Formica sanguinea verwarmen

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Venator »

Zoals jullie misschien wel weten is mijn Formica sanguinea al heel vroeg gestopt met eitjes leggen.Nu had ik de vraag mag ik ze niet meer te vroeg in de lente verwarmen?Ik dacht dat proxi het eens zei tegen dvd dat te vroeg verwarmen de cyclus verstoord.Wanneer kan ik ze dan wel verwarmen?Ik heb ze nu in de koelkast staan.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door GvG »

Niet te snel nadat je ze uit de koelkast haalt. Ik zou zelf zeker een maand wachten met verwarmen. Ik haal ze er in maart uit denk ik. Een maand (of meer) begin ik het verwarmen op te bouwen, in het begin niet te warm, en niet te lang. Een uurtje per dag bijvoorbeeld, op half vermogen.

Dit lijkt me trouwens meer een vraag voor het subforum "nestcondities".
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Mika »

Formica sanguinea zont in het voorjaar en de gynes ook. Om ze te verwarmen zou ik een spot in de buitenwereld plaatsen. Het hangt natuurlijk af van de grootte van de kolonie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Venator »

Mijn kolonie is nog niet zo echt heel groot.Ik schat op een 40-50 werksters.Ik heb ze in een proefbuisje zitten wat aangekoppeld is aan een Ferrero Rocher doosje.Een spotje gaat hier dus niet.Met verwarmen bedoel ik niet het nest gedeelte verwarmen,wel de buitenwereld.Zo kan ik dus zien als de werksters eitjes naar het warmste deel brengen zonder dat ik het nest moet gaan verstoren.Maar als ik ze te vroeg verwarm stopt de gyne ook vlugger met eitjes leggen?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Mika »

Volg gewoon de natuur. Volgend jaar, boots je het zonlicht na met een spot. Dus niet verwarmen op 25°C in februari, maar eind maart, waarom niet?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door dvd »

Ik dacht dat proxi me dat eens gezegd had,niet te veel verwarmen anders stopt de gyne vroeger met eitjes leggen.Ik had het ook met mijn sanguinea aan de hand,midden zomer stopt de gyne plots met eitjes leggen.Maar ik had ze ook na 3 maanden winterslaap terug wakker gemaakt dus dat kan ook de reden geweest zijn.Ik ga ze nu zeker tot maart in winterrust laten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Mika »

Klopt allemaal, ik weet niet of je buiten kan kijken naar de activiteit van Formica sanguinea, maar in mei beginnen ze ten vroegste eitjes te leggen.

Match je spot, met de zon die je buiten ervaart.

Bij andere soorten is dit niet zo nodig. Bij Formica rufa en polyctena, die je niet mag houden, zou je eenzelfde probleem hebben.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door ProXi »

In dit topic (pagina 4) wordt hierover gesproken:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 5&start=90
Die informatie kwam overigens niet van mij ;)

Je ziet in de natuur wel dat ze heel erg op zonlicht/warmte reageren. Ze zijn eigenlijk letterlijk aan het zonnebaden. Als ze lekker opgewarmd zijn gaan ze terug het nest in en zo zorgen ze ervoor dat het binnenin de kolonie ook lekker warm wordt, wat weer positieve effecten heeft op de ontwikkeling van het broed.

Ik weet niet of verwarmen ook echt noodzakelijk is bij dit soort. Zelf doe ik het zeer zelden. Maar wellicht is het voor kleinere kolonies wel belangrijk.
Ik doe het eigenlijk nu alleen als ik een filmpje wil maken, als ik wil weten hoeveel broed er is en om te controleren hoeveel koninginnen er nog zijn. De mieren verplaatsen zich namelijk snel (inclusief broed en koninginnen) naar het verwarmde gedeelte. Gebruik daar zelf een warmte-mat voor.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door dvd »

Klopt,het kwam van kalytta en niet van proxi sorry :D Wat kalytta zei komt eigenlijk op het zelfde neer,als je Formica sanguinea te vroeg verwarmt dan is de cyclus ook vlugger voltooid.Het was toch zoiets in die aard.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Venator »

ProXi schreef:In dit topic (pagina 4) wordt hierover gesproken:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 5&start=90
Die informatie kwam overigens niet van mij ;)

Je ziet in de natuur wel dat ze heel erg op zonlicht/warmte reageren. Ze zijn eigenlijk letterlijk aan het zonnebaden. Als ze lekker opgewarmd zijn gaan ze terug het nest in en zo zorgen ze ervoor dat het binnenin de kolonie ook lekker warm wordt, wat weer positieve effecten heeft op de ontwikkeling van het broed.

