de deksel eraf haalt dat aan alle kanten de fruitvliegjes proberen te ontsnappen en dan heb je aan 2 handen niet genoeg denk ik.
Tenzij je daar misschien een ander idee voor hebt.
Ik lees dat veel mensen een paar levende vliegjes eruit nemen en dan even in de vriezer stoppen dit is natuurlijk wel makkelijker.
Dan zou het ook niet zo uitmaken of je het buisje in de buitenwereld zelf legt of dat je hem met een slangetje verbind.

Als je het mijzelf zou vragen wat ik doe, moet ik zeggen dat ik de buisjes in de buitenwereld zelf leg.
Ik heb ervaren dat vaak per ongeluk het buisje loskomt of het slangetje niet goed zit ofzoiets (kan je natuurlijk altijd lijmen maar is weer een gedoe om het buisje te vervangen) en aangezien ik een plank heb met meerdere kolonies komt het voor mij qua ruimte ook beter uit.
Heb ze allemaal naast mekaar gestapeld en het is voor mij dan makkelijker een bakje(buitenwereld) te pakken en in een keer alles te hebben zonder dat ik bang ben dat het slangetje of buisje ergens achter haakt. Ik ben dan ook nog best lomp wat dat betreft moet ik toegeven.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door GvG »

Als de mieren het buisje vullen met zand heb je er geen zicht meer op. Als ze zich ingraven in het zand buiten het buisje heb je er al helemaal geen zicht en ook weinig controle op/over. Je kan ze niet zomaar uitgraven om ze te verhuizen o.i.d.
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Hoe Manica rubida kolonie het beste te verzorgen

Bericht door bramluijken »

Ik ga als je buisje aankomt gelijk beginnen aan het buizen nest een voor de fruitvliegen zou ik me geen zorgen maken als het er niet te veel zijn gaat het wel denk ik
4x Lasius niger
Plaats reactie