Kunstproject met mieren

Onderwerpen die niet behoren tot de categoriën hierboven
DriesVerhoeven
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2013
Gender:
Leeftijd: 47

Kunstproject met mieren

Bericht door DriesVerhoeven »

De Nederlandse theatermaker en beeldend kunstenaar Dries Verhoeven werkt momenteel aan het idee voor een grote installatie met mieren voor een museum. De mieren zullen de werkende mens op aarde vertegenwoordigen. Van een zakenman in Londen tot een man die stof verft in India.

Momenteel zijn we op zoek naar manieren om het idee werkelijkheid te kunnen maken en hopen dat u ons hierbij kunt helpen.
We zoeken naar mogelijkheden om voor mei volgend jaar 70 mierenkolonies van +/- 3000 mieren te verkrijgen en verhuizen naar gipsen omgevingen.
Als u denkt ons hierbij te kunnen helpen horen we graag van u! Elke suggestie en advies is meer dan welkom!

http://www.driesverhoeven.com

cindy@driesverhoeven.com
06 27398691
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Thyxar »

Horen de nesten compleet te zijn met koningin en broed?
DriesVerhoeven
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2013
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door DriesVerhoeven »

Kan een kolonie van 3000 mieren zonder koningin overleven?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Floris »

Beste Cindy, welkom op het forum.

Het antwoord op je vraag is ja, maar een kolonie kan niet aangroeien en gestorven werksters niet vervangen.

Je vragen doen me echter vermoeden dat jullie kennis en ervaring niet hebben om 200.000 mieren in leven te houden.

Hoe lang moeten de mieren in leven blijven? Hebben jullie al nagedacht over hoe jullie de nesten gaan voorzien van water? Wat en hoe gaan jullie de mieren te eten geven?
Wat moet het uiterlijk van die mieren zijn? Moeten ze bepaald gedrag vertonen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
DriesVerhoeven
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2013
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door DriesVerhoeven »

Hoi Floris,


Dank voor je bericht.
We hebben daar inderdaad geen ervaring mee en zoeken vandaar ook mensen die ons hierbij kunnen adviseren / begeleiden.
We zijn nu volop bezig met vooronderzoek en ook al op bezoek geweest bij iemand die zelf mierenkolonies houdt en daar hebben we een heleboel geleerd.
Vandaar ook het idee voor de omgeving van gips en het verduisteren van de ruimte. Het eten hangt neem ik aan af van het soort mieren. We proberen nu een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van wat de voorwaarden voor de mieren zijn en daar zullen we het uitwerken van de installatie op aanpassen.
De tentoonstelling duurt zes weken, maar het idee is om de installatie daarna te laten reizen naar 1 a 2 andere locaties.
De mieren moeten actief zijn en zichtbaar. Dus geen mieren die een omgeving van zand nodig hebben waar ze dan vervolgens zich gaan ingraven. Het lijkt ons goed om uit te gaan van een grote soort mier aangezien dat sneller mee lijkt. De grote omvang van het aantal mieren is van wezenlijk belang voor het project.
We proberen momenteel duidelijk te krijgen of dit haalbaar is en hoe dan.

Groet
Cindy
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Floris »

Wat is het budget voor die mieren, hun onderkomen en het voedsel?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
DriesVerhoeven
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2013
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door DriesVerhoeven »

We zijn momenteel bezig met het in kaart brengen van de kosten en kunnen vervolgens bepalen wat het budget is per deel.
Als je een idee hebt van wat de kosten hiervoor zouden kunnen zijn horen we het heel graag.
Je mag me hier ook over mailen (cindy@driesverhoeven.com).
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door bz12 »

het lijkt mij niet slim om het nest te verhuizen want daardoor gaan de mieren stressen en zullen er wel een paar doden vallen en zeker de koningin zal hier sterven door de stres
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Floris »

DriesVerhoeven schreef:We zijn momenteel bezig met het in kaart brengen van de kosten en kunnen vervolgens bepalen wat het budget is per deel.
Als je een idee hebt van wat de kosten hiervoor zouden kunnen zijn horen we het heel graag.
Mieren zijn voor mij een hobby, geen inkomstenbron. :)

