Even voorstellen

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Lexus77
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

Even voorstellen

Bericht door Lexus77 »

Hallo allemaal,

omdat ik hier nieuw ben, dacht ik dat het wel zo beleefd zou zijn om me even voor te stellen.
Mijn naam is Alexander, ik ben 39 jaar, en ik woon in Almelo, in het mooie Twente.
Van beroep ben ik accordeonist, en ik treed zowel solo op, in het duo 'Biester' (Met zelfgeschreven liedjes) met een zanger samen, en in het combo van een 'viswijvenkoor.'
Ik heb tot nu toe 2 huisdieren: Een schapendoes (hond) en een Europese korthaar (kat).
(Nog) geen mieren, dus. Maar ik ben wel van plan om aan mieren te gaan beginnen.
Waarom? Ja, een raar verhaal eigenlijk.
Ik heb het grootste deel van mijn leven weinig interesse voor mieren gehad. Althans, niet meer dan voor andere insecten, spinnen, en kleine kruipers.
Een paar jaar terug had ik hier nogal last van mieren. Duizenden en duizenden ongenode gasten in huis, en er was niet vanaf te komen. Glanzende houtmier (lasius foliginosus). Er moest een complete renovatie van de tuin aan te pas komen, en al met al heeft de plaag twee jaar geduurd. Vooral op warme zomerdagen was het vreselijjk... het hele aanrecht ZWART van de mieren, en in de ochtend een berg dode mieren ter grootte van een flinke soepterrine op de vloer. Gruwelijk. Met een vreselijke stank ook.
Gelukkig ben ik daar sinds vorige zomer vanaf, maar er was toch een soort lichte fobie overgebleven.
Als ik in de tuin bezig was en ik zag een mierenpaadje, begon het eigenlijk al te kriebelen: Vies, eng, gevaarlijk. Ik moest mezelf hier dus vanaf helpen.
En er is geen betere methode om over een 'fobie' heen te komen, dan confrontatie.
Bij gaan zitten dus, kijken wat ze doen. En zo kwam ik (weer) tot de conclusie dat het eigenlijk erg interessante dieren zijn.
Toch had ik er eigenlijk nooit aan gedacht dat je ze ook als huisdier kunt houden.
Tot ik een week of twee geleden een aflevering van 'ALF' bekeek, waarin Alf een mierenboerderij krijgt.
Ik ben het dus eens op gaan zoeken, en sindsdien is er toch een zekere fascinatie ontstaan. Ik heb veel van de filmpjes van ants Canada bekeken, van Milan Knol, van ants Australia, en van mIerenboerderij. En het lijkt me gewoon een leuke hobby.
Vooral de beelden van mooie formicaria spreken met natuurlijk erg aan, maar ik weet dat dat er voorlopig nog niet in zal zitten.
Het plan is om binnenkort te gaan beginnen met een kleine kolonie. Ik ben er nog niet helemaal uit welk soort dat moet zijn.
Messor Barbarus, of Flavius Niger. Beginnerssoorrten, natuurlijk. Van Messor Barbarus spreekt het opslaan van zaden me erg aan, maar ik weet dat ze niet zo goed tegen verstoring of trillingen kunnen. En ik ben bang dat ik in mijn enthousiasme over de nieuwe hobby, toch graag regelmatig zal willen kijken. Lasius Niger schijnt hier iets beter tegen bestand te zijn, maar die vertonen dus niet dat interessante opslaggedrag van Messor Barbarus. Nou ja, ik denk er nog even over na.
Hoe ik ze ga houden, daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik zat eraan te denken, gewoon een soort doorzichtige 'tupperware' bak aan te schaffen, of iets dergelijks. Paar gaatjes in het deksel, gaas eroverheen plakken. En dan gewoon wat ultradroog zand op de bodem (even op de bakplaat in de oven drogen, zodat het meteen gesteriliseerd is?). En daar dan de reageerbuis in leggen, op een houdertje van voorgevormd aluminiumfolie. Een doekje over de reageerbuis. Of misschien toch van dat rode folie op de buis plakken? Daar lees ik eigenlijk weinig over op dit forum.
En dan, naast wat leuke stenen en takjes voor de versiering misschien, een plateautje voor wat suikerwater en fruitvliegjes.
Zoiets dus.

