Gynes zonder werksters

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Gynes zonder werksters

Bericht door reinoud »

Ik heb sinds kort van een kennis uit Portugal een Messor barbarus, en Crematogaster auberti gyne toegestuurd gekregen. Beide gynes komen uit een recente bruidsvlucht (eind september) en hebben dus nog geen werksters. Hun broed hebben ze (uit stress waarschijnlijk) opgegeten tijdens te reis naar België.
Nu is mijn vraag: Wat doe ik met de gynes? Verwarm ik ze nog een tijdje, en doe ik ze wat later in winterslaap als ze hun eerste werksters hebben? Of kunnen ze dit ook zonder die werksters?
Willy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 oktober 2014
Leeftijd: 35

Re: Gynes zonder werksters

Bericht door Willy »

Soorten met een bruidsvlucht in de herfst moet een winterslaap te doen voor het broed te leggen. Dit geldt voor Messor barbarus en europese Crematogaster sp. Plaats uw twee gynes drie maanden tussen de 5 en 15 ° C. Ze zullen eieren te leggen later.

Switching to english for maximum simplicity :
In some case, it may happen that queen that would normally need a winter rest in order to lay eggs skip the process. Some people tend to overheat those queens in order to make them lay eggs before any overwintering. It may work in some cases, but it is not natural and we do not grasp the full mesure of such a process on the well being of those species. If any advice can be given, it is indeed to respect the natural rythm of those queens and put them to winter rest about now. They will lay eggs afterward and you won't need to heat them before that.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gynes zonder werksters

Bericht door GvG »

Inderdaad. Ze hebben hun broed dus niet opgegeten, ze hadden nog geen broed. Ik heb ook een aantal Messor en Crematogaster gynes, die liggen nu in de koelkast. De eerste eitjes komen pas in het voorjaar.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Gynes zonder werksters

Bericht door reinoud »

Ah, dat wist ik niet, bedankt voor de info! Ik zal ze in winterslaap brengen dan.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Gynes zonder werksters

Bericht door reinoud »

Ah, dat wist ik niet, bedankt voor de info! Ik zal ze in winterslaap brengen dan.
Plaats reactie