Ik heb vooral mijn twijfels bij de haalbaarheid.
Bij de haalbaarheid van het verkrijgen van de kolonies: Een periode van tien maanden is niet voldoende om kolonies tot 3000 werksters uit te laten groeien, en het aantal van 70 is zo groot dat ik sterk betwijfel of er winkels zijn (zoals antstore.de) die ze in bezit hebben. De optie die overblijft, is die kolonies opgraven in de natuur. Afgezien van de schade die hierdoor wordt aangebracht in het landschap, er zal behoorlijk wat gegraven moeten worden, en de vraag of het wenselijk is om voor een tentoonstelling zoveel dieren uit de natuur te halen, is dat een behoorlijk onderneming.
Met voldoende budget is opgraven zeker mogelijk, maar het vergt wel een goede planning, iemand met ervaring met mieren, en een hoop tijd.

Bij de haalbaarheid van het in leven houden van mieren in een tentoonstelling: Er moet aan eisen van temperatuur, luchtvochtigheid, grootte, ventilatie en ontsnappingsbeveiliging worden voldaan voor het onderkomen. Daarnaast moet de kolonie water en voedsel krijgen. Is daarmee rekening te houden in het ontwerp?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
DriesVerhoeven
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2013
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door DriesVerhoeven »

De haalbaarheid zijn we momenteel aan het onderzoeken.

Uit reacties van andere contacten hebben we al wel geconcludeerd dat opgraven wellicht de enige mogelijkheid is. Aangezien het door de winterslaap niet haalbaar lijkt om 70 kolonies te laten uitgroeien tot kolonies van 3000 mieren. Maar kan je in maart/april 70 kolonies opgraven? Kun je die dan vervolgens schoon omzetten naar een gipsomgeving? Kan je ervoor zorgen dat de koningin meekomt? Hoe lang ben je daarmee bezig?

Het ontwerp voor de leefomgeving is in dit stadium nog niet bepaald en daarin kunnen we vooralsnog dus alle voorwaarden tot een goed onderkomen meenemen. Heb je wellicht concrete tips? Kan je wellicht concrete tips geven waar we aan moeten denken wat betreft temperatuur, luchtvochtigheid, grootte, ventilatie en ontsnappingsbeveiliging voor het onderkomen?
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Tamarisk »

Ik heb in het verleden al een kolonie uitgegraven en het is best doenbaar alhoewel het veel tijd vereist. Eerst zoek je een kolonie, die je een tijdje bestudeert, enkel hieruit kan je beginnen schatten hoe groot de kolonie is. Wanneer ze net uit de winterslaap komen kan dit best verraderlijk zijn. Er is nog verminderde activiteit en zelf een grootte kolonie kan kleiner in aantal lijken. Drieduizend mieren is natuurlijk wel een pak, zelfs in de natuur kom je niet zo zeer vaak kolonies van die grootte tegen, afhankelijk van de soort natuurlijk. Maar diversiteit lijkt me best belangrijk in jouw concept, hoeveel verschillende mierensoorten heb je op het oog?

Het uitgraven zelf kan trouwens vlot gebeuren, eerst graaf je een sleuf rond het nest uit. Erna begin je voorzichtig in zo groot mogelijke delen het nest op te graven en stop je de grond in een doos inclusief deksel. Op ongeveer 30 minuten zal dit zeker lukken, wel weet je niet op voorhand of je de koningin hebt, tijdens het graven is het namelijk te chaotisch en slechts met geluk en een ervaren oog kan je de koningin spotten. Erna moet je natuurlijk nu al die mieren in een terrarium/nest krijgen. Het is moeilijk, tijd vergend handwerk om alle mieren met zo min mogelijk aarde over te brengen. Ik heb er zeker een 6tal uur werk aan gehad en erna moet je de overschot van aarde dat mee in het terrarium is geraakt natuurlijk terug verwijderen. Dit zal wel wat makkelijker gaan eenmaal de mieren in hun gipsen nest zijn ingetrokken. Op 2 a 3 dagen kan normaal 1 persoon een kolonie uitgraven/overbrengen in het gipsen nest afhankelijk van hoeveel de mieren meewerken. Met iets van 10 man als personeel moet het verkrijgen van 70 mierenkolonies op een maand wel haalbaar zijn.

