Parasitaire mijten?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Parasitaire mijten?

Bericht door Tristan »

Dag iedereen,

Sinds vandaag zie ik kleine witte mijten rondkruipen op de zijwanden van de buitenwereld en op het nest van mijn Lasius sp. kolonie! Moet ik me hier zorgen over maken? Ik heb er wel nog geen op de mieren zelf gezien... De reden dat ik me zorgen maak is omdat ik vorig jaar nog met huiskrekels geëxperimenteerd heb in een kweekbak. Die stonden beneden en zijn op een bepaald moment uitgeroeid geweest door mijten. Ik heb toen alles opgekuist en alles wat in de diepvriezer paste ingevroren. Nu vrees ik dat een aantal mijten het overleefd hebben en nu bij mijn mieren terecht gekomen zijn... Ik heb gedurende de gehele winter geen mijten meer gezien maar sinds het weer warm is buiten, zie ik deze op de plek waar ik krekels heb willen kweken en nu sinds vandaag bij de mieren...
Kan iemand duidelijkheid scheppen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een krekel uit de diepvriezer:
Afbeelding

Het zijn niet dezelfde soort mijten, toch?

Binnenkort update ik de blogs nog eens!

Groetjes,
Tristan
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Parasitaire mijten?

Bericht door GvG »

Nee, dat zijn inderdaad niet dezelfde mijten. Die witte mijten in de buitenwereld zijn vervelend om te zien, maar kunnen voor zover ik weet niet echt kwaad.

Ik heb sinds afgelopen zomer ook dezelfde mijten in een aantal (eigenlijk alle) beginnende Lasius niger kolonies. Ik krijg ze niet weg. Vandaar dat ik deze kolonies niet weggeef aan nieuwe leden. De mieren lijken er geen last van te hebben, maar het ziet er vies en akelig uit.
Ik zag ze ook in de buitenwereld van mijn Camponotus vagus. Die heb ik een tijdje zo schoon en droog mogelijk proberen te houden, en nu zie ik ze niet meer.

Parasitaire mijten zijn wél schadelijk. Deze zitten vast op de mieren, en zijn bol-rond en glimmend. Die zitten inderdaad op die krekel. Deze twee 'mijteninfecties" staan los van elkaar. Het is een goede keuze geweest om de krekelkweek te vernietigen, hopelijk blijven ze weg.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Parasitaire mijten?

Bericht door Other »

Ik denk, dat de witte mijten die je ziet leven op het afval van de mieren.
Zoals GvG al zei, je buitenwerelden schoon houden, iets minder regelmatig voeren en alles lekker droog houden.
Ben je er normaal gesproken zo van af!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Parasitaire mijten?

Bericht door Tristan »

Ok super! Bedankt om mijn nachtrust te verzekeren. :D De buitenwereld schoon houden dus!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Parasitaire mijten?

Bericht door GvG »

En droog!
Edit: Is de buitenwereld overdekt?
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Parasitaire mijten?

Bericht door Tristan »

Nee, de buitenwereld is open met een talkbarrière. :)
Plaats reactie