Condens in het formicarium bij mesor barbarus

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Fenno
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 februari 2017
Gender:

Condens in het formicarium bij mesor barbarus

Bericht door Fenno »

Hallo iedereen. Misschien iemand die mij kan helpen bij het volgende.
Ik heb van de week een warmtekabel gekocht om hiermee een deel van mijn formicarium op te warmen.
Nu heeft dat ervoor gezocht dat ik wat condens hebt. Ook komt er sins de condens geen mier meer naar buiten.
Heb ik misschien teveel water in het sleufje gedaan of komt dit ergens anders door? Ook ga ik binnenkort 3 weken op vakantie.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn mieren alles hebben wat ze nodig hebben totdat ik weer terug ben?
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Condens in het formicarium bij mesor barbarus

Bericht door Other »

Verbeter me als ik dit fout heb! Maar volgens mij zit het zo.

Je heb je nest bevochtigd dus door evaporatie kwam er waterdamp in de lucht. Door de hittekabel werd de temperatuur nog hoger en werd de dichtheid van waterdamp in de lucht ook hoger waardoor je condens vorming krijgt.
(de watermoleculen komen zo dicht bij elkaar dat ze weer vloeistof worden ipv gas/damp vorming)

Je kan de volgende keer iets minder water toevoegen, zodat er minder waterdamp in de lucht komt.
Ook kan het verplaatsen van de hittekabel helpen.
Voor een Messor barbarus kolonie is het niet vreemd dat ze niet buiten komen.
(Ik heb een kolonie van 300+ en die komen soms dagen ook niet naar buiten)

Op de vakantie vraag had ik hier al antwoord gegeven:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?p=69853#p69853
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Condens in het formicarium bij mesor barbarus

Bericht door GvG »

Als het glas warmer is dan de rest komt er geen condens op het glas. Als het glas kouder is dan de rest wel. Je kunt dus ook kijken naar de plaatsing (locatie) van de kabel zelf.

Had ik gelezen dat je een kolonie van ongeveer 15 werksters hebt? Die blijven inderdaad liever binnen. Dat is normaal. Als de kolonie groter wordt zullen ze actiever worden, maar zoals Other ook al aangeeft, niet altijd.
Plaats reactie