Wat betreft de gunstige omstandigheden voor mieren, die hangen af van soort tot soort. Maar hier op het forum hebben we caresheets staan die vol informatie staan ! Qua ontsnapping verhindering werkt talk + alcohol of fluon goed.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door ricardovdh »

Je moet ook maar net geluk hebben dat je de Koningin niet beschadigt.
Ik had ook een keer een redelijk grote kolonie van lasius flavus opgegraven.
ik zag de gyne maar toen ik haar wou pakken rolde een groot stuk hard aarde op haar en was ze zo beschadigt dat ze het nog geen 2 uur volhield.
Dus ik raad het opgraven af want je maakt meer schade aan de mieren dan je denkt.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door ProXi »

Persoonlijk ben ik er absoluut geen voorstander van dat er zoveel kolonies uitgegraven zouden moeten worden, voor dit project. Ten eerste breng je schade aan, aan de natuur. Niet alleen vanwege het opgraven zelf, maar ook mogelijk aan het eco-systeem als je 70 kolonies wil gaan opgraven in een bepaald gebied. Daarnaast zal het ook niet 70x in één keer een succes zijn. De koningin is niet altijd te vinden en mocht je der wel vinden is de kans dat je der beschadigd ook aanwezig. Dat betekent dus veel meer dan 70x opgraven en dus nog meer schade aanrichten. Je kan ook niet zomaar alle mieren gaan opgraven. Sommige soorten zijn beschermd.

Daarnaast is één kolonie opgraven al veel werk als je dat zorgvuldig wil doen als ik het zo lees. Laat staan dit dus meer dan 70x moet doen. De stress die veroorzaakt wordt door het opgraven kan ook mogelijk leiden tot de dood van een kolonie bij sommige soorten. Ook als ze verhuist worden continu levert dat stress op en wanneer dit onder te warme/koude omstandigheden gebeurt kan het ook fataal zijn voor een kolonie. Daarnaast krijg je de kolonie ook niet zomaar van al die aarde verhuist naar een Y-tong nest. Ook dat is een heel proces. Zeker omdat ze vaak een voorkeur hebben voor aarde. En ook dat moet je dus meer dan 70x doen. Daarnaast is het huisvesten ook niet eenvoudig. Je hebt 70 y-tong nesten nodig met een buitenwereld voor het aanbieden van voedsel. Dat wordt of een dure grap, of een hele lange klusperiode. Daarnaast is het goed verzorgen ook een uitdaging. Zulke grote kolonies hebben veel aandacht en voedsel nodig en dat 70x. Ook dient de vochthuishouding goed geregeld te worden. Afhankelijk van de soort mieren, kan het verzorgen meer tijd en aandacht in beslag gaan nemen.
Je kan de kolonies vervolgens ook niet zomaar weer terugzetten in de natuur. Vaak overleven ze dit niet.

Oftewel niet doen.
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Tamarisk »

Als je het doet verkies ik sowieso polygyne soorten, daar is de kans best groot dat je er een aantal mee hebt. En natuurlijk moet je zeer verspreid te werk gaan, als je alles in 1 bepaald gebied doet komt er teveel druk op het ecosysteem zoals proXi zei. Het lijkt zeker een grote uitdaging en of het voor de doeleinden der kunst verantwoord is weet ik niet. Zeventig is trouwens zeer veel, van waar dat hoge aantal?
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door ricardovdh »

@Tamarisk aan welke polygyne soorten zat jij dan aan te denken.
je hebt het waarschijnlijk over myrmica rubra denk ik.
Maar dan nog is het een hele klus om de ''hele'' kolonie op te graven en ik heb nog nooit deze soort met 3000 werksters gezien.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door mapiho »

