stress bij openen van de arena

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

stress bij openen van de arena

Bericht door neverbeam »

heey,

Ik heb mijn lasius niger kolonie in een acrylnest inclusief arena van mierenboederij. http://www.mierenboerderij.nl/mierenboe ... ieren.html
Nu is het zo dat elke keer dat ik ze voer of het nest schoonmaak ik het klepje open moet doen. Vaak schiet mijn kolonie daarbij in de stress omdat heb onmogelijk is het klepje er altijd zo af te halen en terug te leggen dat deze niet een kleine ' schok' geeft.
Het wordt wel steeds beter maar ze schieten nog redelijk vaak in de stress en gaan helemaal door het nest heen spacen.
Hiernaast onstaat er ook snel schimmel doordat het klepje dichtzit en zo een afgesloten ruimte ontstaat.

Heeft iemand hier een goede oplossing voor? kan ik het klepje eraf laten en dan een talklaag aanbrengen? Is deze talklaag dan wel dik genoeg?
Of zou ik een andere grotere arena op het nest aansluiten?

groetjes
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door Manimaner »

Ik zou zelf een andere arena aansluiten. Het is namelijk onmogelijk om ze zonder de deksel binnen te houden in die arena. Langs de hoeken krijgen ze nagenoeg altijd nog grip. Daarbij is die buitenwereld sowieso erg klein.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door GvG »

Dat is dus precies waarom ik geen deksels op mijn buitenwerelden gebruik. Ik denk dat je talk wel kan kan proberen op deze hoeken. Talk moet je juist niet te dik aanbrengen. Je kan wel een bredere rand maken om het veiliger te maken. Het duurt wel een kwartiertje voor de talk goed uitgehard is en echt betrouwbaar is. Als je in die tijd het deksel sluit komt je buitenwereld vol alcohol damp te staan. Dat is wel lastig. Ie kan het ook droog aanbrengen, als tussenoplossing. Hoe groot is je kolonie?

Edit: de oplossing van Manimaner, een andere buitenwereld, is wel de meest betrouwbare oplossing.
Nova
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 januari 2016

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door Nova »

Heb precies hetzelfde acrylnest en heb ook hetzelfde probleem. Ik heb geprobeerd om de buitenwereld af te blokken met vaseline en daarna olie. De mieren lopen er gewoon overheen. Er past ook geen enkele buis in de andere opening.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door neverbeam »

ik heb een grotere bak gekocht en een beetje aangeklooit met dat talk poeder, hopelijk is het goed genoeg anders doe ik het later nog eens. Ik heb bij het acrylnest een plastic buisje gekregen dat precies in dat gat past denk ik. Ik ga zo proberen even de talk op te laten drogen. Nova? heb jij er geen buisje bij gekregen?
Laatst gewijzigd door neverbeam op 29 apr 2016, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Nova
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 januari 2016

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door Nova »

Jawel maar die past er met geen mogelijk in heb het geprobeert het te verwarmen om het flexibeler te krijgen help ook niet

Sorry voor de late reactie trouwens
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door Mika »

Je moet blijkbaar dus sowieso een andere buitenwereld aansluiten, en dus is dit nest niet geschikt voor Lasius niger.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door Sneeuwuil »

Het nest is veel te groot voor een beginnende kolonie, afgezien daarvan is het prima geschikt voor Lasius niger. Over het algemeen vind ik de buitenwerelden van commerciele nesten veel te klein, maar hier kun je er gewoon één op aansluiten.

De deksel heeft ook weer een extra stukje. Dat zou je er uit kunnen laten en dan de deksel aan de onderkant insmeren met fluon of talk, dan heb je opening voldoende. Of dat echt nodig is weet ik niet, ik zelf heb nog nooit last gehad van schimmel. Werksters die in de buitenwereld zijn reageneren meestal wel als je de deksel er af haalt, maar zolang de gyne ver genoeg weg zit is dat geen probleem.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: stress bij openen van de arena

Bericht door neverbeam »

De nieuwe buitenwereld die ik aangesloten hebt is zeer fijn en werkt ook goed.
Ik weet dat ik ze iets te vroeg heb overgezet naar het nest ,maar toen ik net begon wist ik niet dat je ze het beste in de reageerbuis kan laten. Als ik nu een nieuwe kolonie zou beginnen zou ik het sowieso anders aanpakken. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen :)

Sneeuwuil bij mij was het probleem dat ze de opening naar het nest volbouwde met insectenlijken ondanks dat ze genoeg andere dingen hadden om dit dicht te maken. Dit wil natuurlijk in een dichte vochtige omgeving wel schimmelen

Nova je kan dat buisje er gewoon tegen aan zetten en dan beetje goed hard drukken. Hij gaat er niet helemaal in maar hij zit er voldoende tegenaan dat ze er niet uit kunnen. Het is ze na twee weken in ieder geval nog niet gelukt (even afkloppen)
Plaats reactie