Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door mapiho »

Mijn lasius niger kolonie plaatste al de coconnen in de luchtslang naar de buitenwereld en de buitenwereld zwermde zwart van de mieren. bij verstoring brengen ze deze terug het gipsnest in maar brengen ze daarna weer naar buiten. Het kan vrij warm worden in de zolder ruimte waar ze staan. Toen ik een extra stuk luchtslang aansloot op de buitenwereld trok een groot deel van de werksters met coconnen zich daar in terug. Ook al is het on verduisterd. De buitenwereld is nu weer normaal rustig maar het is duidelijk dat de mieren het huidige gipsnest niet zo waarderen. Het gaat om een vertikaal gipsnest in een platte plastic bak met deksel. Bevochtiging gaat via een luchtslang in het gips die door het deksel steekt waar ik af en toe water in spuit. Zelf dacht ik dat het nest mogelijk of te nat is of te weinig geventileerd. Wat denken jullie?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door GvG »

Ik merk dat mieren (van verschillende geslachten) de poppen liefst op drogere plekken leggen. Dus als het enkel om de poppen gaat, en de eieren en larven worden ín het nest gehouden, denk ik dat het nest te vochtig is.
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door mapiho »

Er zit ook een deel van de werksters bij. Er liggen ook wat larven in de slang die direct uit het nest komt en de gyne zit hier ook. Dat deel is wel verduisterd door dezelfde doek die het hele nest verduisterd.
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door kendecleer »

Hey mapiho,

Hoe groot is de kolonie precies en hoe groot het nest?
Het kan inderdaad zijn dat het nest te vochtig is en dat ze een drogere omgeving zoeken zoals GvG zegt, maar het kan ook dat het nest te groot is voor ze en dat ze liever in een kleinere ruimte zitten.

Als het een gepast nest is, dan zal het aan de vochtigheid van het nest liggen.
Maar ik zou zeker zorgen dat dat buisje niet meer verduistert is, anders zullen ze gewoon blijven zitten.
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door mapiho »

Het gaat om een nest van 1.5 jaar oud met naar schatting 1000 werksters. Ik heb ze recentelijk laten verhuizen uit het eerste nest wat een jodekoekdoos was. De kleine ruimte kan niet echt gelden want ze gebruiken de buitenwereld ook en die is vrij groot en open.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door GvG »

Kan je een foto plaatsen?
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door mapiho »

Ik heb het probleem opgelost. Het leek eerder om de hoeveelheid frisse lucht te gaan. De enige luchtaanvoer was de slang vanaf het nest naar de buitenwereld. Ik heb een gaatje geprikt door het gips zodat er nu direct lucht in het nest komt vanuit de holle ruimte boven het gips. In het deksel zit een gat met een watje dus ze kunnen er niet uit. Zodra de mieren dit ontdekten gingen ze het gat groter maken en verhuisden ze bijna allemal terug het nest in en voor een deel naar deze holle bovenruimte. Hier de fotos van mij kolonie normaal is het nest afgedekt met een doek. Je ziet links nog wat mieren in de lege slang zitten. Die leidt op het moment nergens heen. Rechts is nog een mini buitenwereld en reageerbuisje te zien van een andere kolonie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door Floris »

De 'frisse lucht' zorgt natuurlijk ook voor aanvoer van drogere lucht.

De foto's zijn wat aan de kleine kant, maar het lijkt erop dat het nest aan de grote kant is. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger plaatst coconnen in luchtslangen en buiten nest

Bericht door mapiho »

Het Nest is inderdaad aan de grote kant. Dat komt doordat de watten eigenlijk de achterkant, waar het nest doorloopt hadden moeten afsluiten. Maar dat was niet helemaal goed gegaan.
Plaats reactie