Messor Barbarus hibernatie temperatuur

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
ties
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 34

Messor Barbarus hibernatie temperatuur

Bericht door ties »

Ik heb een kleine-middelgrote kolonie Messor Barbarus, (±300 werksters) en ik wil die nu 6 weken in hibernatie brengen.
Probleem is dat ik niet echt een plek in huis heb met de geschikte temperatuur.
Ik heb ze nu in de vensterbank staan, daar is het 17°C. Een andere optie is in de koelkast, daar is het 8°C. Is dit te koud?
Meestal wordt tussen de 10 en 15°C aangeraden.
Bedankt!

Hier wat fotos van mn kolonie http://imgur.com/a/axQrJ
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor Barbarus hibernatie temperatuur

Bericht door Tristan »

Wat een mooi nest! Mooie foto's ook! Mijn messor barbarus kolonie staat momenteel in de garage waar het meestal maar 5°C is. Voorlopig heb ik geen enkel probleem gehad. Ik denk dat zolang de temperatuur niet naar 0°C gaat je je geen zorgen moet maken. Het is echter mijn eerste winter met een messor barbarus kolonie. Ik baseer me dus enkel op hetgeen dat ik gelezen heb en niet op eigen ervaringen. Pas als ik ze uit de winterslaap gehaald heb, zal ik kunnen zeggen of het een geslaagde winter was. :)
Succes!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus hibernatie temperatuur

Bericht door GvG »

Ik heb mijn Messor spp. nu ook in de koelkast staan. De temperatuur zal geen probleem zijn, zoals Tristan zegt, zolang ze niet onder het vriespunt komen. Ik probeer ze tussen de 4 en 7 graden te houden. Pas wel op voor schimmel als je dat grote nest in de koelkast zet. Eens per week even kijken, dan komt het wel goed.
ties
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus hibernatie temperatuur

Bericht door ties »

Bedankt voor de tips, kan ik mee verder!
Plaats reactie