Heftige schimmel in mijn reageer buis

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door Freek »

20160304_124609.jpg
Mijn Lasius niger heeft best wel erge schimmel in hun nest maar wat ik ook doe ze gaan er niet uit. Heb al meerdere schone buisjes voor ze neergelegd maar ze willen niet. Ook als ik ze in het licht zet door middel van een lamp gaan ze niet weg. Ze leggen ook de poppen en larve af en toe op een andere plek buiten het nest gedeelte ik weet niet wat hier de reden van is. Aan de poppen en larven te zien groeien ze best wel snel dus dat is goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Freek op 04 mar 2016, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door Floris »

Kun je een foto plaatsen van de besmetting? Mieren zijn in het algemeen goed in het tegengaan van schimmel. Meestal worden verkleuringen van een reageerbuisje veroorzaakt door bacteriën.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door Freek »

normaal gesproken heb ik er een rode film omheen zitten zoals hieronder. Heb nog een foto erbij gezet dat ze de broet naar buiten brengen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door Freek »

en het water van het nest gedeelte is bijna op zal ik het verwarmen zodat het sneller verdampt zodat ze dan zullen verhuizen?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door Mika »

Ga er maar van uit dat de mieren er geen last van hebben.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door Sneeuwuil »

Freek schreef:en het water van het nest gedeelte is bijna op zal ik het verwarmen zodat het sneller verdampt zodat ze dan zullen verhuizen?
Hoe minder je 'prutst' met opstellingen, hoe beter het is. Als ze zich goed ontwikkelen zou ik er niets aan doen. Ik heb buisjes gehad die vele malen viezer zijn dat dit, en dat is niet echt een probleem.

Toevoeging: ook dat ze brooed n de buitenwereld leggen is prima. Daar is het dan net wat warmer vermoed ik.
Freek
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 september 2015

Re: Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door Freek »

Dankjewel voor de reacties
yavanbruggen
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Heftige schimmel in mijn reageer buis

Bericht door yavanbruggen »

Beetje laat, maar bij deze:

Verwarmen van het waterreservoir zou ik niet aanraden omdat je dan de lucht in het reservoir ook verwarmt. Dit zet uit en dus komt er druk op het watje te staan. Het resterende water in het watje zal dan ook naar buiten geduwd worden in het nest.

Elke vorm van snel opwarmen heeft dit resultaat. Van de week mieren uit koelkast thuis naar werk gebracht en de bak eventjes op mijn bureau gezet voordat ik ze in het terrarium ging zetten. Nu was het kantoor 20 graden wat resulteerde in water in het nestgedeelte. Met een naald en spuit het grootste gedeelte weg gezogen, dus maar hopen dat ze niet veel schade hebben ondervonden hiervan. Voor nu lijkt het ok...
Plaats reactie