Luchtvochtigheid

Vragen en info over nestcondities
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

Hallo,

Ik ben vandaag oase gaan halen om de luchtvochtigheid in de reageerbuisjes te verbeteren. Maar toen ik net keek waren ze me voor. Ze hadden met het zand al een muurtje gemaakt. Eén kolonie had met de zand het buisje gedicht, er zat maar één klein gaatje van zo'n 2 mm. Die andere twee hadden het zand maar tot de helft opgestapeld. Nu is mijn vraag: moet ik het zo laten of is het beter dat ik het zand eruit haal en vervang door de oase of kan ik het beter zo laten. Het enige wat wel is dat als ik het buisje optil dat het zand door het hele buisje rolt. Maar hier kan ik wel uit besluiten dat de luchtvochtigheid in een open buisje niet optimaal is...
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Floris »

Ik zou nooit aanraden om zand in een nest te doen. Niet omdat het niet goed is voor de mieren, die weten dat zelf best, maar omdat je ze niet goed meer kunt zien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

Ik had de voor- en nadelen tegenover elkaar gelegd en toch gekozen om het wel te doen, met de gevolgen van dien. Het zicht op de mieren en het broed is redelijk te noemen, ik mag niet klagen. ;)

Maar weet iemand wat ik het beste kan doen?
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door MichaelB »

Denk dat het advies juist al door Floris is gegeven.
Zand uit het buisje, dan oase erin.

Succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Ik snap niet zo goed waarom je oase zou gebruiken.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

MichaelB schreef:Denk dat het advies juist al door Floris is gegeven.
Zand uit het buisje, dan oase erin.

Succes!
Ook bij de kolonie die het helemaal heeft dicht gegraven? En aangezien er daar ook maar een kleine uitgang was, mat bij moet dat bij de oase dan ook zo zijn?

@GvG:

Omdat dat makkelijk te bewerken is.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Er zijn heel veel materialen die gemakkelijk te bewerken zijn. Dat maakt ze nog niet geschikt om in een mierennest te steken! :-)

Misschien kan je beter een materiaal kiezen wat méér gebruikt wordt, zodat er geen onverwachte situaties ontstaan zoals nu bij het zand is gebeurd.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

GvG schreef:Er zijn heel veel materialen die gemakkelijk te bewerken zijn. Dat maakt ze nog niet geschikt om in een mierennest te steken! :-)
Welke materialen zijn volgens u wel geschikt voor in een mierennest te steken? Ik heb de mieren buiten nog nooit in een plastiek bakje zien lopen... ;)
GvG schreef: Misschien kan je beter een materiaal kiezen wat méér gebruikt wordt, zodat er geen onverwachte situaties ontstaan zoals nu bij het zand is gebeurd.
Michael heeft er duidelijke positieve resultaten mee behaald. Het enige wat ik kan verzinnen is dat ze door de oase gaan graven, maar ik denk niet dat dat echter kwaad kan aan het begin van een reageerbuisje.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Welke materialen zijn volgens u wel geschikt voor in een mierennest te steken?
Dat is al meerdere malen aan bod gekomen. Kurk, rubber, watten (katoen) worden veel gebruikt. Ik zelf gebruik (áls ik de ingang van een buisje wil vernauwen) een watje en een limonade rietje.
maar ik denk niet dat dat echter kwaad kan
Prima. Laat je ons weten hoe je ervaringen zijn?
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door MichaelB »

@GvG:
Als je op de Antstore kijkt zie je dat ook oase als nestmateriaal gebruikt wordt.
Hier in Nederland en Belgie lijken we er gewoon niets mee te doen.
Hele blokken kun je ook daar kopen en wordt zelfs soms in plaats van kurk of hout gebruikt.
Het is zelfs zo dat oase veel beter vocht opneemt dan bijvoorbeeld kurk. Daarbij kan een teveel aan vocht kurk doen laten schimmelen. Dit heb je niet bij oase schuim.
Kijk ook maar eens bij de reageerbuisjes, daar zul je zien dat er zelfs kant en klare reageerbuisjes met oase schuimstukjes erin verkocht wordt.

Zelf gebruik ik dit ook voor de termieten. Deze eten het en graven er gangen door en ze doen het heel goed.
Ik denk niet dat de mieren het zullen eten inderdaad, maar mocht het wel zo zijn dan ga ik ervan uit dat het geen kwaad kan.
Laat je ons weten hoe je ervaringen zijn?
Ik ben ook erg benieuwd naar je resultaten en hoop dat je net zo'n goede resultaten ermee behaald als ik.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

@GvG:
Gebruikt u die methode van dat watje en dat rietje bij verschillende soorten, of alleen bij Lasius niger? Want niet alle soorten verkiezen dezelfde luchtvochtigheid. En ik denk dat je dat zelfs dat met oase ook kan, een rietje door steken. Ik heb helaas nog geen resultaten, maar ik ga zo meteen het zand uit de buisjes halen en de oase erin doen. Ik moet alleen zien dat ze de fruitvliegjes nog het buisje in kunnen slepen.

