bevochtigingsystemen

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
xerxeron
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 september 2015
Gender:
Leeftijd: 30

bevochtigingsystemen

Bericht door xerxeron »

Hallo ,

Ik heb de laatste dagen weer wat zitten knutselen.
Het komt er op neer dat ik een buitenwereld heb gemaakt , van afval-glas, letterlijk van oude kadertjes.
Verder heb ik 2 bevochtigingssystemen gebruikt. Laat maar weten wat jullie mening er van is, , Systeem 2 is niet 100% perfect aangezien het water door het kitten gaat , waardoor er soms druppels vanaf rollen. --> verdrinkingsdood?...
Laat me weten wat jullie het beste systeem vinden , of hebben jullie zelf een ander systeem? beter systeem?
Bedoeling is accurate bevochtiging op lange termijn. (voor de luie mensen dus ;) )

Systeem 1:
Kan enkel gebruikt worden als het nest 'buiten' de buitenwereld staat , anders heb je een open water waar werksters in kunnen verdrinken. verder werkt het perfect , een gaatje in de dop van de fles , zakt het water net die ene millimeter en hop er stroomt door de zwaartekracht weer water bij vanuit het flesje. zo hou je de vochtigheid vrij accuraat op pijl en hoef je er niet vaak naar om te kijken. Ik verwacht op zijn minst een maand per fles , afhankelijk van de temperatuur van de kamer.

Afbeelding
Afbeelding

Systeem 2
Wat meer geëxperimenteerd. Een gaatje in het ytong bovenaan gemaakt , een flesje met uitstulpsel erin gezet, en dan vastgekit met pattex lijm. (geurloos en pesticide/gif vrij , is gemaakt van dennenboomsap) . Het kitten verloopt wel niet zo goed als gepland , het water wringt zich weliswaar nog steeds een weg doorheen de siliconelijm. Momenteel druppelen er nog 10 druppels per dag naar beneden van de zijkant van het ytong , daarmee dat ik ook keukenrol onder het nest heb gelegd (je ziet het niet omdat het op maat gesneden is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: bevochtigingsystemen

Bericht door GvG »

Ik vind het eerste systeem wel goed bedacht. op die manier neemt het Ytong alleen water op als het droger wordt. In het tweede systeem zal al het water in het reservoir door het Ytong sijpelen tot het reservoir leeg is. In het eerste systeem is de dosering dus beter. Ook lijkt het me betrouwbaarder, het kan bijna niet misgaan.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: bevochtigingsystemen

Bericht door Aljosha »

Het 2de systeem heb ik ook al eens geprobeerd omdat mijn ouders gescheiden zijn en ik soms weken niet bij mijn mieren kan,

Toen ik dit probeerde kwam ik thuis, met een droog nest en een natte tafel ;) dus ik denk dat het eerste systeem het beste zal zijn,

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Plaats reactie