Caresheets uitbreiden?

Suggesties of meldingen van problemen
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Caresheets uitbreiden?

Bericht door kecko »

Ik zat net bij de caresheets te kijken en kwam erachter dat er eigenlijk maar weinig caresheets gemaakt zijn.

Aangezien dat wij de pioniers zijn op het gebied van mieren houden en die hobby steeds meer aan het groeien is leek het mij een goed idee om eens wat te gaan doe met die caresheets. Een soort standaard lay-out waar iedereen alles over die soort kan lezen. Zo wordt de hobby mieren-houden ook een stuk toegankelijker voor beginners en geïnteresseerden.


Dit was het idee:
Voor alle soorten die op dit moment door antforum leden gehouden worden, wordt een caresheet aangemaakt.
Deze is in het begin nog helemaal leeg.
Mensen die ervaring met die soort hebben vullen in een comment alle antwoorden in van de standaard lay-out.
Met die comments kunnen we de aanwezige caresheet zorgvuldig invullen.
Er kunnen altijd in comments opmerkingen en veranderingen doorgegeven worden, waardoor de informatie up-to-date blijft en steeds beter wordt.

Ik heb een soort standaard "lay-out" gemaakt voor L.niger in word. Deze is alleen voor het houden van mieren en niet over wat ze in het wild doen etc.
Deze kan je hieronder downloaden.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FWEL7ZLOC488.docx

Deze is niet volledig gebaseerd op de waarheid omdat ik nog niet alles weet over L.niger :P.
Ik denk dat dit een goed begin is.


Indien niemand van het team interesse heeft om dit aan te maken en/of te onderhouden wil ik mezelf wel naar voren schuiven.


PS. voor deze caresheet heb ik informatie gebruikt van al bestaande caresheets van antforum.be & mierenforum.nl
Ik heb het alleen wat "beginner" vriendelijk gemaakt.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Unexisted »

Goed plan. Ik was al van plan om een caresheet te maken met optionele informatie over het plundergedrag van Pheidologeton diversus.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door mn »

Ik heb me er ooit ook aan gewaagd. Maar deze zijn van het forum gehaald omdat het geheel verwerkt in een tekst beter te lezen zou zijn... Ofzoiets, het is lang geleden dus vergeef me als ik fout zit.

Normaal staan er nog enkele (door mij getypte) caresheets op het forum als het goed is ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door efbi »

Mooi, en vind het persoonlijk wel handig.
Toch enkele opmerkingen een grote kolonie eet niet alle insecten sommige zijn immers giftig (lieveheersbeestje).
En een deksel als beste uitbraakpreventie voor fluon?


Efbi.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
kjeld13

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door kjeld13 »

Op het mierenforum.nl zijn er veel meer carsheets dan op dit forum, misschien moet je daar ook even naar kijken.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door kecko »

@kjeld13
Dat weet ik, maar daar staat vaak al oude en achterhaalde informatie op.

@ebfi
Dat was een rechtstreekse rip-off van een al bestaande caresheet op dit forum.

Ik zou graag zien dat er voor +- 100 soorten een caresheet is en deze allemaal in één stijl zijn.
Dit zal het forum goeddoen denk ik.

En de caresheet die ik heb gemaakt is maar een voorbeeld, niet alle informatie is juist en/of waar.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Unexisted »

Je kan wel meer caresheets hebben, maar inhoudelijk moet het natuurlijk wel kloppen.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Dumdidum »

Ik ben er voor en wil voor twee soorten waar ik veel tijd aan besteed alle mij bekende informatie graag in een door dit forum goedgekeurd sjabloon verwerken: myrmica rubra en pogonomyrmex occidentalis.
Daar waar we zaken niet zeker weten of helemaal niet weten zouden we bijvoorbeeld kunnen afspreken dat in een andere kleur te doen (rood ?).

Wat volgens mij de volgorde is:
1. beslissen of we caresheets gaan maken
2. sjabloon bepalen
3. vrijwilligers zoeken die met sjablonen van 1 of meer soorten een start willen maken
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Floris »

Er bestaat al een sjabloon, al is dat wel aan verbetering toe.
Je vindt het sjabloon door een nieuw bericht op het Caresheet-forum te openen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door XToF »

Ikzelf sta enigszins sceptisch tegenover caresheets. In wat volgt, zal ik de verschillende redenen zo goed mogelijk proberen aan te brengen.