Dit klinkt erg interessant. Ik ben zelf bioloog en kunstenaar. Ik ben niet opgeleid als entomoloog en net begonnen met het houden van mieren. Ik heb niet de specifieke kennis om te helpen, maar zou het wel gaaf vinden om betrokken te zijn bij dit project. Het lijkt me nu echter wel echt een heel groot aantal kolonies.
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door bz12 »

ik dacht ergens een aanbod te zien in de lijst van aangeboden een myrmica rubra kolonie met 5 gynes en iets in de 1500 werksters als ik het me goed herinner
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
DriesVerhoeven
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 juli 2013
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door DriesVerhoeven »

Beste allen,


Heel erg bedankt voor alle reacties en het meedenken!!

"Drieduizend mieren is natuurlijk wel een pak, zelfs in de natuur kom je niet zo zeer vaak kolonies van die grootte tegen, afhankelijk van de soort natuurlijk."
We zoeken niet zozeer naar diversiteit in het soort mieren. Maar naar mieren die het beste bij dit plan passen.
Welke soort zou dit volgens jullie het beste kunnen zijn?

Het idee:
We denken aan 70 "tafels" met een gemiddelde grootte van 1m2, waar we een leefomgeving creëren voor een (op iedere tafel andere) mierenkolonie.
Met de vormgeving van gips willen we de werkende mens tonen, gebieden in de wereld waar we via hun of ons (de mens in het westen) werk mee verbonden zijn. Bijv. spijkerbroekenfabrieken in cambodja, Coltecgroeven voor mobiele telefoons, wapenfabrieken in Amerika, Cacaineplantages in Zuid Amerika, Een vuilnisbelt in Afrika waar onze restgoederen heengaan etc.
De plattegronden gemaakt van gips zijn hier een afgeleide van. Uiteraard met voedselvoorziening, water etc.
Dit hele laboratorium van tafels stellen we ons voor in een donkere ruimte waar museumbezoekers met Infraroodbrillen doorheen lopen. Wellicht dat er af en toe ergens een lamp aangaat die dan de activiteit van de mieren verhoogt. (Of een soort zon die zich door de ruimte beweegt) Dit alles zodanig dat mieren niet sterven van de stress uiteraard.
We stellen ons voor dat het werk vanaf half mei 2014 minimaal 6 weken opengesteld is voor publiek en dat we er daarna wellicht mee gaan reizen. Dan moeten we er uiteraard goed over nadenken hoe en of dat kan.

Het hoge aantal is omdat de mieren de werkende mens op aarde vertegenwoordigen in de installatie.

De vragen:
1. Als we een gipsen plattegrond maken op een tafel van 1 m2 en we willen een grote activiteit (gekrioel) waarnemen, over hoeveel mieren hebben we het dan? Zijn 3000 mieren dan genoeg?

2. Uitgaande van 70 tafels hebben 70 kolonies nodig. Hoe kunnen we dit concreet realiseren? Kun je een inschatting geven hoeveel tijd je hiermee bezig bent, wat je hiervoor nodig hebt en wat voorwaarden zijn?

3. Is het legaal om 70 kolonies in Nederland op te graven?

4. Kan het uitgraven in maart plaatsvinden? Hoe zie je dit concreet voor je? Hoeveel tijd gaat hierin zitten?

5. Hoe kunnen we er hierbij voor zorgen dat de koningin meekomt en/of in leven blijft?

5. De gips'werelden' kunnen op zijn vroegst in januari 2014 gerealiseerd kunnen (liever zelfs maart). Waar kunnen de mieren in de voorbereidingsperiode verblijven? Moet dit al in de uiteindelijke leefomgeving zijn of kunnen we ze later daarna omzetten?

6. In jouw boekje is te lezen dat de kolonies liefst uit eigener beweging naar een nieuwe leefwereld vertrekken. Is dat een kwestie van een plastic slang aansluiten op het bestaande terrarium en het in de nieuwe wereld aangenamer maken?

