Advies plaatsing warmtemat T-farm

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Advies plaatsing warmtemat T-farm

Bericht door Nassau »

Heren/Dames,

ik heb net een warmtematje gekocht aangezien ik soms het idee heb dat het bij mij op zolder nogal eens wat frisser kan zijn dan de gewenste temperatuur voor de mieren. Dit is het matje dat ik gekocht heb:

http://www.mierenboerderij.nl/warmtemat ... temat.html

Nu weet ik alleen niet precise wat de beste manier van bevestigen is... Ik heb een foto gemaakt van zoals ik het nu heb; meeglooiend met de vorm van het nest, en een klein beetje isolatiemateriaal aan de buitenzijde; het geheel bevestigd met elastiek. Nu is mijn vraag of jullie nog ideeen hebben mbt de plaatsing van het matje? Wordt het niet te warm op dezen manier? Moet ik het matje nog aan en uit zetten op gazette tijden?

Er zit op dit moment trouwens nog vrij weinig IN dat nest; een ingegraven lasius flavus gyne die zojuist de verdrinkingsdood van haar gehele broed heeft overleefd :/ redden te meer om te proberen de condities zo optimaal mogelijk te krijgen. Dank alvast!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Advies plaatsing warmtemat T-farm

Bericht door Artilux »

Je zou de temperatuur kunnen meten, dan weet je of het te warm is of niet.
Daarnaast kun je met dubbelzijdig tape ook wel je warmte matje vastplakken, al komt dit uiteindelijk ooit wel weer los.
Zelf zat mijn matje vast met wat isolatietape, maar dat was op een ander nest en onder de bak.

Temperatuur kun je regelen door dure regelaars te kopen speciaal voor reptielen... Je kunt ook gewoon een losse lichtdimmer aanschaffen en die er tussen hangen, dat heb ik ook gedaan ;)
Al komt er nu een warmtematje uit china met ingebouwde regelaar. (Eerst maar eens testen voordat ik dat ding vertrouw!)
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Advies plaatsing warmtemat T-farm

Bericht door Loesje »

Ik heb zelf ook het warmtematje van mierenboerderij. Afgelopen week was het 23° in de kamer en werd het warmtematje 35,5°. Direct op het glas zal de temperatuur bij dat gedeelte dus al snel boven de 30° uitkomen en dat zijn weer te warme omstandigheden. Vooral met warm weer is het gebruik van een warmtemat niet nodig, uittesten wat de temperatuur doet en een regelaar aansluiten zoals artilux al zei is dan ook aan te raden!
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Advies plaatsing warmtemat T-farm

Bericht door Nassau »

Het voelde wat mij betreft ook al wat warm aan...Maar qua plaatsing zit het dus goed? Ik ga die dimmer proberen; had ik zelf moeten bedenken ;)

Harstikke bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Advies plaatsing warmtemat T-farm

Bericht door Martijn »

Aan de hand van de foto lijkt het warmtematje het grote deel van het formicarium te bedekken. Zorg dat er altijd een deel is dat niet verwarmd wordt, zodat de mieren kunnen kiezen.
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Advies plaatsing warmtemat T-farm

Bericht door Nassau »

ja klopt, al moet ik wel zeggen dat de randen echt aanzienlijk koeler aanvoelen dan het midden... zou eigenlijk niet weten hoe ik het anders moet plaatsen... misschien nest bovenop het matje zetten... wel erg klein oppervlak wat dan meegepakt wordt, eigenlijk zonde... ik denk dat ik voor nu gewoon een dimmer er tussen zet, dan zal het geheel koeler worden (maar toch een stuk aangenamer).
Plaats reactie