Vooral mensen die nieuw zijn met deze hobby willen een kant en klare, voorgekauwde uitleg of beschrijving hoe ze een bepaalde mierensoort in gevangenschap kunnen houden. Bij overige insecten of andere dieren is het geven van een dergelijke uitgelijnde uitleg vrij eenvoudig. De reden hiervoor is dat andere dieren (kikkers, slangen, andere insecten,...) een individueel bestaan leiden. Bij mieren is dit helemaal niet het geval. Een mier kan niet op haar eentje een leven leiden, ze leeft voortdurend in interactie met andere leden van haar kolonie. Door die immerdurende interactie en het bestaan van het 'superorganisme', de kolonie, is het geven van een rechtlijnige uitleg hoe je een bepaalde mierensoort moet houden in mijn beleving bijna niet mogelijk. Er zijn te veel variabelen, die bovendien op een te complexe wijze met elkaar verbonden zijn, die een rol spelen bij het houden van mieren in gevangenschap. Om dit te illustreren zal ik er eenvoudig voorbeeld bij schetsen. Als je een hagedis in gevangenschap houdt en je wil weten hoeveel krekels ze per dag nodig heeft, kun je dat eenvoudig uitvinden door de hagedis elke dag krekels aan te bieden totdat ze er geen meer eet. Je weet dan dat ze bv 4 krekels per dag eet en dit kun je eenvoudig in een caresheet schrijven. Iets dergelijks schrijven voor een mierenkolonie is onmogelijk, het is een te complex geheel. Hoeveel eten een kolonie nodig heeft hangt af van: het aantal werkster, het ontwikkelingsstadium van de larven, de tijd van het jaar, de temperatuur, de grootte van de buitenwereld, de samenstelling van het voedsel, enz. In de mierenhobby is niks exact. Het allerbelangrijkste bij het houden van mieren in gevangenschap is het herkennen van de signalen die de kolonie geeft, waaruit je de behoefte die ze op die moment hebben kunt afleiden en je dus de juiste variabelen kunt gaan aanpassen. Het herkennen van die signalen en ze vervolgens vertalen is iets wat niet makkelijk is om neer te schrijven. Het is iets wat je moet leren door ervaring.

Wat ik vaak zie gebeuren op andere fora is dat mensen die niet altijd in voldoende mate beschikken over de ervaring waarover ik het zonet had, (exacte) informatie over een mierensoort gaan overnemen van een bepaalde internetbron in een bericht dat dan wordt getiteld als 'Caresheet'. Ik stel me hierover dan nog meer vragen als ik bevestig zie dat de auteur van een dergelijke bericht zelfs nooit de soort bij hem/haar in huis heeft gehad. Het is op dat moment dat ik dan verder denk en me de situatie inbeeld dat iemand die interesse heeft over de bepaalde mierensoort de caresheet leest, hierop gebaseerd een dure (mieren zijn dure insecten) kolonie koopt, ze houdt volgens de exacte info op de caresheet en dan enkele weken later moet constateren dat niet alleen de prachtige beestjes, maar ook zijn hieraan uitgegeven bedrag verloren is gegaan.

Hoe dan ook, erken ik het feit dat er meer en meer, en dus in grote mate bij mensen waarvoor deze hobby nieuw is, de vraag bestaat voor dergelijke caresheets van verschillende soorten. Dit is naar mijn mening de enige reden waarom het te overwegen is om een lijst aan te leggen van documenten van soorten die gehouden worden in gevangenschap. De inhoud van een dergelijk document zou dan het volgende kunnen bevatten:
  • Een beschrijving waarin de soort wordt voorgesteld
  • Een beschrijving van de natuurlijke leefomgeving van de soort
  • Enkele niet-exacte algemene richtlijnen die bekend zijn voor het houden van deze soort
  • Een lijst van leden die de soort op die moment bezitten
Jouw voorstel kecko om dat document verder aan te vullen op basis van berichten van mensen met ervaring die de soort houden, krijgt mijn volledige steun.