7. Als we even uitgaan van maart als maand dat de 70 kolonies worden overgezet in de maquettes, en mei/juni de tentoonstelling open is, dan hebben we het over vier maanden dat de mieren moeten worden verzorgd etc. Hoeveel mensen zijn hier naar verwachting mee bezig? Zijn zij dagelijks nodig? (Dagelijks voedselvoorraad bijvullen, water in gips laten trekken, iets schoonmaken?) En over hoeveel voedsel hebben we het per dag denk je? Wat is het goedkoopste voedsel?

7. Wat belangrijke dingen waar we aan moeten denken wat betreft de ruimte waarin de installatie geplaatst wordt? Moet deze aan bepaalde voorwaarden voldoen?

8. Stel dat we na de expositie de mieren kwijt willen. Enig idee hoe/waar we dat op een verantwoorde manier kunnen doen?

9. De intentie is om met het werk te reizen. Hoe maken we dit mogelijk? Kunnen we denken we aan schokvrije bakken in een trailer, bijvoorbeeld naar Duitsland, Engeland. Waar zouden we rekening mee moeten houden?


Hartelijke groet
Cindy

cindy@driesverhoeven.com
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Mika »

Er worden in de handel spuitbussen verkocht om mieren te verdelgen.. Dat mag dus...
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door GvG »

Het is misschien wel legaal om zoveel mieren uit te graven, zolang je natuurgebieden en mierenhopen met rust laat. De meeste soorten die geen koepels bouwen zijn niet beschermd. Ik vind het gewoon niet netjes om 70 nesten uit te graven om ze een paar maanden later te dumpen.

Als je jonge koninginnen vangt bij een bruidsvlucht zal je geen invloed uitoefenen op een populatie omdat dergelijke koninginnen een miniscule overlevingskans hebben. 99,9% van de jonge koninginnen is binnen een jaar dood. Een kolonie met duizenden werksters is misschien wel 4 a 5 jaar oud en heeft bewezen de druk van de natuurlijke selectie aan te kunnen. Daarnaast hebben ze een gigantische impact op hun omgeving.

70 dergelijke nesten uitgraven is naar mijn mening destructief. En dan heb ik het nog niet eens over de kolonies die sterven tijdens uitgraven, transport, overplaatsing etc. En de kolonies die uitgegraven worden zonder koningin. Er zullen denk ik veel meer dan 70 kolonies worden vernietigd. Vernietiging is overigens de enige geloofwaardige optie na beëindiging van dit project. Dergelijke kolonies kun je nooit herhuisvesten in de natuur. Niet alle 70 in ieder geval.

Naast dat ik twijfels heb over de haalbaarheid van het geheel vind ik het een slecht idee.

Edit: Ik sluit me dus aan bij ProXi.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Thyxar »

Ik begrijp dat jullie waarschijnlijk een boodschap willen brengen met deze kunst. Maar 70 nesten (waarschijnlijk meer want er zullen sowieso problemen optreden) met zulke omvang uitgraven is net zoals vele anderen dat denken zeer destructief voor ons milieu. Als jullie toch van plan zijn dit te doen dan raad ik jullie toch aan om over die gehele periode een persoon in te huren die ervaring heeft met mieren.

Jullie zullen zeer gecoördineerd moeten werken en ik hoop dat dit binnen jullie budget blijft. Verder wens ik jullie toch succes.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Mika »

Thyxar schreef:Als jullie toch van plan zijn dit te doen dan raad ik jullie toch aan om over die gehele periode een persoon in te huren die ervaring heeft met mieren.

