warmtematje 's-avonds uit?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

warmtematje 's-avonds uit?

Bericht door Art747 »

Ik heb nu een warmtematje in gebruik voor de Zuid Europese mieren. De sensor van de thermostaat is in een kamer in het (acrylic) formicarium geplaatst en in combinatie met een thermostaat kan ik de warmte nauwkeurig regelen. Het warmte matje (Komodo 3 W) verwarmt de helft van de kamers in het formicarium zodat de mieren zelf kunnen kiezen waar ze willen zitten. Ik wil het in de lente op 24 gr C. houden en als het zomer wordt naar 26/27 gr C ophogen. Nu is mijn vraag of ik het warmte matje door middel van een tijdschakelaar, 's-avonds en 's-nachts moet uit zetten. Ik verwacht dat de temp dan daalt tot kamer temperatuur. Dat is nu 20 gr C maar van de zomer zal het warmer worden.

Ik had eerst geen warmte matje maar een infraroodlamp (Exo Terra Infrared basking spot 50 watt) met een dimmer (50 watt is te warm). Die had het voordeel dat de buitenwereld warmer werd dan de nestkamers, maar echt goed regelen kon ik dat niet. Dat ding stond ook behoorlijk in de weg. Bovendien liet de lijm los van het buitenverblijf (acrylaat) en had ik vorig jaar zeker 30 zenuwachtige Myrmica rubra rondhollen buiten het formicarium. Graag jullie advies. Bvd.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: warmtematje 's-avonds uit?

Bericht door Tristan »

Ik gebruik een warmtematje met een tijdschakelaar voor mijn messor barbarus en dat gaat zeer goed! Ik denk dat het goed is om de natuur na te bootsen waarin het 's nachts ook koeler is. Vroeger gebruikte ik het warmtematje wel non stop en dat ging ook goed. Dus volgens mij kan het geen kwaad maar is het beter om ze 's avonds toch koelte te bieden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: warmtematje 's-avonds uit?

Bericht door GvG »

Ik gebruik ook een tijdschakelaar. Mieren gebruiken verschillende prikkels om hun bioritme te regelen, zoals dag lengte en temperatuur. Dat betekent dus dat de mieren merken dat de dagen korter worden en zich gaan voorbereiden op de winter. Ik heb het gevoel dat het helpt, als is niet elke soort even gevoelig voor dezelfde prikkels.

In de lente laat ik het licht steeds wat langer aanstaan en probeer ik (net als Art) de temperatuur geleidelijk op te voeren. Na de zomer bouw ik de daglengte en temperatuur weer af, tot het tijd is voor de winterslaap.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: warmtematje 's-avonds uit?

Bericht door Art747 »

Bedankt voor jullie snelle reactie. Dan ga ik dat zo doen. Ik heb geluk de tijdschakelaars zijn bij de Praxis in de aanbieding. :) Het licht kan ik niet regelen, dat is aan de ene kant wel jammer want het is nu voor de mieren, ook in Zuid Europa, 's-avonds donker. De nestkamers zijn altijd in het (min of meer) donker (behalve voor inspectie), omdat er zwart karton op ligt.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: warmtematje 's-avonds uit?

Bericht door Venator »

Ik heb het warmte matje tegen de zijkant van de buitenwereld hangen ver van het nest af,kan ik het matje ook 's nachts aanlaten?Omdat mijn mieren het broed naar het warmte matje heen brengt dacht ik dat het geen kwaad kon,en het broed groeit veel sneller.
Plaats reactie