Luchtvochtigheid

Vragen en info over nestcondities
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door reinoud »

Omdat ze het zand in hun reageerbuisje of nest zullen slepen, en zo de zichtbaarheid verminderen.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

Dat weet ik nog niet zo, want mijn Lasius niger kolonies leggen het alleen voor de ingang voor de luchtvochtigheid te optimaliseren, meer doen ze er niet mee.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door reinoud »

Lasius niger is dan ook een zeer makkelijke soort om te houden, Manica rubida is veel stressgevoeliger.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Zand maakt het schoonhouden moeilijker en vermeerderd dus de kans op mijten, schimmels etc, zeker bij een hoge vochtigheid. GvG had de beste tip van de laatste tijd: een rietje tussen het watje naar de buitenwereld. Het buisje kan je al dan niet verduisteren met rode folie of aluminiumfolie, de Gyne kan er niet uit maar de werksters wel. RV in het buisje blijft constant. Maar dat lost nog steeds niet het probleem op van deze topic: luchtvochtigheid in met name de buitenwereld.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Ik had, in een eerdere opstelling, bij mijn tropische mieren (Oecophylla smaragdina) een bakje kleikorrels staan, die ik nat hield. Onder de bodem van het terrarium lag een warmtematje, recht onder het bakje kleikorrels. De kleikorrels zorgden voor een goede, constante verdamping. Het terrarium was afgedekt en een pc-ventilator zorgde ervoor dat de lucht in beweging bleef. Dit werkte best goed. Ik kon de luchtvochtigheid redelijk constant houden. Ik ga in de huidige opstelling ook weer een ventilator installeren. Er is genoeg water aanwezig om de lucht vochtig te houden, dus de kleikorrels zijn niet meer nodig.

De kleikorrels kunnen bij jou ook werken, ik voorzie wel wat problemen met je uitbraakpreventie, Fluon gaat niet werken in combinatie met hoge vochtigheid, ben ik bang. Misschien is olie een goed alternatief.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Ik had de pc ventilator al opgezocht, dat is toevallig! (Ik had vroeger een audio set die erg warm werd, daar gebruikte in die voor). Ik dacht aan een plaat plexiglas op het aquarium te leggen met een gat voor de PC ventilator. Verder dacht ik aan een laag water in het aquarium en de bakjes op pootjes, zo'n beetje als jij hebt met die tropische mieren. Bij jou wordt het een zooitje omdat jouw mieren afval dumpen in het water en het een grote kolonie is. Bij mij is het allemaal in een begin stadium, dus weinig tor geen kans op vervuild water. Mocht het vies worden (stilstaan water), is het eenvoudig te vernieuwen. Het is nu warm genoeg omdat het zomer is, dus het water zal verdampen en dat zorgt voor een vochtige omgeving. Als het kouder wordt zal er een warmte matje onder moeten denk ik. Nu heb ik geen tropische mieren, dus zo ingewikkeld zal het ook weer niet zijn.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Ja, met een flinke slotgracht zul je ze zeker tegenhouden, alleen zullen er altijd werksters verdrinken. Dit is bij mij ook het geval, dat is normaal. Ik kan wel een paar werkstertjes missen, die worden alweer vervangen voor je ze mist. Maar als je maar twee werksters hebt en er verdrinkt er één... Ben je verder van huis.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Klopt, maar ik heb nu 3 bakjes staan waarvan er 2 dus 2 werksters hebben, die komen alleen even naar buiten om voedsel op te halen. Verder niet. Dus voorlopig heb ik nog geen uitbraak problemen. Hopelijk komen er meer werksters. Mocht het dan tot ontsnappingen leiden dan ga ik weer nadenken en posten .....
Plaats reactie