Terpentine

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Terpentine

Bericht door Menph »

Een vreemde vraag. Is Terpentine schadelijk voor mieren?

Wat wil nou het geval:

Momenteel werk ik aan zes houtnesten om straks mijn Camponotus sp. te kunnen huisvesten. Gezien de grote van de kolonies misschien nog wat voorbarig, maar het maken van nesten vind ik 'n echt winterklusje.

Om te voorzien in de vochtigheid van de nesten had ik het wilde idee om een stukje y-tong in te bouwen. Om schimmel/houtwerking tegen te gaan wilde ik deze in zgn. punaise bakjes onderbrengen. Zodat het y-tong niet in direct contact staat met het hout. De stickers op deze punaisebakjes stoorde me, maar waren zeer moeilijk te verwijderen. In plaats van ammoniak greep ik daarbij ook nog eens naar het milieuonvriendelijke terpentine om ze schoon te krijgen. Het resultaat? Wit uitgeslagen bakjes welke drie weken nadien nog naar terpentine stinken.

Nu vroeg ik me af; kan het kwaad om deze bakjes alsnog als waterreservoir te gebruiken? Is de terpentine vervluchtigd en onschadelijk of kan ze alsnog schade aan de opgroeiende kolonie berokkenen?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Terpentine

Bericht door Mika »

Ik zou denken dat de reactie heeft plaatsgevonden, en dat er geen terpentine meer zal vrijkomen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Terpentine

Bericht door Menph »

De bakjes rieken nog steeds. :?

Ik denk dat ik nieuwe aanschaf. Iemand interesse in een familievoorraad punaises?
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Terpentine

Bericht door Menph »

Heb nieuwe reservoirbakjes ingebouwd. Het grappige is dat de twee Camponotus vagus op 't reservoir ging zitten. Gyne, werksters, zelfs 't broed werd er bij gesleept. Ik hoop dat de bakjes tijdens 't seizoen genoeg vocht afgeven voor 't nest.

C. herculeanus heeft geen interesse in het vochtreservoir en heeft zich in een der gangen genesteld.
Plaats reactie