Dat hoop ik ook Michael, toch bedankt!
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

@Michael: ik zie op Antstore dat mieren er graag in graven. Dat lijkt mij een nadeel. Het maakt mij niet uit hoor, het lijkt mij gewoon niet de meest logische keuze.
Gebruikt u die methode van dat watje en dat rietje bij verschillende soorten, of alleen bij Lasius niger?
Momenteel bij:
Lasius niger
L. flavus
L. umbratus (gyne met L. niger slaven)
M. rubra
F. fusca
C. vagus
Want niet alle soorten verkiezen dezelfde luchtvochtigheid
Daar ben ik mij van bewust, maar toch bedankt voor het meedenken! :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

GvG schreef:@Michael: ik zie op Antstore dat mieren er graag in graven. Dat lijkt mij een nadeel. Het maakt mij niet uit hoor, het lijkt mij gewoon niet de meest logische keuze.
Misschien niet naar mij bedoelt maar ik wou er toch even op reageren: Misschien is dat graven wel een voordeel. :D Als je nou een buisje in de buitenwereld legt met een dopje van oase (dus helemaal dicht) kunnen ze zelf de luchtvochtigheid bepalen, wat ze ook met het zand doen. Dan is de luchtvochtigheid altijd goed.
Momenteel bij:
Lasius niger
L. flavus
L. umbratus (gyne met L. niger slaven)
M. rubra
F. fusca
C. vagus
mier schreef:Want niet alle soorten verkiezen dezelfde luchtvochtigheid
GvG schreef:Daar ben ik mij van bewust, maar toch bedankt voor het meedenken! :)
Maar hoe kan het dan dat alle soorten het dan goed doen? Want dat snap ik niet goed...

Bedankt voor de foto's, zal er over na denken als de oase niet goed werkt.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

mier schreef:Misschien is dat graven wel een voordeel.
Ja, misschien. Ik ben benieuwd.
Maar hoe kan het dan dat alle soorten het dan goed doen? Want dat snap ik niet goed....
Zoveel maakt het niet uit hoor... Het hoeft niet op de procent nauwkeurig geregeld te worden bij deze soorten. Mieren houden van donker en vochtig, dus een buisje met een kleine opening vinden ze fijner dan een met een grote opening.
Deze mieren gaan niet zomaar dood als de luchtvochtigheid een beetje afwijkt van het ideale... Ik denk ook niet dat de luchtvochtigheid de reden is dat jouw kolonies het niet goed doen. Misschien heeft het er wel mee te maken, maar het is niet de hoofdoorzaak.

Het afsluiten van het buisje is goed begin, maar daarmee ben je er nog niet. Maar goed. Stapje voor stapje. Succes met de oase.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

GvG schreef:Ik denk ook niet dat de luchtvochtigheid de reden is dat jouw kolonies het niet goed doen. Misschien heeft het er wel mee te maken, maar het is niet de hoofdoorzaak.
Offtopic: Wat is dan de hoofdoorzaak? :) De niet optimale zorg?
Het afsluiten van het buisje is goed begin, maar daarmee ben je er nog niet. Maar goed. Stapje voor stapje. Succes met de oase.
Hoe bedoelt u 'daar ben ik er nog niet mee'?
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Wat is dan de hoofdoorzaak? :) De niet optimale zorg?
Zoals ik al eerder heb gezegd, dat weet ik niet. Ik weet niet precies hoe jij je mieren verzorgt en dus weet ik ook niet wat je goed of fout doet. Ik weet wél dat ik heel veel (tientallen) Lasius niger gynes en kolonies in reageerbuisjes zonder "vernauwing" heb gehouden. Deze deden het meestal prima. Dat kan het probleem dus niet zijn. Misschien wel deel van het probleem.
Ik ga er inderdaad van uit dat de verzorging niet optimaal is, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Misschien heb je wel heel veel pech gehad en heb je zwakke of ongezonde gynes gevangen. Dat ligt echter niet echt voor de hand.
Hoe bedoelt u 'daar ben ik er nog niet mee'?
Daarmee is het nog niet klaar. Omdat er blijkbaar meerdere problemen zijn, zul je meerdere dingen moeten veranderen. Niet alleen de vernauwing van de buisjes.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

Oké, bedankt GvG, ik zal er aan werken en hopen dat ik van de zomer sterke gynes vang die een mooi resultaat zullen leveren!

