Advies winterslaap

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Advies winterslaap

Bericht door Antquetra »

Beste forumleden,

Sinds een aantal weken ben ik warm (samen met mijn zoontje) gelopen voor deze hobby.
Ook al was het laat in het seizoen, hebben we toch een kolonie Lasius Niger weten te bemachtigen.
Tot nu toe top natuurlijk.

Bij de levering was echter het reageerbuisje kapot en heb ik ervoor gekozen om de set-up in een open bak te plaatsen, waarin ik een 2de buisje (rechts op de foto, volledig verpakt zodat deze donker), maar ook een druppel honingdauw en een fruitvliegje aan heb geboden in een pillenstrip (word ook gretig gebruik van gemaakt).

Dan nu de eigenlijke vraag: Kan ik de set-up als zodanig in de koelkast plaatsen? uiteraard na een afkoelperiode!
Wanneer de kolonie niet zelfstandig de kapotte reageerbuis verruilen voor de nieuwe versie, kan ik er sowieso geen watje in plaatsen om ze een kleinere ruimte te bieden. Dit zou een open verbinding betekenen met de buitenwereld wat mij niet verstandig lijkt, hoewel ik er niet veel info over heb kunnen vinden op het forum.

Ter info, de huidige populatie is een Gyne met 7 werksters en volgens mij in ieder geval 3 larve en een nog een paar eitjes).

Ik maak graag gebruik van jullie kennis en ervaring :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Advies winterslaap

Bericht door Hessel »

Zou prima kunnen, maar als je persé wilt dat ze verhuizen zou ik het weer niet doen.. Want in de koelkast zullen ze te sloom zijn om te verhuizen gok ik
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Advies winterslaap

Bericht door Antquetra »

Ze hoeven niet per definitie van mij over naar het nieuwe buisje hoor :) maar een open buisje? Dat lijkt mij juist niet ideaal voor de mieren. Wellicht zit ik er gewoon naast en kan het prima.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Advies winterslaap

Bericht door GvG »

Ik zou ze zo niet in de koelkast zetten. Laat ze eerst verhuizen. Als je het oude buisje verduistert, en het nieuwe buisje niet, zullen ze sneller verhuizen. Op deze manier maak je het nieuwe buisje aantrekkelijker:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 101#p61101

Als ze verhuisd zijn kun je het buisje helemaal afsluiten met een watje en het in de koelkast leggen.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Advies winterslaap

Bericht door Antquetra »

Bedankt voor de tips, maar ik dacht gelezen te hebben dat ze donker aantrekkelijker vinden dan niet donker?
Ik zal in ieder geval het nieuwe buisje voorzien van een rietje en het oude buisje volledig verduisteren :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Advies winterslaap

Bericht door GvG »

Ohja, sorry. Dat bedoel ik: het nieuwe buisje verduisteren, het oude niet.
Plaats reactie