myrmica rubra

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

myrmica rubra

Bericht door blitz »

Kan ik een warmte matje gebruiken voor myrmica rubra?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra

Bericht door GvG »

Nee, Myrmica rubra houdt niet zo van warmte.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra

Bericht door Venator »

Ik leg soms het warmte matje op het nest van mijn myrmica rubra,de eitje of poppen worden meteen naar het warmste deel gesleurd.Maar na een 10 tal min haal ik het matje al terug er van af.Ik had ergens hier op forum gelezen dat ze niet tegen Extreme warmte kunnen,een beetje warm kan geen kwaad denk ik.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra

Bericht door GvG »

Ze hebben het in ieder geval niet nodig. Afgelopen seizoen heb ik ook enkele keren een warmtematje gebruikt bij mijn Myrmica sp. Ik merkte juist het tegenovergestelde, ze vermeden de warmte. Echt kwaad zal het niet kunnen, als je slechts een deel van het nest verwarmt. Als je merkt dat de mieren wegkruipen van de warmte moet je stoppen. Als ze nog in een buisje zitten zou ik zeker niet gaan verwarmen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: myrmica rubra

Bericht door Art747 »

Ik denk dat het simpel is: Zuid Europese soorten en (voor wie die heeft...) Afrikaanse soorten houden van warm, Midden en Noord Europese soorten niet. Toch?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra

Bericht door GvG »

Ja, zo kan je het zien. Het is echter iets ingewikkelder. Veel Nederlandse soorten houden erg van een beetje warmte, zoals de meeste Formica soorten. Ook Camponotus soorten (vlak over de grens) zijn dol op warmte. Het stimuleert de ontwikkeling van het broed. Daarom liggen koepelnesten van Formica rufa ook vaak in de zon, aan de rand van het bos of op een open plek. Myrmica rubra (en de meeste andere Myrmica spp.) zoekt veel minder de warmte op en nestelt vaak in de schaduw.

Nederlandse soorten houden vaak wel van warmte, maar hebben het niet per se nodig. Ze ontwikkelen zich prima zonder extra warmte. Zuid-Europesche soorten als Pheidole pallidula schijnen zich echt slechter te ontwikkelen bij onze normale temperaturen.
Plaats reactie