Crematogaster scutellaris

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Crematogaster scutellaris

Bericht door reinoud »

Ik ben van plan om een kleine kolonie Crematogaster scutellaris te bestellen bij Kalytta.
Maar ik heb voor ik er aan begin toch nog enkele vragen waar ik niet meteen antwoord op kan vinden.
Ik zie overal staan dat de kolonie behoorlijk droog moet gehouden worden, houdt dit dan in dat er geen waterreservoir nodig is in het proefbuisje?
(En geldt dit dan ook voor een eventueel later nest?)
Ik las ook dat deze soort vrij uitbraakgevoelig is, wat raden jullie aan als beveiliging?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Crematogaster scutellaris

Bericht door GvG »

Het reageerbuisje heeft zeker een waterreservoir nodig. Je zou kunnen overwegen om er een droog buisje naast te leggen zodat ze zelf kunnen kiezen. Een eventueel Ytongnest moet wat droger gehouden worden dan bij andere soorten, maar dat is een kwestie van uitproberen zoals altijd.

Qua uitbraakpreventie moet je er gewoon van uitgaan dat ze op een zeker moment uit zullen breken. 100 uitbraak-veilig bestaat namelijk niet.

Ik raad PTFE aan, het beste werkt het als het op een overhangende rand, dus ondersteboven, wordt aangebracht. Zorg wel dat de buitenwereld dan open genoeg blijft voor de ventilatie.
Plaats reactie