Jullie zullen zeer gecoördineerd moeten werken en ik hoop dat dit binnen jullie budget blijft. Verder wens ik jullie toch succes.
Dat denk ik dus ook.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Lone »

DriesVerhoeven schreef: De vragen:
1. Als we een gipsen plattegrond maken op een tafel van 1 m2 en we willen een grote activiteit (gekrioel) waarnemen, over hoeveel mieren hebben we het dan? Zijn 3000 mieren dan genoeg?
3000 mieren is ruimschoots genoeg (liggend aan de mierensoort sommige zijn meer actief dan andere in de buitenwereld).
DriesVerhoeven schreef: 2. Uitgaande van 70 tafels hebben 70 kolonies nodig. Hoe kunnen we dit concreet realiseren? Kun je een inschatting geven hoeveel tijd je hiermee bezig bent, wat je hiervoor nodig hebt en wat voorwaarden zijn?
Ja dit is te realiseren, per nest ben je een dag bezig om deze op te graven en te verplaatsen naar hun nieuwe omgeving, je zult rustig aan het werk moeten gaan en kleding moeten dragen die je lichaam geheel afsluit en jezelf bespuiten met mieren/insecten afschrikmiddel, zodat je zelf niet gek wordt van al het gebijt en het spuiten van zuur op de kwetsbare delen van het lichaam. Je hebt een klein tuinschepje nodig, een bak waarin de mieren niet kunnen ontsnappen en je hebt een manier nodig om de gehele kolonie te scheiden van het zand/hout. Je kunt niet de hele kolonie opgraven met een machine of panschop aangezien het zand een groot deel dan van je kolonie zal pletten onder het gewicht.
DriesVerhoeven schreef: 3. Is het legaal om 70 kolonies in Nederland op te graven?
Nee ook de niet beschermde mierensoorten in Nederland mogen niet opgegraven worden, omdat deze een bepaalde invloed hebben op een gebied en dit zul je dus gaan beïnvloeden wanneer men een nest weghaalt en dit is niet alleen met mieren maar met vrijwel alles wat er in de natuur voorkomt.

