Warmtemat en reageerbuis

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JW
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 juli 2014
Locatie: Zuidlaren
Gender:
Leeftijd: 34

Warmtemat en reageerbuis

Bericht door JW »

Kun je een kolonie in reageerbuis op een warmtematje leggen? Of moet er iets tussen? Ik neem aan dat er dan in ieder geval geen aluminium om het buisje moet zitten? Maar hoe houd je ze dan donker en warm? Iemand tips? Bij voorbaat dank.
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
immanuel
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 augustus 2015
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door immanuel »

pvc (electra)buisje om het reageerbuisje heen?
1 x Lasius Niger Blog en opmerkingen
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Westdijk »

Je kan ook overwegen om slechts een (klein) deel van de reageerbuis op het warmtematje te leggen. Mocht het te warm worden dan kunnen de mieren met het broed naar het koelere gedeelte van de reageerbuis verhuizen. Het lijkt mij een kwestie van uitproberen en in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Silence
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 augustus 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Silence »

Een warmtemat wordt soms wel erg heet... als het hele buisje er op ligt en de mieren hebben geen kans om er aan te ontsnappen kunnen er nare dingen gebeuren. Het wordt ook afgeraden om het gedeelte dat water bevat te verwarmen.

In principe is voor reageerbuisjes een warmtekabel handiger omdat je die over een gedeelte van je buisje heen kan leggen (of er onder).

Met een warmtemat zou ik erg uitkijken. Mocht je een buitenwereld hebben verbonden met een slangetje of zo zou ik die en een klein gedeelte van het buisje er op zetten. Dan kunnen ze het zelf uitzoeken.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
Gebruikersavatar
JW
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 juli 2014
Locatie: Zuidlaren
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door JW »

Ik heb inderdaad een buitenverblijf verbonden aan het reageerbuisje. Misschien een idee om die met nog een, niet verwarmde reageerbuis, te verbinden en ze zelf laten beslissen waar ze hun broed neerleggen?
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Sneeuwuil »

Je kunt het buisje in een doek wikkelen en deze gedeeltelijk op de warmtemat leggen.
Wel is het wat laat in het jaar om nog te verwarmen. Ik zou ze nu juist koeler houden.
Gebruikersavatar
JW
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 juli 2014
Locatie: Zuidlaren
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door JW »

Messor B houdt winterslaap vanaf november. Dat wil ik ook gaan aanhouden.
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Loesje »

Ik heb net een beginnende kolonie ontvangen en heb gelezen dat een kolonie sneller groeit als het nest in de periode maart t/m november gedeeltelijk verwarmd word. Nou heeft het nest in het reageerbuisje maar 1 cm de ruimte bij mij dus verplaatsen kunnen ze niet zomaar. Ik heb het reageerbuisje wel op een houten houder liggen, kan ik in dit geval wel een warmtemat gebruiken en is dat ook al wel goed voor een beginnende kolonie?
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door pjpj001 »

Dit hangt vooral ook van het soort mieren af. Ik neem aan dat het om Lasius niger gaat en zover ik weet halen die niet echt veel voordeel uit een warmtematje, misschien dat het broed zich een klein beetje sneller ontwikkeld, maar dat betwijfel ik zelfs. Je kan er in mijn ogen meer fout dan juist mee doen nu.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Manimaner »

Het broed zal zich zeker sneller ontwikkelen, maar dat heeft weinig zin. Ze ontwikkelen zich met de juiste verzorging zo al snel genoeg en er zitten zoals pjpj001 al zegt inderdaad ook risico's aan vast. Zeker als ze geen plaats hebben die koeler is om naartoe te gaan dan zou ik het niet doen. Daarbij heb je dan ook weer iets nodig om de tempetaruur te controleren en te reguleren. Dat allemaal samen leid ertoe dat dit het inderdaad niet waard is.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door RJ »

En hoe zit het dan met een Mesoor kolonie? Ik zal er deze week 1 ontvangen, maar als je dan aan de ene kant van de buitenwereld een nestbuistje met water reservoir legt en aan de andere kant een verduistert buistje zonder water reservoir kan het dan wel helpen?
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Manimaner »

De Messor kolonie die je krijgt kun je wel verwarmen. Zorg ervoor dat je wel maar een deel van het buisje verwarmd en dat je het waterreservoir niet verwarmd. Daarbij zou ik ervoor zorgen dat je de temperatuur kunt controleren (thermometer) en reguleren. (dimmer) Als je dit niet doet dan word het warmtematje waarschijnlijk te heet. In de nacht zou ik het matje lager of uit zetten.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door RJ »

Dankjewel voor het antwoord, ik heb idd al een dimmer voor reguleren, alleen nog een thermometer, maar is een eventueel 2de buisje noet nodig?
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Manimaner »

Dat is naar mijn ervaring niet nodig.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door pjpj001 »

Als ik een Proefbuis verwarm zorg ik er voor dat ik minstens een andere Proefbuis onverwarmd in de buitenwereld plaats. Zo kunnen ze zelfs als de temperatuur veel te hoog word door een defect nog altijd verhuizen naar de onverwarmde Proefbuis. Ik doe dit graag voor de zekerheid, maar als je de temp goed onder controle hebt hoeft dat niet.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Loesje »

Dankjewel! Niet vervelen met een warmtemat bij de Lasius niger, check! Op sommige pagina's op internet en in een mierenhandleidingsboekje die ik bij mijn mieren kreeg stond er dat het juist goed voor elk miersoort is, ik vond het juist apart dat je het nest in de zomermaanden ook gedeeltelijk verwarmd. Blij dat ik het nagevraagd heb
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Floris »

Loesje schreef:Dankjewel! Niet vervelen met een warmtemat bij de Lasius niger, check! Op sommige pagina's op internet en in een mierenhandleidingsboekje die ik bij mijn mieren kreeg stond er dat het juist goed voor elk miersoort is.
Bedenk bij dat soort adviezen wie er belang bij heeft als je een warmtematje aanschaft.
AntForum wil vooral dat mensen met plezier de mierenhobby beoefenen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Warmtemat en reageerbuis

Bericht door Antsps »

Kleine toevoeging :) ; als een warmtemat niet correct gebruikt wordt kan je hele kolonie binnen een aantal uur dood zijn.

Ik kan mij goed voorstellen dat met name beginnende mierhouders zonder ervaring een warmtemat gelijk op/onder het nest leggen en geen rekening houden met de resulterende temperatuur. Dat vind ik behoorlijk zonde van de kolonie én ook jammer voor de houder zelf, vandaar dat ik een warmtemat zou afraden bij soorten die het niet nodig hebben.
Plaats reactie