Koloniegroei stoppen

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Simon
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Dendermonde
Gender:
Leeftijd: 38

Koloniegroei stoppen

Bericht door Simon »

Even een vraagje. Ben ik juist dat als ik de kolonie enkel proteinevrij voedsel geef (suikerwater/whatever) dat de groei zal stoppen en na een tijdje afnemen wanneer de werksters te oud worden?

Kan ik in dit geval een kolonie houden op een bepaalde grootte door de grootte constant te houden met het uitmeten van de proteinen? Ik stel me voor dat als ik de juiste hoeveelheid proteinen aanbied, dat er net evenveel werksters gaan bijkomen als er sterven van ouderdom en ik dus een populatie-evenwicht bereik. In dit geval kan de kolonie uiteraard veel langer in 1 nest blijven, eigenlijk tot het nest zelf te vuil wordt.

Zal dit de populatie schaden? Is het moeilijk om uit te voeren?
Gebruikersavatar
tkpatric
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Deinze
Gender:
Leeftijd: 75
Contacteer:

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door tkpatric »

Simon schreef:Even een vraagje. Ben ik juist dat als ik de kolonie enkel proteinevrij voedsel geef (suikerwater/whatever) dat de groei zal stoppen en na een tijdje afnemen wanneer de werksters te oud worden?

Kan ik in dit geval een kolonie houden op een bepaalde grootte door de grootte constant te houden met het uitmeten van de proteinen? Ik stel me voor dat als ik de juiste hoeveelheid proteinen aanbied, dat er net evenveel werksters gaan bijkomen als er sterven van ouderdom en ik dus een populatie-evenwicht bereik. In dit geval kan de kolonie uiteraard veel langer in 1 nest blijven, eigenlijk tot het nest zelf te vuil wordt.

Zal dit de populatie schaden? Is het moeilijk om uit te voeren?
Mag ik een bijkomende vraag stellen: wordt de grootte van de kolonie ook beperkt door de grootte van de behuizing?
Beauty is in the eye of the beholder
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door Mika »

Het gaat toch moeilijk te organiseren zijn: de grootte van een kolonie verloopt in schokken, en de explosieve groei kan je dan best uitdrukken in verdubbelingstijd: een actieve Lasius niger of Crematogaster scutellaris kolonie kan de verdubbelingstijd minder dan een maand bedragen, hoewel de ontwikkelingstijd van een individuële werkster tot 2 maanden kan duren.

Als we aannemen dat een kolonie in generaties groeit, en dat bij elke generatie ongeveer dubbel zo groot is als bij de vorige, dan kan je de generaties als volgt samenstellen:

a; 2a; 2a + b; 2a + b + c; 2a + b + c+ d; 2a + b + c + d + e; 2a + b+ c +d +e + f; a + b + c + d + e + f + g; b + c + d + e +f + g + h; c + d + e + f + g + h + i; etc.

waarbij b = 2 * a; c= 2* b; d = 2 * c; etc.

A is de eerste generatie, de tweede noem ik ook a, die zijn ongeveer even groot. Bij elke volgende stap wordt de kolonie dus 2 keer groter. Vanaf een bepaald moment sterven de eerste generaties uit. 'a' valt weg, dan b, en zo voort. Dat merk je bijna niet, omdat die generaties heel klein zijn: in de laatste kolonie zijn 'h' en 'i' 75% van de werksters! Als je dan gaat verminderen met voedsel, zullen ze vooral kleinere werksters maken, en ook een kleiner aantal natuurlijk. De kolonie heeft dat trouwens niet graag, en zal naar voedsel blijven zoeken, en proberen te ontsnappen.

De groei verloopt dan verder:

d + e + f + g + h + i + b; e + f + g + h + i + 2b; f + g + h + i + 3b; g + h + i + 4 b; h + i + 5 b; i + 6 b ; 7 b .

Als ik dat omzet naar getallen, met 4 werksters in de eerste generatie, krijg je dit:

4 ; 8 ; 16 ; 32; 64 ; 128 ; 256 ; 508 ; 1016 ; 2032: Nu minder je met voederen: 2024 ; 2000 ; 1944 ; 1824 ; 1576 ; 1076 ; 68.

Ik heb hier wel ergens een rekenfout gemaakt, maar in de praktijk verloopt het natuurlijk niet zo rechtlijnig. Je zal dus heel goed moeten mikken om een kleine aangroei mogelijk te maken. Als je mindert bij 2032 werksters, dan zie je geen verschil, en ook geen invloed gedurende de eerste 5 verdubbelingstijden, want 100 werksters meer of minder zal je niet ontdekken. Pas als je plots bijna je kolonie gehalveerd ziet, zal je bemerken dat je veel te weinig voedsel aan het geven bent.

Dit is maar een voorbeeld over hoe zoiets fout kan lopen. Er kunnen nog allerlei problemen zijn met de eitjes die ze weigeren groot te brengen ook, als er te weinig voedsel is.

