Sebbes stelt zich voor

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Sebbes
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 augustus 2016
Locatie: Noordoost veluwe
Gender:

Sebbes stelt zich voor

Bericht door Sebbes »

Heel fatsoenlijk om te doen, maar heb er altijd een hekel aan om op een forum een hallo berichtje te schrijven...

Ik had altijd al het idee dat het mogelijk zou moeten zijn om mieren binnenshuis houden. Wij mensen laten immers altijd meer dan genoeg achter voor de mieren om een waar feestmaal te beginnen (food festival waarschijnlijk). Vroeger vaak met mijn opa staan kijken naar de mierenhopen in het bos. Inmiddels weet ik dat het vermoedelijk de Formica rufa of Formica polyctena is geweest.

Tijdens een "aanval" van vliegende mieren in de achtertuin (19 augustus 2016) belandden er een 4tal mieren in huis en die heb ik allemaal gevangen. Vervolgens op internet gaan zoeken en bleek dat het een bruidsvlucht van Lasius Niger gynes te zijn geweest.

Inmiddels zitten ze alle vier in een reageerbuisje en gaat het met voorspoedig. Drie van de vier hebben eitjes gelegd. De 4e heeft nog vleugels en geen eieren. Ze wil absoluut niet wegvliegen en zocht mijns inziens duidelijk naar een onderkomen. Vrijlaten of afwachten... Wie zal het zeggen

Inmiddels merk ik dat ik toch aangestoken raak door de mieren en kijk ik veel naar de grond in de hoop te struikelen over een Myrmica rubra of een Temnothorax nylanderi gyne. Helaas met weinig resultaat tot nu toe. Veel gezocht, veel gevonden, maar niet wat ik zocht.

Ik ben benieuwd wat deze hernieuwde interesse me allemaal gaat opleveren!
Laatst gewijzigd door Sebbes op 23 sep 2016, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Sebbes stelt zich voor

Bericht door RicardoR »

Hartelijk welkom, Sebbes
Veel plezier!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Sebbes stelt zich voor

Bericht door Other »

Welkom op het forum, en succes met de hobbie!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sebbes stelt zich voor

Bericht door GvG »

Welkom!
Myrmica en Temnothorax gynes zijn lastig op te kweken. Gelukkig zijn de kolonies wel makkelijk te vangen. Temnothorax kolonietjes kun je vinden in eikels, ik vind ze op de Veluwe eigenlijk altijd, als ik zoek. Die kun je gewoon meenemen in je broekzak.
Myrmica kolonies vind je in en onder dood hout. Ze hebben vaak meerdere gynes, dus je kan een deel van een wilde kolonie meenemen (in een plastic zak of bak) en met een beetje geluk zitten er 1 of meer gynes bij.

Succes!
Sebbes
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 augustus 2016
Locatie: Noordoost veluwe
Gender:

Re: Sebbes stelt zich voor

Bericht door Sebbes »

Bedankt allemaal! Ook voor de info. Laat ik nou toch op het randje van de veluwe wonen! Binnenkort eens flink zoeken naar bewoonde eikeltjes.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sebbes stelt zich voor

Bericht door GvG »

Oh, dat moet lukken. Zoek naar eikeltjes op de grond, met een gaatje erin. Bij oude eikeltjes heb je meer kans dan bij verse.
Sebbes
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 augustus 2016
Locatie: Noordoost veluwe
Gender:

Re: Sebbes stelt zich voor

Bericht door Sebbes »

Heel veel eikeltjes later nog altijd geen succes. Heb ouwe en nieuwere eikeltjes met gaatjes geprobeerd, maar alles was leeg. Is er een goed moment op de dag om te zoeken. Een moment waarop ze geregeld het nest verlaten, zodat duidelijk is dat een eikeltje bewoond is? Is het beter zoeken aan de bosrand, bos of weg met eikenbomen? Is dit het goede jaargetijde? Morgen nog maar eens verder zoeken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sebbes stelt zich voor

Bericht door GvG »

Tja, oefening baart kunst denk ik. Blijven zoeken, dan vind je ze wel. Ik kom vaak op de Ginkelse hei, bij Ede. Daar vind ik ze veel. Maar ze zitten overal op de Veluwe hoor!
Plaats reactie