Omdat we de nood aan deze 'caresheets' erkennen, gaan we trachten dit onderwerp hoger op de agenda te plaatsen. Zo zullen we caresheets van mn zo snel mogelijk proberen te reviseren (iets wat al veel vroeger had moeten gebeurd zijn). Het staat nog steeds (zoals het altijd is geweest) iedereen vrij om een dergelijk document aan te maken, maar gelieve rekening te houden met de richtlijnen die hierover bestaan (zo zal elke caresheet worden geëvalueerd). Je kunt hierbij altijd gebruik maken van de bestaande template (die zie je als je een nieuw onderwerp opent in het 'Caresheet'-forum).
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door mn »

XToF schreef:Jouw voorstel kecko om dat document verder aan te vullen op basis van berichten van mensen met ervaring die de soort houden, krijgt mijn volledige steun.
Ik vind dat je dan een te onduidelijk topic krijgt, je krijgt vaak 5 keer dezelfde dingen in 5 verschillende antwoorden en de aanvulling is vaak onduidelijk en niet compleet. Zo moet de volgende het vorige of enkele antwoorden eerder aanvullen, je krijgt dan weer een hele wirwar van meningen, en je bent al snel naar een ander onderwerp.
Dit is dan toch mijn mening over wat ik zie op andere forums.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Unexisted »

mn schreef: Ik vind dat je dan een te onduidelijk topic krijgt, je krijgt vaak 5 keer dezelfde dingen in 5 verschillende antwoorden en de aanvulling is vaak onduidelijk en niet compleet.
Ik zie dat ook vaak gebeuren. Het nadeel van een forum is de structuur. Bij grote onderwerpen krijg je al gauw pagina's vol met vragen, de daarbij behorende antwoorden, opmerkingen etc.

Ik ben voorstander van een "reactie op de caresheet" topic, waarin vragen kunnen worden gesteld. Echter, het moet op de een of andere manier overzichtelijk gehouden worden. Dit kan door streng te modereren en daarnaast natuurlijk door zoveel mogelijk on-topic te blijven. Een andere methode is om alle gestelde vragen op te nemen in een 'FAQ'. Dit kan gewoon onder de caresheet worden toegevoegd. Nadeel is dat dit tijdrovend is. Mocht er nog hulp nodig zijn bij het overzichtelijk houden van het forum, ik meld me hierbij aan. :)
Laatst gewijzigd door Unexisted op 20 apr 2010, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Floris »

Je kunt het aanvullen natuurlijk op verschillende manieren laten plaatsvinden. Door de waarde die door sommigen aan caresheets gehecht wordt, lijkt het me belangrijk dat de informatie in de caresheet door iemand die er verstand van heeft ingezet wordt. Je zou dan suggesties kunnen aandragen, en als die goed bevonden zijn worden ze erin geplaatst.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Unexisted »

Floris schreef:Je kunt het aanvullen natuurlijk op verschillende manieren laten plaatsvinden. Door de waarde die door sommigen aan caresheets gehecht wordt, lijkt het me belangrijk dat de informatie in de caresheet door iemand die er verstand van heeft ingezet wordt. Je zou dan suggesties kunnen aandragen, en als die goed bevonden zijn worden ze erin geplaatst.
Ja, erin verwerken of plaatsen onder het kopje FAQ.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Floris »

Wat bedoel je met het kopje 'FAQ'?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door mn »

Je kunt eventueel bij een caresheet 2 nieuwe topics maken, 1 voor verbeteringen, toevoegingen..., en 1 voor vragen of dergelijke.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door kecko »

Wat XToF zegt is helemaal waar.
Mensen zullen te snel denken dat ze mieren kunnen houden en het gevolg kan zijn dat hun (dure) kolonie verloren gaat. Als dit gebeurt zal diegene waarschijnlijk helemaal klaar zijn met mierenhouden, dat betekent -1 mierenhouder.

Als we dit door willen zetten zullen we een plan van aanpak moeten maken in ongeveer deze volgorde:
- Wat komt er in de caresheet te staan?
- Wie vult de informatie in?
- Hoe komen we aan informatie, en wie bepaalt wat goed en fout is?
- Wie onderhoudt de boel?

Op dit moment slingeren er overal stenen rond op verschillende forums.
Ons doel is om al die stenen op te rapen en er iets mee te bouwen.
Hiermee bedoel ik dat we onze kennis moeten opschrijven en delen met anderen zodat het geheel "mierenhouden" toegankelijker word.

