nieuw in de mieren wereld

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

hallo iedereen , Ik ben Jens, 19 jaar en wonende in Gent . ik ben een echte dieren liefhebber . ik heb honden , katten , vijver-vissen en een schildpad. ook heb ik al ervaring met slangen , aquariums met vissen en garnalen. nu zaten ik en mijn vriendin al effe te denken om met kinder-woorden een Mieren boerderij te starten :lol: maar na ons te verdiepen in het forum en woorden als "formicarium" , "honing dauw" en "gyne" te leren kennen denken we dat we er eindelijk klaar voor zijn. ..... hoewel ik de indruk heb dat we toch door het reuze enthousiasme alles een beetje overschatten . zo wouden we beginnen met de messor barbarus MAAR ik hoor bijna elke forum-lid dat dit sterk af te raden is en dat lasius niger eerder een aangeraden soort is . nu zouden ik en mijn vriendin elk een kolonie willen starten dus we zoeken 2 koninginnen van een makkelijk te houden soort zoals de "niger" of "flavus" . nu hadden we ook zoals denk ik elke over enthousiaste beginner een bak gekocht ter grote van een cornflakes doos en daar een gips nest in gebouwd ... maar achteraf hadden we hier gelezen dat we de koningin eerst een halfjaar tot jaar in een proefbuis laten leven . of hoe begonnen jullie ? wat is de ideale set up ?

graag hoor ik jullie meningen , tips en tricks en of jullie eventueel iets in de aanbieding hebben en voor de mensen in de buurt van gent ... wie weet hier een plaats waar je een wildvang koningin kan vinden ?

grtzzz Jens en Lara :)
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DamonGG »

Ik ben ook net begonnen met mieren houden en ik heb de fout gemaakt dat ik mijn gyne te vaak stoorde. Dit heeft geleid tot een dode gyne. Nu heb ik een nieuw en die maakt het goed ik kijk nu 1x in de week en heb al een buitenwereld aangesloten bij de eerste 4 werksters. En ik kijk nu maar 1x per week het in het nest. Je moet ze inderdaad in het reageerbuisje laten totdat er 100 werksters zijn en als er een aantal werksters zijn kan je een buitenwereld aansluiten of, totdat het niet meer kan gewoon iets neerleggen net achter het watje en dan weer het buisje dicht doen. Leg het buisje dan gewoon op een donkere plek, waar er weinig trillingen zijn. En een gyne kan je denk ik wel krijgen van iemand op het forum. Succes!
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door MiereManneke »

Om een koningin te vinden ben je een beetje laat... Je kan altijd nog een koningin vinden maar ik denk niet dat er nog grote bruidsvluchten plaatsvinden. Je kan ze wel altijd kopen. Als je dan een koningin zonder werksters in een reageerbuis hebt moet je wachten tot je werksters krijgt en in de tussentijd zo min mogelijk storen: max 1x per week checken. Zodra ze werksters heeft kan je eens per week een druppeltje suikerwater of fruitvliegje in de reageerbuisje leggen. Na een aantal maanden kan je de reageerbuis aansluiten op een formicarium. Deze bestaat uit een nestgedeelte en een gedeelte wat buiten moet voorstellen, deze zijn met elkaar verbonden. Je kan de reageerbuis direct aan het nestgedeelte aansluiten of de reageerbuis in de buitenwereld leggen, dicht bij de ingang van het nest. Dan om de dag eten geven en een reageerbuis suikerwater in de buitenwereld leggen. Het is erg leuk om te experimenteren met eten. Sorry als ik een beetje onduidelijk uitleg :/
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

bedankt voor de reactie's . ik zal mijn gyne genoeg rust bieden . stel ik koop een "niger queen" via mierenboerderij.nl hoe lang kunnen mijn miertjes dan overleven ? ik ben erg bang dat ik die beestjes zou verwaarlozen zonder het zelf door te hebben . heeft er toevalling iemand een foto van de "perfecte set up" (ja we streven naar perfectie)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door MiereManneke »

Van de reageerbuis setup? Als je een koningin koopt van mierenboerderij.nl kan je op dezelfde site ook direct rode folie kopen, dit kan je over de reageerbuis heen plakken voor meer rust. Van de latere setup kan je de reageerbuis samen met wat andere reageerbuizen in 1 bakje doen voor het nest. Je kan het youtube-kanaal van AntsAustralia ook even checken, daar staat alles precies uitgelegd met beeld.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door MBS »

Welkom, leuk dat je ook ben begonnen met deze hobby.
Succes

AntsMBS
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door ameiseman »

Lasius niger is een soort waarbij je juist gerust wat vaker kan kijken, met enige voorzichtigheid. Het is niet voor niets zo'n goede beginnerssoort. Rode folie heeft voor Lasius niger (als ik me niet vergis) weinig zin. Niet elke soort ervaart dat als verduistering. Moet ook niet zoveel uitmaken, gezien zat mensen Lasius niger onverduisterd houden. Dus dat moet heus wel goed komen!
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DamonGG »