Je zult toestemming moeten vragen aan de des betreffende eigenaar van het gebied (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Gelders Landschap, Brabants Landschap, Gemeentes, Particulieren eigenaren om voorbeelden te noemen.) Een BOWA zal je bekeuren als je gezien wordt schade aan te brengen aan een natuurgebied op welke manier dan ook.
DriesVerhoeven schreef: 4. Kan het uitgraven in maart plaatsvinden? Hoe zie je dit concreet voor je? Hoeveel tijd gaat hierin zitten?
Maart is wellicht te vroeg, ik denk dat mocht je toestemming krijgen het waarschijnlijk pas mag tijdens de zomer wanneer de broedperiode van de vogels voorbij is en de bruidsvluchten van de mieren ook zijn geweest. Zie ook antwoord 2.
DriesVerhoeven schreef: 5. Hoe kunnen we er hierbij voor zorgen dat de koningin meekomt en/of in leven blijft?
Zoveel mogelijk van nest opgraven als je de eierenkamer treft is er een kans dat de gyne ook hierbij zit maar echt zeker zul je het niet zijn. Als de kolonie in hout zit kun je gemakkelijk de gehele stam of tak meenemen. Kolonies die in stronken zitten zijn niet uit te graven (Formica sp, Camponotus, Lasius fuliginosus.) Het is natuurlijk wel mogelijk dat er een kolonie van deze soort niet in een stronk gehuisvest is maar daar kom je eigenlijk alleen achter als de kolonie nog klein is of door op te graven waardoor je uiteindelijk een stronk treft of niet. Mits de kolonie in een stuk hout zit en dit gemakkelijk is mee te nemen, moet er ook toestemming worden gevraagd om dood hout uit het bos of natuurgebied te halen het is verboden om dood hout mee te nemen uit een bos of staand dood hout op enige wijze te beschadigen.
DriesVerhoeven schreef: 5. De gips'werelden' kunnen op zijn vroegst in januari 2014 gerealiseerd kunnen (liever zelfs maart). Waar kunnen de mieren in de voorbereidingsperiode verblijven? Moet dit al in de uiteindelijke leefomgeving zijn of kunnen we ze later daarna omzetten?
Het beste is dat de gipswerelden klaar zijn voordat je de kolonies opgraaft, verhuizen is altijd mogelijk maar niet ideaal en soms gaat het nogal moeilijk. Hierdoor is het ook beter als dit hun uiteindelijk omgeving is.
DriesVerhoeven schreef: 6. In jouw boekje is te lezen dat de kolonies liefst uit eigener beweging naar een nieuwe leefwereld vertrekken. Is dat een kwestie van een plastic slang aansluiten op het bestaande terrarium en het in de nieuwe wereld aangenamer maken?
Ja, alleen is het in de praktijk niet zo gemakkelijk, omdat de mieren nogal een eigen wil hebben.
DriesVerhoeven schreef: 7. Als we even uitgaan van maart als maand dat de 70 kolonies worden overgezet in de maquettes, en mei/juni de tentoonstelling open is, dan hebben we het over vier maanden dat de mieren moeten worden verzorgd etc. Hoeveel mensen zijn hier naar verwachting mee bezig? Zijn zij dagelijks nodig? (Dagelijks voedselvoorraad bijvullen, water in gips laten trekken, iets schoonmaken?) En over hoeveel voedsel hebben we het per dag denk je? Wat is het goedkoopste voedsel?
Er zal dagelijks iemand de mieren moeten verzorgen, nieuw voedsel aan te bieden kijken of er niet iets kapot is gegaan, op uitbraak controleren. Het aantal voedsel wat nodig is is moeilijk te zeggen. Krekels van een maat die overeenkomt met de mier deze zullen ook geprepareerd moeten worden. Naast proteïne zullen er ook zoetstoffen aangeboden moeten worden, rietsuikerwater zal het gemakkelijkste zijn. Het is denk ik alleen wel leuker als je hiervoor bladluizen gebruikt op levende planten aangezien je een thema hebt om de mens te illustreren en suikerwater aanbieden is niet echt een vergelijking met de mens, bladluizen/wortelluizen worden gezien als het "vee" voor mieren.
DriesVerhoeven schreef: 7. Wat belangrijke dingen waar we aan moeten denken wat betreft de ruimte waarin de installatie geplaatst wordt? Moet deze aan bepaalde voorwaarden voldoen?
De ruimte kan het beste op 23-25 graden gehouden worden dan hoef je niet ook nog eens de formicaria te verwarmen of af te koelen. Mierenkolonies kunnen ook gemakkelijk te warm worden, onder de grond is het namelijk aanzienlijk koeler. De ruimte moet te verduisteren zijn en 's winters af te koelen zijn voor hun winter slaap.
DriesVerhoeven schreef: 8. Stel dat we na de expositie de mieren kwijt willen. Enig idee hoe/waar we dat op een verantwoorde manier kunnen doen?
Je kunt ze niet uitzetten in de natuur tenzij je de exact zelfde kolonies weer uitzet op de exact zelfde plekken en ook hiervoor moet weer toestemming gevraagd worden. Dit heeft te maken met het zogenaamde "draagkracht" van een natuurgebied dat wilt zeggen dat een natuurgebied een bepaald aantal soorten en individuen van deze soorten kan huisvesten wanneer de draagkracht wordt overschreden heeft dit impact op het gebied en wanneer je dieren toevoegt aan het gebied wordt de draagkracht anders. Je zou ze kunnen aanbieden bij dierentuinen zei zijn wellicht geïnteresseerd alleen zullen de dierentuinen het exact papierwerk bij elke soort verwachten. De naam, Latijnse naam, aantal individuen, aantal gyne's, geografische ligging waar de kolonie vandaan kwam, toestemming van de betreffende eigenaar van het gebied met onderschrift.
DriesVerhoeven schreef: 9. De intentie is om met het werk te reizen. Hoe maken we dit mogelijk? Kunnen we denken we aan schokvrije bakken in een trailer, bijvoorbeeld naar Duitsland, Engeland. Waar zouden we rekening mee moeten houden?
Grote formicaria zijn moeilijk te verplaatsen, de nesten moeten op een manier gemaakt worden dat deze niet kunnen instorten of verschuiven. En de formicaria zelf moeten sterk genoeg zijn zodat deze zelf niet kapot gaan. Dan moet er rekening gehouden worden met de temperatuur en luchtvochtigheid en dat er niet teveel stress wordt veroorzaakt op de mieren. Je kunt de randen van de formicaria voorzien van versterking van hout met inkepingen of/en aluminium hoekranden en deze dan laten rusten op Polyetherschuim.
DriesVerhoeven schreef: Hartelijke groet
Cindy

