mening omtrent 'complete sets'

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

mening omtrent 'complete sets'

Bericht door ntume »

Hallo,

Wat zijn de meningen over zo'n complete set? bijvoorbeeld deze van mierenboerderij:

http://www.mierenboerderij.nl/mierenboe ... verin.html

het ziet er allemaal mooi uit maar kun je daar een tijd mee uit de voeten? Ik neem aan dat de beginnende kolonie nog helemaal niet in dat gipsnest moet en dus eerst een poos in het reageerbuisje moet blijven. Daarna kunnen ze mooi in het gipsnestje?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: mening omtrent 'complete sets'

Bericht door GvG »

Het eerste jaar heb je maar weinig nodig. Een buisje, een plastic bakje, watjes, talk en alcohol. Met 10 euro kan je klaar zijn.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: mening omtrent 'complete sets'

Bericht door Mika »

Het lijkt me ook allemaal sterk overdreven. Als je 'echt' geen nest kan maken, kan je geld uitgeven aan zoiets, maar beter kan je ervaring opdoen en zelf nesten bouwen.

Ik heb zelf nooit succes gehad met een horizontaal nest bij Messor. Ze houden hun graan hoog, en hun broed laag in de vrije natuur... dus afgestemd op Messor? Ik dacht het niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: mening omtrent 'complete sets'

Bericht door Aljosha »

Het is ook al heel duur.. Je zou zelf zoiets kunnen maken voor minder dan 20, maar 68 gaat er helemaal over voor zoiets simpels, je hebt veel betere en professionelere nesten voor die prijs dus zoals GvG zegt, hou het simpel om mee te beginnen en zoals Mika zegt, probeer zelf nesten te maken. Dit is veel goedkoper en je leert er heel wat bij, bovendien is je mieren in je eigen ontwerpte nest zien veel interessanter.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Plaats reactie