En door ruimtegebrek voelen ze zich niet geremd: als ze een groter nest nodig hebben, dan maken ze dat, of ze verhuizen in de vrije natuur. Ik heb kolonies gehad, waar er 2/3 mieren en 1/3 lucht zat in 2 glazen buisjes, maar die bleven maar aangroeien...
DUCKDUCKGO!
Simon
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Dendermonde
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door Simon »

Net iets ingewikkelder dan het lijkt dan.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door Mika »

Wat ik een beetje heb willen uitleggen, is dat het heel moeilijk is om je kolonie op niveau te houden door voedselbeperking te geven: sowieso zal de kolonie dan minder 'happy' zijn. Met een mooie term: failure to thrive.

Het beste is om een soort te kiezen, die geen enorme aantallen mieren heeft. Soorten met in de natuur 100,000 tot 2 miljoen individuën zijn heel moeilijk te houden. Een kolonie zal toch steeds naar haar maximum streven. Als je een hond 5 keer minder wil laten wegen dan normaal, door minder voeding te geven, zal die ook minder 'happy' zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sifeem
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 december 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door Sifeem »

Is hier niet een vele simpelere oplossing voor? Je besluit op een gegeven moment dat er te veel mieren zijn en die haal je uit de kolonie. Zorg ervoor dat deze hoeveelheid niet al te hoog ligt en je hebt een geweldige methode om telkens genoeg voedsel te geven, maar toch geen overvloed aan mierente krijgen. De weggehaalde mieren kan je aan iemand geven zonder veel ervaring. Die kan dan een keer proberen of het iets lijkt om ook mieren te houden. Verder zijn er heel wat mensen die mieren als voedsel willen gebruiken voor andere dieren. Je kan dan een afspraak maken om daar mieren aan te doneren. Zelf lijkt zo'n grote kolonie me wel wat, maar natuurlijk is het wel wat werk om er mee om te gaan.
Beginner met Lasius Niger. Voor tips of vragen, pm mij.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door McK »

Sifeem schreef:Je besluit op een gegeven moment dat er te veel mieren zijn en die haal je uit de kolonie.
Ik weet niet of je al veel ervaring hebt met grote kolonies, maar 'even' een paar honderd tot duizend mieren weghalen uit een nest is een vreselijk tijdrovend jobke.
Gewoon al een waterreservoir vervangen bij mijn Myrmica rubra (+1000 werksters) duurt al zeker 15 min omdat deze vol zit met mieren.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door Mika »

Mieren weghalen kan wel een optie zijn:

je kan ze laten overlopen of zo. Maar ze weggeven voor de ervaring haalt niet veel uit: werksters alleen blinken vooral uit in het nietsdoen, en op een hoopje te zitten. Zo win je geen interesse.

Aan bepaalde dieren kan je ze als voedsel geven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door mn »

Maar als je dan vooral jonge werksters wegneemt, dan blijven de oude over en die zullen snel sterven.
Dan kun je ook een kolonie "dipje" komen te zitten, niet ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door Mika »

Ja, maar dat zal minder gemakkelijk gebeuren: vooral oudere werksters gaan naar buiten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door mn »

Ja dat is juist, was ik even vergeten. :?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Simon
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Dendermonde
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door Simon »

Heh, als je veel mieren tegelijk uit het nest wilt, leg je dan niet gewoon een stuk snoep ofzo in de buitenwereld en als er genoeg werksters opzitten, dan haal je dat er gewoon uit met de mieren erop. Op die manier kan je toch wel een 30 tal mieren per keer buiten halen.

Wat zijn soorten met kleine kolonies en hoeveel bedragen de aantallen dan? Wat is de grootte van de ytong die daarmee overeen komt?
Gebruikersavatar
tkpatric
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 januari 2009
Locatie: Deinze
Gender:
Leeftijd: 75
Contacteer:

Re: Koloniegroei stoppen

Bericht door tkpatric »

Simon schreef:Heh, als je veel mieren tegelijk uit het nest wilt, leg je dan niet gewoon een stuk snoep ofzo in de buitenwereld en als er genoeg werksters opzitten, dan haal je dat er gewoon uit met de mieren erop. Op die manier kan je toch wel een 30 tal mieren per keer buiten halen.

Wat zijn soorten met kleine kolonies en hoeveel bedragen de aantallen dan? Wat is de grootte van de ytong die daarmee overeen komt?
Wat zijn soorten met kleine kolonies en hoeveel bedragen de aantallen dan? Wat is de grootte van de ytong die daarmee overeen komt?

Héél belangrijke vraag! Waarschijnlijk neem ik de Camponotus vagus, en ik wacht vol ongeduld op een antwoord!
Ik veronderstel dat de 'Nilfisk-methode' géén optie is. :twisted: :twisted:
Beauty is in the eye of the beholder
Plaats reactie