Bedankt voor alle reacties allemaal!
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door GvG »

Graag gedaan en succes!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Ik vind het toch lastig om de luchtvochtigheid constant te houden. Welke methodes gebruiken jullie? Buisje met water en watje en rietje snap ik, maar hoe regel je de buitenwereld vochtigheid. Het experimenteren met een ultrasoonbevochtiger geeft niet het resultaat wat ik wil in een eenvoudige opstelling. Duur Omninest is geen probleem, maar een eenvoudige set up wel. bvd gt Arthur
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door reinoud »

Het is ook niet de bedoeling dat de lichtvochtigheid in de buitenwereld constant is, dat is in de natiur ook niet zo. Ik bevochtig mijn buitenwereld zelden tot nooit (eerder nooit dan zelden). Deze hebben gewoon de rv van de kamer. Dus rond 50%.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Bedankt voor je antwoord. Nou er blijkt daar wel een verschil van mening over. Zeker als de kolonie groter wordt. De gyne zal in het bekende buisje met het water achter het watje zitten, dus daar is het vochtig genoeg. Als het op enig moment is uitgedroogd dan hoop je dat ze over stapt in een nieuw buisje omdat de condities daar beter van zijn. Maar de buitenwereld zal toch voor bepaalde soorten wat vochtiger moeten zijn van voor anderen.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door reinoud »

Uiteraard is het zo dat voor soorten die uit het tropisch regenwoud komen een hogere luchtvochtigheid vereist is. Maar voor Europese soorten maakt dit volgens mij veel minder uit, omdat de luchtvochtigheid hier behoorlijk variabel is. Dit geldt natuurlijk niet voor soorten die zeer kleine niches innemen en in specifieke habitats leven hier. Maar voor de meest algemene soorten, is vooral de vochtigheid in het nest belangrijk. Wat ik wel doe is altijd een waterbron in de buitenwereld aanbieden, en er zijn altijd wel mieren die drinken.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Weet je hoe het zit met de Manica Rubida?
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door reinoud »

Ik heb geen ervaring met de soort zelf, maar ik weet wel dat het geen gemakkelijke soort is.
Als ik zo het verspreidingsgebied bekijk lijkt het me niet dat deze soort extreme luchtvochtigheid nodig heeft in de buitenwereld.
Het is wel een soort die op grote hoogt voorkomt, dus misschien de temperatuur in het nest niet te hoog laten worden.
En verder veel rust, dat is dikwijls een wondermiddel bij mieren.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Ja in de bergen zal het ook wel eens aardig regenen of 2 weken niet. Maar in de natuur is het toch anders, dan hebben ze de ruimte om eventueel te verkassen naar betere condities. Temperatuur is ook zeer belangrijk maar dat is off topic :)
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door reinoud »

Ik denk dat mieren in de natuur (en dus ook in gevangenschap, mits voldoende materiaal) best in staat zijn om de condities in hun nest optimaal te houden, onafhankelijk van de condities buiten. Natuurlijk zal bij extreem weer dit niet meer lukken. Maar het in gevangenschap zijn er nooit zulke extremen, dus is een plaats om te verhuizen onnodig denk ik dan.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

@Art747: Misschien kan u in de buitenwereld een maar mm dik wat zand strooien. Die kan je dan één keer per dag, of iets in die aard, nat sproeien met een plantenspuit. De mieren kunnen dan de vochtigheid in hun buisje regelen, als deze niet optimaal zou zijn. Ik hoop dat u hier iets aan heeft!

Groetjes mier.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door Art747 »

Nou ik ben absoluut niet voor zand. Ik heb nu zo'n ultrasoon verneveler staan, die staat op een tijdklok en de nevel zakt dan het aquarium in. Maar dat veroorzaakt een te grote schommeling. Dus eigenlijk moet dat ding ieder uur 5 min aan staan. Maar dat gaat niet lukken. Niet bevochtigen en afdekken kan ook, dan wordt het een terrarium met bakjes, maar ik ben bang dat de luchtverversing dan een probleem wordt. Dan moet dat weer opgelost worden. Ik zal GvG eens vragen die heeft mooie tropische mieren las ik, die zitten ook in een terrarium.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Luchtvochtigheid

Bericht door mier »

En waarom bent u geen voorstander voor zand? Ik zie er alleen voordelen van! Ze kunnen het reageerbuisje zelf naar hun zin maken waardoor de larfjes beter groeien. Ze kan er niet in gaan graven als het zand er niet te dik ligt dus ik zie geen problemen. Misschien voelt de kolonie zich er helemaal in thuis als u de buitenwereld wat meer habitat gericht aankleed? Met stenen en dat soort dingen. Die kan u ook nat sproeien. Maar u kan altijd raad vragen aan GvG.

Groet mier. :)
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Plaats reactie