Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door miel »

Hallo reageerders!

Ik heb mijn Messor barbarus nog in een buisje zitten met een opgedroogd water reservoir. We hebben wel wat lege buisjes liggen, (met oude (eventueel opgedroogde) water reservoirs) maar hier kunnen wij het watje er maar niet uit krijgen.....
Ik heb wat filmpjees op YouTube gekeken over proefbuisjes met een messor kolonie erin, maar toen zag ik dat sommige mensen helemaal geen reservoir in het buisje hebben, Nu vraag ik me dus af:

Is dit nodig?

Alvast bedankt voor julllie reacties!

Gr, Miel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Manimaner »

Ik weet niet of het echt nodig is. er zijn mensen die kolonies in stand houden zonder te bevochtigen.
Een water reservoir is in ieder geval handig, want daar drinken ze ook gewoon van. bied ze dus sowieso een buisje met water aan, want zonder water gaan ze dood, maar messor kan inderdaad ook wel wat droogte hebben. het broed heeft niet perse heel veel vochtigheid nodig, maar ik zou ze zelf gewoon altijd een buisje aanbieden met water en dan kiezen ze zelf wel.

Je kunt het watje eruit proberen te krijgen met bijvoorbeeld een oude breinaald O.I.D. en dan heel voorzichtig anders kan het glas breken.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Tristan »

Ik haal oude watjes er steeds uit met een groot pincet. Nooit problemen mee gehad.
Messor barbarus heeft wel degelijk vocht nodig om goed te ontwikkelen, zeker de kleinere kolonies. Ik zou een kleine kolonie dus nooit in een buisje zonder waterreservoir houden. De grotere kolonies kunnen overleven in een volledig droog nest omdat ze genoeg mieren hebben om water te gaan halen. Maar een gedeeltelijk vochtig nest is sowieso beter.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Manimaner »

Ah zo! nou goed dus daarom zou ik ze dus altijd de keuze geven, ze beslissen zelf wel als ze die andere omstandigheden beter vinden!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door miel »

Bedankt!

Ik heb het watje uit het buisje gekregen, nu maak ik een water reservoir, Maar hoe moet ik ze verhuizen?

Gr, Miel
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Manimaner »

ik weet niet precies hoe je opstelling nu is.

als je het buisje in een buitenwereld hebt liggen dan leg je dat andere buisje ook in de buitenwereld, als je het met een slang hebt verbonden moet je die andere buis ook aan de buitenwereld verbinden.
als ze het dan nodig vinden om te verhuizen doen ze dat wel. SCHUD ZE NIET ERUIT!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door miel »

Bedankt ik heb (NOG) de oude opstelling, ik ga heel snel een nieuwe maken, alleen ben ik wel bang dat ik mieren plet als ik een uisje in de buitenwereld heb........
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door miel »

Bedankt ik heb (NOG) de oude opstelling, ik ga heel snel een nieuwe maken, alleen ben ik wel bang dat ik mieren plet als ik een uisje in de buitenwereld heb........
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Manimaner »

hoe dan? je ontkoppelt en legt het verduisterd in een buitenwereld.
klaar
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door GvG »

Ik verwijder oude watjes uit buisjes met een satéprikker. Het puntje breek ik een beetje, en dan draai ik het vast in het watje, en dan trek ik alles naar buiten. Dat werkt het best met een nat watje.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Ik verwijder oude watjes uit buisjes met een satéprikker. Het puntje breek ik een beetje, en dan draai ik het vast in het watje, en dan trek ik alles naar buiten. Dat werkt het best met een nat watje.
Er is zelfs een videootje over:
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Art747 »

1 van mijn Messor kolonie's heeft het zelfde probleem. Buisje is droog. Maar het buisje zit stampvol mieren, broed en zaden. Er ligt al heel lang een nieuw proefbuis naast met wel een waterreservoir. Maar ze vertikken het om te verhuizen. Ze houden niet er van verstoren/kijken. Dus ik hoop dat ze ooit verhuizen. forceren lijkt me geen goed plan. Overigens heb ik geen enkel probleem met het verwijderen van watjes, ik heb een lange pincet en dat gaat heel makkelijk
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door GvG »

@Art: blijkbaar vinden ze het prima dat het buisje droog is, en vinden ze genoeg water in het nieuwe buisje, of elders. Een reageerbuisje is een kleine, controleerbare omgeving (je gebruikt ook een rietje, toch?). Als het propvol met mieren zit, blijft de luchtvochtigheid toch hoog genoeg doordat de mieren vocht afgeven aan hun omgeving, eningzins zoals wij ook vocht afgeven aan de lucht, d.m.v. verdamping (niet helemaal hetzelfde natuurlijk). Zolang ze maar kunnen drinken. Ga maar eens met veel mensen in een kleine ruimte staan met de ramen dicht, en kijk hoeveel vocht er neerslaat tegen de ruiten.

Ik zou het gewoon zo laten en niet als "probleem" zien. Als de kolonie groter wordt, of ze willen toch een vochtigere omgeving, verhuizen ze vanzelf.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Art747 »

Ja met rietje zoals geadviseerd. Soms zie ik een hele grote en soms een hele kleine werkster in de buitenwereld. Wat ik het "nadeel" vind van deze soort is dat je ze eigenlijk niet kan storen en dus ook niet kan zien. Ik heb nog een kleine kolonie Messor en doen ik die stoorde rende de gyne het buisje uit! gelukkig zit die weer veilig in haar buisje met een kleiner rietje nu....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door GvG »

Ja dat is inderdaad een groot nadeel.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Heeft de Messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Manimaner »

Hmm, daar had ik vandaag ook last van.
Ik heb toch maar de ingang van het buisje verkleind nadat ze met van alles probeerden hem te verkleinen, toen ik het rietje en etc erin wilde zetten flipten ze helemaal uit. ik heb ze meteen in een nieuwe buitenwereld geplaatst, iets kleiner dit keer want met al die nieuwe gynes heb ik meer plaats nodig :D

volgende 2 weken weer rust voor ze en dan komt het hopelijk weer goed! de grote hoop broed stelde me wel gerust in ieder geval.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Art747 »

ja ze houden niet zo van grote openingen. Ik heb een rietje en zelfs de uitgang van het rietje hebben ze verkleind met een berg afval van zaadjes e.d.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door MichielAlexander »

Ik had gelezen dat Messors droge perioden van maximaal 4 maanden kon overleven. Bron ben ik kwijt; volgens mij een Engels mierenforum. Op een Engelse verkoopsite staat dat de gyne tussen 40 en 80% relatieve luchtvochtigheid moet zitten voor de beste kweek. Dat is een veel breder spectrum dan bijvoorbeel de Lasius die het met 60 tot 80% relatieve luchtvochtigheid moet doen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Floris »

Ze mogen droog zitten, maar moeten wel water kunnen drinken. In de natuur is er ook in droge perioden af en toe ochtenddauw.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door GvG »

Daarnaast zijn grotere kolonies (honderden werksters) minder gevoelig voor droogte dan kleinere. Ik denk omdat ze meer water kunnen binnenhalen. Wat weer benadrukt wat Floris zegt.
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Heeft de messor barbarus wel een waterreservoir nodig?

Bericht door Danieldewoeste »

Mijn kolonie zit droog, in een klassiek nest zonder buiten wereld, ik heb vogel drink bakje met water met watten erin, anders verdrinken ze.
Plaats reactie