cindy@driesverhoeven.com
Ik vindt het idee zeer zeker aantrekkelijk, vooral omdat het de "public awareness" vergroot met betrekking op de natuur in het algemeen. Persoonlijk vindt ik dat de algemene kennis van de bevolking te laag is en evenementen die dit, dus vergroten alleen maar ten goede is.

Het idee is alleen lastig te realiseren en er zal papierwerk moeten worden verricht, daarnaast moet er delicaat om worden gegaan met levende wezens.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijk groet,
Leon
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
appelsientje
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door appelsientje »

Wow, ik wordt echt enthousiast van het concept om mieren te gebruiken in een expositie. Echter zou ik persoonlijk een expositie waar zoveel opgravingen voor zijn gedaan niet bezoeken vanwege de schade aan de natuur. Op de termijnen die geschets zijn (2014) is de voorzichte conclusie dat het niet haalbaar is het te realiseren (sluit aan bij de eerdere opmerkingen).

Maar even gedacht in mogelijkheden ipv enkel beperkingen: Wat we wel kunnen doen is de community op dit forum inschakelen om (gedistibueerd) 70 kolonies te laten opgroeien vanuit gynes van de bruidsvluchten in bijvoorbeeld 2 jaar. Door meer tijd te nemen kun je de kolonies zelf opkweken zonder belasting op het milieu. Als we hier nu mee beginnen verwacht ik dat er best 90 gynes van de bruidsvluchten van dit jaar bij elkaar te sprokkelen zijn (ik heb er al 3 :) ). Ik schat dat je hiervoor circa 30 'vrijwilligers' nodig hebt die elk 3 kolonies hiervoor "prepareren". Ik weet niet of 2 jaar dan voldoende is, zo ervaren ben ik niet in het houden van mieren.

Wil je verschillende (ook inheemse) soorten, dan zou je ook vrijwilligers in andere landen kunnen benaderen. Voor een onkostenvergoeding van bijvoorbeeld 100 euro per kolonie (een fractie van de kosten van opgraven), een vrijkaartje voor de expositie en benoemen van de naam bij de tafel lijkt me dit realiseerbaar.
Lasius niger 3x (2013)
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Feone »

Ik zag in het AD van 19 juni een artikel over deze tentoonstelling. (De tentoonstelling is blijkbaar vanaf 28 juni te zien in het Stedelijk Museum in Den Bosch.)

Ze hebben het over ongeveer zeventigduizend mieren. Ik ben benieuwd of deze dan toch opgegraven of op een andere manier verkregen zijn. Heeft iemand daar informatie over?
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door salamalfayed »

Deze mieren komen bij Antstore vandaan.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door GvG »

Wat voor mieren zijn het?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door GvG »

Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door Feone »

Ik zie nergens staan welke soort het is.

http://37.media.tumblr.com/0c05b7e95be9 ... 6_1280.jpg

Deze foto laat ze wel in mooi detail zien. (Bron: http://homodesperatus.tumblr.com/)
kendecleer
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 31 mei 2013
Locatie: Blankenberge / Adegem, België
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Kunstproject met mieren

Bericht door kendecleer »

Close up ;) :
Schermafbeelding 2014-06-22 om 21.17.13.png

Edit: Lijkt me wat Formica (Raptiformica) sanguines achtig ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. ken
Camponotus barbaricus ~ Messor barbarus ~ Lasius niger
Ik heb dislectie... dieslectie... uhmm... slecht kunnen schrijven, dus mijn excuses voor de mogelijke typefouten. :)
Plaats reactie