Nou ja, als jullie verder nog tips of zo voor me hebben, hoor ik het graag. En verder zullen jullie de komende tijd wel vaker wat van me horen, aangezien ik behoorlijk fanatiek aan het lezen ben op dit forum.

groetjes!
RupsjeNG
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 juni 2017
Locatie: nijmegen
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Even voorstellen

Bericht door RupsjeNG »

Leuk. Je enthousiasme. Ik herken me wel in je. Ben zelf 41. Zal voor de mierenliefhebbers niet zeggen wat ik met mieren in de tuin doe. Maar nu ook gestart met de messor barbarus. En idd. Niet kijken is het moeilijkst. Haha. En merk dat ik nu de instelling heb van mieren in de tuin. Als jullie me niet tot last zijn laat ik jullie. Heb nu een nest in mn kersenboom in kuip. Boom was al niet meer te redden door luis dit jaar. Nu dus observeren wat het nest er allemaal doet. Weet niet welke mier het is. Van een afstand lijken ze op spinnetjes. Haha. Heb mijn eigen arena gemaakt van een snoepdoos en ben bezig met experimenteren met zandcement voor een formicarium. Is errug leuk om zelf te maken. Ben bezig met poging 3. Lol. Misschien een idee voor jou om zelf te gaan crea bea- en.
20170611_191340~2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor Barbarus. (Beginner) :mrgreen:
Calvinier
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 19 september 2016
Locatie: Wieringerwerf
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Even voorstellen

Bericht door Calvinier »

Welkom bij de club!
En net zoals elke beginner succes met je geduld!
Je kan van alles doen om de mieren van beschutting te kunnen voorzien! Alleen met rode folie kan je er zelf nog doorheen kijken al weet ik niet of het daarbinnen echt écht donker word.

In ieder geval veel plezier toegewenst in deze hobby :)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Even voorstellen

Bericht door Aljosha »

Welkom op het forum !

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Lexus77
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 juni 2017
Gender:

Re: Even voorstellen

Bericht door Lexus77 »

Bedankt voor de reacties, allemaal.
Ja, het geduld, dat wordt nog wat, maar ja... we zullen zien.
Ik denk dat rode folie in elk geval een goed compromis voor me zal zijn.
RupsjeNG schreef:Zal voor de mierenliefhebbers niet zeggen wat ik met mieren in de tuin doe.
Tsja. Ik weet eigenlijk niet wat er precies met de houtmieren in mijn tuin is gebeurd... ik heb een boomstronk die de meeste mieren leek te bevatten uitgegraven en in het bos gekieperd... daarna nog een hele tijd (minder) houtmieren in mijn tuin zien lopen. Misschien leeft er een deel nog in het bos? Misschien is de rest verkast? Of toch overleden? Belangrijkste is dat ik ervanaf ben.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Mika »

Welkom op het forum.

Persoonlijk vind ik dat Lasius fuliginosus heerlijk ruikt, maar inderdaad misschien niet voor in de keuken. Je zou er wel cocktails van kunnen zetten.

Initieel kan je gynes vangen, en met buisjes werken, en dan heb je 3 maanden de tijd om je wat verder in te lezen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Other »

Hoi Alexander welkom op het forum, De keuze tussen Messor barbarus of Lasius niger is niet echt moeilijk.
De meeste van ons kiezen voor een Messor barbarus, een mier die we zelf niet kennen en een heel ander gedrag heeft dan onze inheemse mieren. Echter als beginner kan dit tegen vallen. De Messor barbarus is redelijk schuw, en zal in de begin periode niet erg actief zijn. Dit kan als beginner redelijk saai zijn, Lasius niger is wat minder schuw en je zal meer hebben om te observeren.
De periode van het jaar is aangebroken en als je oplet zal je zoiezo wel een Lasius niger gyne van de grond kunnen rapen ;)

Ik wens u succes!
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Plaats reactie