Welke soort?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Welke soort?

Bericht door DamonGG »

Oke, ik was dus aan het kijken naar een nieuwe soort om misschien te houden nu zat ik te denken aan de
Pheidologeton diversus. Ik vroeg me af of jullie nig een andere soort wisten die ik misschien kan nemen.
Waaraan ze moeten voldoen:
Ze moeten soldaten hebben
Groot zijn
En als het mogelijk is Polygeen zijn
Hoeven niet snel te groeien
Moeilijkheid niet te moeilijk maar ook niet makkelikk we doe het met z'n 2en

De prijs maakt niet uit ook temperatuur niet

Alvast bedankt :)
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Welke soort?

Bericht door Aljosha »

Aangezien dat je enkel Lasius niger hebt, raad ik je het totaal af om aan Carebara diversa (Pheidologeton diversus) te beginnen.
Je gaat beter voor een Pheidole soort uit Azië of een Camponotus soort, zoals nicobarensis.
Carebara diversa is veel moeilijker dan het lijkt. Condities en temperatuur moet optimaal zijn, geen broed = dode kolonie, de kolonie moet het aantal dode werksters kunnen compenseren, de gyne zou kunnen sterven door geen duidelijke oorzaak en de meeste kolonies die verkocht worden zijn stervende gebroken kolonies waar de slagingskans miniem is. Carebara is ook een soort die heel gevoelig is aan mijten. Dus doe maar niet, het is geldverspilling.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Welke soort?

Bericht door DamonGG »

fijn om te weten.
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Welke soort?

Bericht door Nanitic »

Je kan voor Messor barbarus gaan. Deze zijn polymorph, ze hebben technisch gezien geen soldaten, aangezien de majors niet als vechtersbaasjes bedoeld zijn. De verschillen in grootte zijn echter wel redelijk groot, en de majors worden groter dan jou Lasius niger koniningen zijn! Deze soort is een stuk goedkoper en makkelijker dan Carebara (pheidologeton) diversus.
De uitdaging bij Messor barbarus is wel dat je ze genoeg met rust laat. Ze zijn veel stress gevoeliger dan Lasius niger. En je moet zorgen dat ze ergens staan waar de vibraties miniem zijn, zodat ze niet gaan stressen als je de deur dicht doet, of de kamer in loopt.

Camponatus soorten zijn ook bijna altijd groot en bijna altijd polymorph. Deze groeien wel een stuk langzamer. Camponatus camponotus ligniperda is erg groot (de grootste mieren soort die in Nederland voorkomt)!
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Welke soort?

Bericht door DamonGG »

Ik ga denk ik of voor myrmica rubra of messor barbarus. Volgend jaar in juni ga ik ze dan kopen
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Welke soort?

Bericht door pjpj001 »

Messor structor kan je ook kiezen als je een poligyne kolonie wilt. Lijken heel hard op Messor barbarus maar ze kunnen dus meerdere gynes hebben. Hieraan hangt wel een steviger prijskaartje.

Myrmica rubra kan je uit de natuur halen, ze zitten vaak in stronken dood hout.
DamonGG
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 juli 2017
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Welke soort?

Bericht door DamonGG »

dankje voor de tiP!
ik heb:
1 x Lasius Niger 3 werksters {Winterslaap}
1 x Lasius Niger 9 werksters en broed
binnenkort:
niks
Jesper05
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 november 2017

Re: Welke soort?

Bericht door Jesper05 »

beste mensen ik wil binnenkort beginnen met mieren houden heeft iemand suggesties voor een mierensoort die makkelijk te houden is ik hoor ook graag hoe je die mieren soort het beste kunt houden
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Welke soort?

Bericht door robinsegers »

Wat denk je van lasius niger? Als tweede kolonie miss lasius flavius deze zijn kleiner dus moet je je beter voorbereiden aangezien ze makkelijk verdrinken en ze makkelijker door kleine gaatjes door kruipen.als derde misschien messor barbarus als je niet veel je kolonie hoeft te zien want deze zijn zeer stress gevoelig (komt door de zaden opslag volgens sommige bronnen)of als je minder geduld hebt en je kolonie veel wilt zien is Pheidole perfect maar deze zijn zeer klein als je het in die volgorde doet heb je steeds meer ervaring voor de volgende. Aangezien je lasius niger voorbereid op lasius flavius en lasius flavius helpt je je voor te bereiden op Pheidole aangezien ze allebei klein zijn en messor barbarus is gewoon een leuke soort die zaden eet dus al wat minder afhankelijk is aangezien de meeste voedingsstoffen in huns zaden zitten maar soms eens wat suiker(in de vorm van honing of suikerwater) of een vliegje voor extra eiwitten kan nooit kwaad. Ze hebben ook leuke majors die wel hard kunnen bijten maar meestal gewoon (bij mij toch) wegrennen.(Pheidole hebben ook majors maar deze hebben mij nog niet gebeten ik denk dat hun kaken te klein zijn voor mijn vel)
Ook al deze soorten die ik hier opnoem hebben geen steker majors kunnen eens hard bijten maar dat is dat maar als je gestoken word heb je daar effe last van een minuut of tien.
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Welke soort?

Bericht door Hessel »

Pheidole noda major in dat velletje tussen je vingers voel je wel hoor :lol:
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
robinsegers
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 augustus 2016
Locatie: Ninove
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Welke soort?

Bericht door robinsegers »

Ja, daar heb ik geen ervaring mee ik heb alleen Pheidole pallidula :D
Haast een spoed zijn zelden goed.
Messor barbarus
Campagnotus ligederius
Pheidole pallidula
Myrmica rubra
Paratetchina longicornis
Plaats reactie