Zoals ik al in mijn 1ste bericht zei:
Als niemand van het team deze taak op zich wil nemen, zou ik dat graag willen doen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Unexisted »

mn schreef:Je kunt eventueel bij een caresheet 2 nieuwe topics maken, 1 voor verbeteringen, toevoegingen..., en 1 voor vragen of dergelijke.
Dat maakt het weer onoverzichtelijk. Ik zou het zelf in 1 topic houden.
Floris schreef:Wat bedoel je met het kopje 'FAQ'?
Ik ben voorstander van een "reactie op de caresheet" topic, waarin vragen kunnen worden gesteld. Echter, het moet op de een of andere manier overzichtelijk gehouden worden. Dit kan door streng te modereren en daarnaast natuurlijk door zoveel mogelijk on-topic te blijven. Een andere methode is om alle gestelde vragen op te nemen in een 'FAQ'. Dit kan gewoon onder de caresheet worden toegevoegd. Nadeel is dat dit tijdrovend is. Mocht er nog hulp nodig zijn bij het overzichtelijk houden van het forum, ik meld me hierbij aan.

Ik had dit toegevoegd na een wijziging. Waarschijnlijk heb je dat over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Floris »

Het lijkt mij overzichtelijk als vragen die niet direct over de caresheet zelf gaan, maar over de verzorging van de in de caresheet behandelde soort, op het daarvoor bestemde forum komen. Als de auteur daarin verwijst naar (een onduidelijkheid in) de caresheet, kan die indien nodig aangepast worden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Mika »

Sowieso zou ik de caresheets in gesloten stickies willen houden, en gepost door de admins of moderators. Ze kunnen aangepast worden natuurlijk, maar het zouden wel 'beschermde' berichten zijn.

Toevoeging ter verduidelijking: Ze worden na controle gepost door admins of moderators onder de naam van de initiatiefnemer.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door kecko »

Ik heb de eerste caresheet al aangemaakt.

Ik ben van plan om per week 2 of 3 caresheets te schrijven.
Hierbij zal ik veel hulp nodig hebben, maar daar twijfel ik niet aan dat ik dat zal krijgen :D.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Phantom »

Let er wel op dat de kwaliteit boven de kwantiteit gaat. ;)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door XToF »

Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door ProXi »

Ik zou er graag 1 zien over Camponotus ligniperda :oops:
Omdat ik nogal verschillende dingen lees over dit soort.
Bijvoorbeeld over het verwarmen en voeding

Weet alleen niet of je verzoekjes mag doen hier :P
don19542
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 april 2010
Locatie: Almere
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door don19542 »

Op zijn tijd zou ik wel bereid zijn om er een te maken over de Odontoponera Transversa...
actueel:
2x Lasius niger
1x Messor barbarus
1x Pheidole yeensis
1x Crematogaster scuttelaris
1x Paratrechina longicornis
Verleden:
Pheidole pallidula
Camponotus barbaricus
Lasius niger
Messor barbarus
Pheidole noda
Odontoponera transversa
kjeld13

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door kjeld13 »

Ik vind ook dat in de caresheets de lengte van de soort zit; werkster, major, koningin, mannetje. In veel caresheets staat dat niet, dat irriteert me nog weleens. Het lijkt me er belangrijke info, zodat de lezer bijvoorbeeld niet teleurgesteld is als hij zijn Pheidole pallidula ontvangt om de grootte. Ook vind ik dat de lengte opgemeten/gechekt moet worden bij eigen kolonies, ik heb bijvoorbeeld gelezen dat de lengte van Aphaenogaster senilis 12/13 mm groot is maar ook dat Aphaenogaster senilis 5/6 mm groot is, dat is een reuzachtig verschil.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door Floris »

Dat klinkt als een goed idee. Wie zou dit moeten doen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
kjeld13

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door kjeld13 »

Ervaren mensen op het forum die een kolonie van die soort hebben, dan zou ik vooral kijken naar de ervaren leden met veel kolonies.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door mn »

Ik heb me zelf opgegeven voor het mee schrijven aan de caresheets, en ook nog enkele andere. Maar verder is er nog niets georganiseerd meen ik?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Caresheets uitbreiden?

Bericht door XToF »

Verder nieuws hierover zal per pb worden medegedeeld. De vertraging ligt louter bij mij.
Plaats reactie