Acromyrmex versicolor, tips?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door mn »

Hej,

Sinds gisteren heb ik hier 4 gynes van Acromyrmex versicolor zitten, heb ze nu allen apart in hun setup zitten.

Het geheel zit in een grote isemo doos die hun omgevingsfactoren op pijl zou moeten houden.

Onderaan heb ik een warmtemat liggen die een grote bak met water op temperatuur brengt om zo gelijdelijk aan warmte af te geven.
Bovenop de waterbak heb ik de kleine setups staan. Alles is aangesloten op een thermostaat die nu mommenteel op 25graden staat.

Ik ben nu volop bezig met de temperatuur en vochtigheid in hun bakjes, aangezien zich hierin de schimmel gaat ontwikkelen.

Afbeelding

De bodem van de bakjes is gevuld met kleine hygro-korrel en woestijnzand. Zodat ik deze steeds vochtig kan houden, en dat de gynes eventueel nog het zand kunnen gebruiken. Verder heb ik nog een grote proefbuis aangesloten zodat ze zelf wat kunnen kiezen. Voorlopig blijven ze allen in hun buitenwereldje.

Afbeelding

Heb ze om te beginnen en mengeling gegeven van grassoorten en hibiscus bloemen. Eén gyne heb ik al betrapt op het snijden van de bloemen.

Afbeelding

Ik ga nu nog een paar keer de temperatuur en vochtigheid meten. Waarschijnlijk ga ik ook nog een kleine computerventilator in het geheel plaatsen.

Op het internet vind ik geen goede gegevens over op welke temperatuur en vochtigheid ik de schimmel juist moet houden.

Moest er iemand mij nog bruikbare tips kunnen geven dan hoor ik het graag!

Groeten Nick
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door GvG »

Wow, spannend!

Ik zou zeggen dat ze dezelfde omstandigheden als Atta's nodig hebben. Ik hou mijn Atta's tussen de 24 en 25 graden, en luchtvochtigheid op 85-90%.

Edit: misschien moet je zorgen voor een "buffer" tussen het warmtematje en de nestjes, om de kans op oververhitting en fluctuaties te verminderen.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door mn »

Ja idd!

Allright, goed om te weten, dankje.
Voor die buffer heb ik een waterbak gebruikt, die nu onder de nestjes staat. (Niet zo duidelijk op de foto)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door Manimaner »

Ziet er leuk uit! heel veel succes!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door Mika »

Heel mooi!
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door GvG »

mn schreef:waterbak
Oh ja, nu zie ik het!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door mn »

Dankjulliewel!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door Kegge »

Wat spannend! Heel veel succes en houd ons goed op de hoogte.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door Hertcerf »

Leuk! Hebben de koninginnnen al duidelijk een nest gebiedje gemaakt? En hebben ze al broed?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door ProXi »

Gaaf hoor.
Heel erg veel succes.
Zie de vorderingen graag tegemoet! :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door ProXi »

Hoe staat het ervoor?
Is er al schimmel/broed?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door mn »

Hej hej,

Heb het erg druk gehad, bij deze een korte update.
Sommige gynes zijn beginnen graven en hebben kleine tunnelwerkjes. Een andere bleef in de buitenwereld, onder de bladeren.
Een enkeling spotte ik vaak in haar buisje.

Ik merk weinig tot geen vorderingen, ik zie voorlopig nog geen schimmelgroei, ook gelegde eitjes zijn weer verdwenen.
Ik twijfel aan de vooruitgang maar laat ze nu gewoon in de setup zitten op een temperatuur tussen de 24 en 25 graden celcius.
Ik heb ook niet alle dagen nieuwe planten gegeven, de hibiscus bloemen begonnen bijvoorbeeld al snel te schimmelen, voorlopig voeder ik verschillende grassoorten, welke ze eens uitgedroogd ook moeten kunnen gebruiken.

Door de ondergrondse activiteiten weet ik dus niet hoe ver het staat met de miertjes. Moest er binnen 2a3 weken geen vooruitgang zijn overweeg ik van een andere Acromyrmex sp. schimmel te kopen en zo te proberen. Nu gewoon geduldig afwachten, ik probeer ze ook zo min mogelijk te storen.

Greets Nick.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door GvG »

Moet je wel zo lang wachten?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door mn »

Inmiddels is er 1 gyne overleden, de andere zitten ondergronds. Soms betrap ik ze wel op een zoektocht in de buitenwereld.

Moest ik opnieuw een setup bouwen zou ik de mieren een zandnest geven voor de opstartfase met een buitenwereld afgezonderd van het nest.

Ook, een gyne gespot waarvan het bovenlichaam bijzonder licht gekleurd was. Zouden dit bacterie/schimmel sporen kunnen zijn?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door mn »

Ik zit op dit moment enkel met twijfels ofdat de setup wel voldoet aan hun noden. De zandnestjes kunnen niet groot zijn in deze bakjes. En het lijkt sterk hun voorkeur te zijn om daar te nestelen.

Anderzijds ben ik benieuwd of er effectief vorderingen zijn. Ik overweeg om de gynes over te plaatsen naar een nieuw onderkomen. Vraagde me af of dat de gynes nog opnieuw verhuisd kunnen worden?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door Hertcerf »

Verhuizen = stress, maar zolang ze nog niks qua broed of schimmel hebben "kan" het wel lijkt me.
Ik zou je wat schimmel van mijn Atta's kunnen sturen, wat hoogstwaarschijnlijk wel word aangenomen en verzorgt (Bron : Kalytta).

Oh wacht, lees het nu beter. Heb je wel enig idee wat ze daar "onder de grond" hebben? Snijden ze wat tijdens hun wandeltochten?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door mn »

Beste,

Alle gynes zijn inmiddels overleden.
Ik heb via een contact in buitenland nog schimmel van een Acromyrmex kolonie opgestuurd gekregen. Toch nog bedankt daarvoor Hertcerf.
3 Gynes waren overleden, en de gyne met het plots gekleurde achterlijf Was de overblijver. Ik heb haar dan met stukjes van de schimmel in een nieuw zandnestje gestoken. Na een goede week heb ik ook die laatste gyne dood teruggevonden.

De diertjes hebben een lange tijd onderweg geweest voor ze in de setups zaten, ik had er ook meer als 4 besteld, waarvan enkele al dood aankwamen.

Ik heb maar één maal een gyne hibiscus weten snijden. Maar dat kon ik niet blijven voederen omwille van schimmelgroei in de bak. Ik had ze van een extra buitenwereld moeten voorzien, wat wel een fout was. En bij de andere gynes heb ik ook nooit echt sporen van snijden gevonden.

Het was het proberen waard, en toch weer wat slimmer geworden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Acromyrmex versicolor, tips?

Bericht door Antboy »

Jammer, volgende keer beter hoop ik voor je.
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Plaats reactie