Messor barbarus verminderde activiteit

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
G0CH3M
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 oktober 2016
Locatie: Nieuwegein
Gender:
Leeftijd: 23

Messor barbarus verminderde activiteit

Bericht door G0CH3M »

Hallo,

Sinds anderhalve maand geleden heb ik een Messor barbarus kolonie. In de loop van de tijd zijn er 2 mieren dood gegaan, en weer 2 bij gekomen. Het is nu november, en de winterrust is aangebroken. Ik verwarm een deel van het nest met een warmtematje. Ik merk nog steeds dat de kolonie (van 6 werksters en een koningin) nogal weinig actief is. Ze zitten vaak in dezelfde kamer van het nest en lopen af en toe wat rond. Is dit goed? Kan ik advies krijgen over wat ik moet doen tijdens de winterrust?

Graag hoor ik het.


-G0CH3M
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Messor barbarus verminderde activiteit

Bericht door Other »

Hallo,

Kleine kolonies van Messor barbarus hebben normaal gesproken weinig activiteit.
Het risico van het verliezen van een werkster is te groot in de opstart fase, je zul ze weinig tot bijna niet zien in de buitenwereld.
Dit is niks om je zorgen over te maken.

Als ze in winterslaap zitten zou ik ze niet verwarmen.

Ook las ik dat ze in een kamer van "het nest" zitten, waarschijnlijk heb je ze dan wel in een te groot nest zitten?
Zou je een foto aan ons kunnen laten zien?


Groetjes John
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Messor barbarus verminderde activiteit

Bericht door robinsegers »

Ik heb ook een messor barbarus soort van rond de 40 werksters ik zie ze soms maar 2 keer tot zelf geen werksters buiten het nest.
Een ik heb in 1 week nu ook 5 werksters verloren maar vorige week kreeg ik er 6-9 bij dus dat is normaal.
Ik laat ze ook geen winterslaap houden , zonder warmte matje bij 22 graden op kamer temp dus.
Zorg dat ze een niet een te groot nest hebben maar wel een vochtig deel is voor het broed een een droog deel voor de zaden.

MVG
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Plaats reactie