Avatar

Suggesties of meldingen van problemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Avatar

Bericht door Hertcerf »

Goedenavond,

het valt mij op dat veel forumleden een aardig scherpe profielfoto hebben.
Echter, altijd als ik mijn foto's verklein naar 192x192 pixels zijn ze enorm onscherp.

Mijn vraag aan jullie: hoe maken jullie die mooie profielfoto's?

Merijn
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Avatar

Bericht door Floris »

Ik gebruik Paint.net om foto's te verkleinen. Waarmee verklein jij foto's? Je huidige profielfoto ziet er prima uit.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Ubo
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 september 2013
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Avatar

Bericht door Ubo »

Hoe hoger de resolutie van je beginfoto is, hoe onscherper het resultaat na de verkleining tot 192x192 zal zijn. Als je wilt dat je foto zijn oorspronkelijke scherpte behoudt is het vaak slimmer om een mooi stukje van (ongeveer) 192x192 te zoeken en dat uit te knippen.
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: Avatar

Bericht door PuppyZwolle »

Tips voor een betere avatar.

#1 Snijd je avatar het liefst uit het origineel.
Afbeelding
De meeste fotoshop programma's laten je een stuk uitsnijden waarbij je kunt zien hoeveel pixel je gebruikt. Als je bijna goed zit en daarna aanpast (bijvoorbeeld 200x200 verkleint naar 192x192) holt je kwaliteit achteruit. Snijd dus het liefst precies 192x192 pixels uit je origineel.

#2 'Soften' je origineel voor je verkleint.
Afbeelding
Als je origineel (veel) te groot is kun je dat makkelijk verkleinen maar zeker als je er een detail uit wilt knippen zul je zien dat er foutjes en rare keuzes zijn gemaakt door de computer. Bijvoorbeeld brokkelig en onscherp lijkende stukjes. Als je voor het verkleinen eerst het plaatje iets 'verzacht' heeft je software meer aanknopingspunten en bij verkleinen blijft het zo dichter bij het origineel. Lijkt vreemd maar werkt meestal erg goed.

(wordt vervolgd)
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Avatar

Bericht door GvG »

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Het herinnert me eraan dat ik nog altijd geen avatar heb. Wordt wel tijd! :)
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: Avatar

Bericht door PuppyZwolle »

Over Pixels.
Pixels kun je niet in stukken delen. Als je dus een plaatje verkleint zal je software een keuze moeten maken welke kleur het beste past.

Lees het volgende ter leering ende vermaeck:
Stel je hebt een plaatje van 1000 x 1000 pixels en je gaat het verkleinen naar 192x192. Dan is elke nieuwe pixel 'gemaakt' van zo'n 25 pixels in het origineel. Je software rekent een gemiddelde uit voor de nieuwe kleur. Niks aan't handje. Voor een pixel een mooie steekproef. Het resultaat zal een heldere verkleining zijn over het algemeen.
Heb je een (veel) kleiner origineel 250 x250 dan is er 1.5 pixels per nieuwe pixel beschikbaar. En die halve, daar zit het probleem in. Afronden gaar goed zolang het om bedragen gaat maar met kleur.... "not so much". Dan sluipen dus die scherpe randen, brokkelige details en foute kleuren in je verkleining.


Zorg als je wilt verkleinen dat je origineel op zijn minst twee keer zo breed en hoog is dan je verkleining.
Voor 192x 192 dus minstens 384 x 384 pixels
Hoe groter de groep waaruit de software kan kiezen hoe beter de verkleining zal zijn. Als je dan ook nog eerst het origineel 'softened' ondervang je 99% van de problemen van het verkleinen.
Afbeelding
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: Avatar

Bericht door PuppyZwolle »

De doorzichtige Avatar.

Sommige Avatars kleuren wel heel verdacht altijd juist mee met hun achtergrond. Dat komt omdat een deel van het plaatje transparant is. Dat kan niet met Jpg's maar wel met Png.

Onder Kleur in het tabje "Pallete" vind je meestal de optie om een kleur te kiezen die transparant zal worden. Doe dit pas als je verkleind hebt. Je kan handmatig of met een 'vul-tool' alles dat onzichtbaar moet zijn die andere kleur geven.

Maak de achtergrond een afwijkende kleur zodat niet stukken in je avatar wegvallen die ook die kleur hebben. Gif groen doet het altijd goed (green screen groen)

Wel even opslaan als PNG en klaar.
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Avatar

Bericht door GvG »

Ok, nu ga je te snel! :)

Wat is softenen, en hoe doe ik dat?
Welk programma heeft een dergelijk tabje (palette)?
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: Avatar

Bericht door PuppyZwolle »

GvG schreef:Wat is softenen, en hoe doe ik dat?
'Softenen' is 'verzachten'. Een mildere versie van 'Blur' - 'Vervagen'. Alles wordt net iets minder scherp. Dit filmpje laat het effect zien in een 'iets' ingewikkeldere procedure.

Het ligt aan de software en versie waar je die kunt vinden. Geef me de naam en versie van het programma en ik kijk voor je.
GvG schreef:Welk programma heeft een dergelijk tabje (palette)?
Elk programma..... Maar Paint.net doet het zonder dat tabje. Bekijk deze video
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Avatar

Bericht door GvG »

Sorry, maar je schat me, wat dit betreft, echt even te hoog in. Ik heb geen programma's met dat tabje. Microsoft Word heeft het niet toch? ;) Paint ook niet volgens mij. Heb je tips voor een gratis programma? Of zal ik dan paint.net gebruiken? Ik heb nog niet gezocht maar ik neem aan dat dat een website is en geen programma. Ik zal je video nog even bekijken, dat had ik eerst moeten doen.

Ik zie die mooie afbeeldingen die je gemaakt hebt sinds vandaag niet meer. Ligt dat aan mij?

Edit: Gevonden. Paint.net is blijkbaar een gratis programma. Downloadlinkje: http://www.dotpdn.com/files/paint.net.4 ... nstall.zip
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Avatar

Bericht door salamalfayed »

GIMP kun je hier ook goed voor gebruiken. Dit is een soort gratis versie van photoshop.

https://gimp.nl.softonic.com/
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Plaats reactie