ameiseman schreef:Lasius niger is een soort waarbij je juist gerust wat vaker kan kijken, met enige voorzichtigheid. Het is niet voor niets zo'n goede beginnerssoort. Rode folie heeft voor Lasius niger (als ik me niet vergis) weinig zin. Niet elke soort ervaart dat als verduistering. Moet ook niet zoveel uitmaken, gezien zat mensen Lasius niger onverduisterd houden. Dus dat moet heus wel goed komen!
Dit is niet helemaal waar. Ik had een Lasius Niger gyne die ik redelijk vaak bekeek en die is uiteindelijk daaraan overleden. je moet maximaal 1x per week kijken. Het is inderdaad een goede beginnerssoort omdat het weinig uitmaakt als je trillingen veroorzaakt in een grotere kolonie maar in het begin is het wel degelijk redelijk lastig als je het net doet. Dat met rode folie weet ik niet precies maar als het goed is zou het wel moeten helpen aangezien het een kleurenfilter is die alleen rood licht doorlaat, dus als je geen wit/rood licht gebruikt is alles goed. Lasius niger kan onverduisterd, maar het zal iets langzamer gaan.
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

hallo iedereen ik en mijn vriendin hebben ondertussen 2 koninginnen besteld van "Lasius Niger" om elk onze eigen kolonie te starten en een beetje beide te kunnen vergelijken. ik heb een set up in mijn hoofd en heb alles liggen ik zou een klein smal plastiek doosje gebruiken met een gaatje in geboord . ik wil in dat doosje(voor het beestje de rust te gunnen) de proefbuis steken en van de proefbuis een buisje naar een ander klein doosje die telt als arena .

Het is een beetje raar uitgelegd waarschijnlijk maar morgen stuur ik een foto.

maar natuurlijk zal ik pas de proefbuis aan sluiten op de buitenwereld als ik een 30 tal werkers heb of eerder ?
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DamonGG »

Ik heb het al gedaan bij 4 werksters maar je kan zelf kijken wanneer het het best uitkomt. Je kan namelijk het voedsel ook bij de ingang van de reageerbuis leggen en dan gewoon weer het watje terugdoen. Maar dan stoor je ze wel weer meer dan dat je het voedsel in de buitenwereld gooit en wacht.
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

ik heb gewoon 2X de Premium starter set van mierenboerderij.nl gekocht . nu heb ik tijd genoeg om het volgende formicarium zelf te bouwen ... mijn koninginnen zijn vandaag aangekomen in het gls sorteer centrum van België dus ik hoop dat ik ze maandag heb
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door MiereManneke »

Over genoeg tijd hoef je je geen zorgen te maken, mierenhouden is vooral geduldig zijn. Maar de premium starter set lijkt me een prima optie voor een beginnende kolonie, wel onthouden om altijd een a4-tje tegen het nest te leggen om het donker te houden
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

Komt in orde :) nu zag ik dat het premium starterset een capaciteit heeft van 50 mieren?! Dit lijkt me erg weinig
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door MiereManneke »

Voor het eerste jaar wel genoeg. Het is ook de bedoeling dat je er later nieuwe nesten op aansluit. In 1 keer de mieren een heel groot nest geven is ook niet goed, de mieten voelen zich dan minder veilig en gaan het nest ook deels als afvalbak gebruiken
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

en jaja het is zo ver :) onze 2 koninginnen zijn geleverd!!! ik zal proberen om vanavond/morgen een foto te posten.
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

Hier zijn we weer, ruim een maand verder... En een helehoop vraagtekens. De kolonie Lasius Niger van m'n vriendin heeft vooruitgang geboekt. Ze heeft een mier of 6 en eitjes. Nu mijn kolonie is een ander verhaal. Ik heb een maximum gehad van 8 miertjes. Toen 7... Na een gevecht met 2 fruitvliegjes waren er nog 2 gewonden. Die door een andere mier de proefbuis werd in gesleurd. Nu een week later (waarvan alle mieren in het tussen stukje zaten van de proefbuis naar het buisje) zie ik nu sinds 2 dagen enkel de koningin en 1 werkster ..... Nu is de vraag waar is de rest?! Zitten deze in het zwarte gedeelte? Zijn deze dood? Is m'n koningin nog productief? Want ik zei geen eitjes, larven,...
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

Afbeelding

Het zwarte gedeelte gebruiken m'n mieren als schuilplaats.
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

Afbeelding

Dit is m'n set up
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door Hexednl »

Je foto's werken jammer genoeg niet, je album staat op privé.
Over de afsterven kolonie, je kan ook gewoon pech hebben en een 'slechte' koningin hebben. Heb er nu nog 7 in een proefbuisje en zie echt grote verschillen, grootste is 20 werksters en de kleinste heeft er nu 6 (allemaal zelfde manier gehouden en zelfde datum gevangen).
8-)
DeNieuweMier
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 augustus 2017
Gender:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door DeNieuweMier »

Hey, ja ik ga vanavond eens kijken voor m'n foto's. Het zou erg jammer zijn maar Ja. Wat moet ik nu doen? Ik ga het gewoon nog effe laten zoals het is maar toch een andere kolonie er bij nemen. Als iemand in regio Gent iets heeft laat maar gerust weten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: nieuw in de mieren wereld

Bericht door Mika »

Hexednl schreef:Je foto's werken jammer genoeg niet, je album staat op privé.
Over de afsterven kolonie, je kan ook gewoon pech hebben en een 'slechte' koningin hebben. Heb er nu nog 7 in een proefbuisje en zie echt grote verschillen, grootste is 20 werksters en de kleinste heeft er nu 6 (allemaal zelfde manier gehouden en zelfde datum gevangen).
Snel aangroeien kan gewoon een andere strategie zijn, daarom niet noodzakelijk een betere strategie, alhoewel dit zo kan lijken...

In de natuur telt enkel het aantal mannetjes dat uiteindelijk kan paren, en het aantal gynes die zelf een vruchtbare kolonie kunnen starten, het maakt niet uit hoe snel ze van start zijn gegaan.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie