nieuw

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
TomSeppe
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 juli 2017
Gender:

nieuw

Bericht door TomSeppe »

Even voorstellen,

Ik ben nieuw hier samen met mijn zoon. Wij hadden enkele weken geleden een kolonie mieren door de keuken lopen. Na een zware regenbui zijn die naar binnen gevlucht. Elke morgen lopen die mooi in een rijtje door de keuken.
Wij hebben een heel deel gevangen en in een plastiek mierenbakje gestopt. We wilden wel een kolonie. Dan maar beginnen lezen, filmpjes kijken en knutselen met doosjes en buisjes. Ondertussen hebben we zelf een klein gipsnestje gemaakt. Hierin zitten een 30tal miertjes. Wel zonder koningin.
Dit weekend was het iets minder weer, regen en kouder. Ik verwachtte dan ook vandaag bij het mooie weer bruidsvluchten. En dit is dan ook gebeurt. We hebben ongeveer een 30 a 40 tal koninginnen kunnen vangen die rondliepen op zoek naar een onderkomen. Mijn zoon wilden een kolonie kopen, maar als je ze gratis van de straat kan plukken is dat mooi meegenomen. Dit zijn Lasius niger mieren.
De helft zit nu in een buisje met vocht gestopt in een donkere doos. De andere helft zit nu nog in een grote glazen bokaal. Ook donker. Hierin een propje wat met vocht. Ik vermoed dat ze zo niet kunnen blijven zitten. Hoeveel tijd heb je eigenlijk nog om die over te zetten naar buisjes? Ik moet die nog gaan kopen.
groeten

Tom en Seppe
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: nieuw

Bericht door Other »

Hey TomSpeppe, en hallo Zoon! :lol:

Super tof dat je Lasius niger gynes heb kunnen vangen! Zo begint de hobby goed.

Lasius niger zijn kolonies zijn Monogyn dit betekend dat ze 1 koningin (gyne) per kolonie hebben.
Je kan ze bij elkaar in een buisje doen, en dit zal normaal gesproken een lange tijd goed gaan.
Vaak tot de eerste werksters er zijn gebeurt er vrij weinig, echter zodra er wat werksters zijn zul je gaan zien dat de werksters de "zwakkere" gynes gaan plagen en aanvallen tot de dood er op volgt. Dit gaat normaal gesproken net zolang door tot er een de "sterkste" gyne over is.
Wij adviseren dus ook altijd een gyne per buisje te doen, gevechten en rivaliteit in een nest zal zorgen voor stress wat een negatief effect op de kolonie kan hebben. En je moet natuurlijk ook het goede voorbeeld aan je zoon geven ;)

Dus ze kunnen wel even zo bij elkaar zitten, ze zullen samen voor de eitjes en het broed zorgen.
Vervelende is dat je ze dan wel weer uit elkaar moet halen, en het broed moet opdelen!

Ik zeg zsm reageerbuisjes regelen, geen bloemist in de buurt? :roll:
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
TomSeppe
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 juli 2017
Gender:

Re: nieuw

Bericht door TomSeppe »

Ik ben net buisjes gaan kopen. Zo van die buisjes waar men normaal suikerbonen in doet. Dan kunnen ze straks ieder hun eigen nestje maken.
Heeft iemand een idee van de slaagkansen? Is er grote sterfte of gaat dit vrij goed?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: nieuw

Bericht door Sneeuwuil »

Slaagkans is erg groot, alhoewel normaal doe je ze direct in een buisje en niet eerst een dag bij elkaar.
Je kun wel een aantal gynes bij elkaar laten, maar uiteindelijk wordt dat ooit één kolonie. Als je voldoende gynes hebt kan dat wel een experiment zijn.
Plaats reactie