Ik weet niet of verwarmen ook echt noodzakelijk is bij dit soort. Zelf doe ik het zeer zelden. Maar wellicht is het voor kleinere kolonies wel belangrijk.
Ik doe het eigenlijk nu alleen als ik een filmpje wil maken, als ik wil weten hoeveel broed er is en om te controleren hoeveel koninginnen er nog zijn. De mieren verplaatsen zich namelijk snel (inclusief broed en koninginnen) naar het verwarmde gedeelte. Gebruik daar zelf een warmte-mat voor.
Dat was ook eigenlijk mijn bedoeling.Om te zien als er eitjes zijn gewoon het warmte matje aanzetten dan komen ze met eitje/larven naar buiten om te genieten van de warmte.Zo hoef ik niet het nest te verstoren.Dus het nest zelf wil ik niet verwarmen,alleen de buitenwereld.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door blitz »

Dus als je de buitenwereld te veel verwarmd stopt de gyne vroeger met eitjes leggen,als ik het begrijp?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door MorbidMike »

Inderdaad kan je beter vermijden de buitenwereld te veel te verwarmen, en het nest hoeft helemaal niet verwarmd. Zelf had ik vroeger de buitenwereld erg dicht tegen mijn PC aan staan zodat de warme lucht tegen het glas aan werd geblazen. Dit was de enige verwarming die ze kregen. Verder werd de temperatuur bepaald door de temperatuur in de kamer, die varieerde alleen door de seizoenen (die kamer was in de lente rond de 20 graden en in de zomer rond de 25 graden omdat de zon recht op die kamer stond vanaf 1 uur 's middags). Bij mij waren ze actief vanaf maart tot eind oktober.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door blitz »

Dus als je wilt zien dat ze eitjes hebben best in het nest kijken.Als je de buitenwereld verwarmt kon je ook zien als ze eitjes hebben.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Venator »

Het is inderdaad wel jammer dat je ze niet teveel mag verwarmen.Ik verwarmde de buitenwereld ook,eitje/larven werden dan naar het warmste deel gebracht.zo hoefde ik het nest niet in te kijken.
Gebruikersavatar
heino
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 juni 2014
Locatie: meeuwen-gruitrode
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door heino »

dus je mag de buitenwereld niet verwarmen anders stoppen ze vroeger met eitjes leggen?
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Venator »

Ik denk eraan om komende zomer de veluwe in nederland te gaan bezichtigen.Hopelijk kom ik daar bruidsvluchten tegen van Formica sanguinea.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door GvG »

Ik zie op de Veluwe regelmatig Formica sanguinea kolonies, vooral in boomstronken, langs zandpaden in vrij open terrein (lage struiken, hoog gras, zandverstuivingen ). Ik heb echter nog nooit een bruidsvlucht gezien. Ik heb begrepen dat ze in de ochtend en vroege middag vliegen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door dvd »

Ik heb in maasmechelse heide een paar nesten gezien,zelfs rooftochten.Ik ben al in de ochtend,middag en avond geweest,geen bruidsvluchten te bespeuren.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door Kegge »

Venator schreef:Ik denk eraan om komende zomer de veluwe in nederland te gaan bezichtigen.Hopelijk kom ik daar bruidsvluchten tegen van Formica sanguinea.
Dat staat ook bij mij op het programma.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Formica sanguinea verwarmen

Bericht door miel »

Dat ga ik ook eens doen dit jaar, ik woon toch in Apeldoorn, dus die kans moet ik pakken... :D
Plaats reactie