gezamelijke blog

Onderwerpen die niet behoren tot de categoriën hierboven
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door blitz »

15 graden is inderdaad te warm voor lasius niger ,voor een winterslaap toch.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gezamelijke blog

Bericht door GvG »

Oh ja, excuses. Ik had niet goed gelezen, mijn fout.

Voor Lasius niger is dat inderdaad aan de warme kant, hoewel ik op verschillende plaatsen gelezen heb dat het wel kan. Ikzelf zet mijn Lasius niger een paar maanden in de koelkast.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: gezamelijke blog

Bericht door Meander »

Hm, ik zal de koelkast eens gaan meten. Heb er twee, waarvan er 1 erg koud staat, de ander zal het wel worden dan.

Voor de Lasius Niger dan..... voor de duidelijkheid ;-)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door dvd »

GvG schreef:Oh ja, excuses. Ik had niet goed gelezen, mijn fout.

Voor Lasius niger is dat inderdaad aan de warme kant, hoewel ik op verschillende plaatsen gelezen heb dat het wel kan. Ikzelf zet mijn Lasius niger een paar maanden in de koelkast.
Offtopic: Geen probleem :D
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: gezamelijke blog

Bericht door Meander »

Vandaag al mijn Lasius Niger kolonies nagekeken of hun buisje oke was met vocht en dergelijke, ze nog een laatste fruitvliegje gegeven, de helft die ik nog niet gedaan had in alluminiumfolie verpakt (die lagen in doosje in dichte kast in donkere kamer) en ze netjes vrijwel licht dicht in een doosje in de koelkast gelegd.

Dag mierenmama's en mierenkindertjes, tot eind februari/maart!! :zwaai :zwaai

Temperatuur is rond de 6 graden, dus lijkt mij prima :-)

Ook maar meteen even geteld, het zijn (schrik niet) 22 kolonies. De kleinste had 4 werksters, de rest allemaal 10-20.

De Messor Barbarus moet nog even geduld hebben. Hun acryl formicarium is wat te vochtig (ik zie een paar druppels binnen) en ik hoop dat dat minder wordt komende paar weken. Dan gaat de verwarming uit.

Ondertussen heb ik een BRILJANTE inval gekregen over hoe meerdere nesten te maken, dus daar ga ik eens over nadenken om dat uit te werken :-)
Als het gaat werken maak ik er wel een nieuw topic over.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door Venator »

Mijn formica fusca gyne wat ik tijdens de bruidsvluchten gevangen had de voorbije zomer heb ik dood aangetroffen in het buisje.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door Venator »

Mijn formica rufibarbis wat al vroeger uit winterslaap is doet het goed.Er is al een klein klompje eitjes.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gezamelijke blog

Bericht door GvG »

Zo, nu al eitjes? Dat is mooi. Hoe lang heb je ze al uit winterslaap?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door Venator »

Van 12 januari dacht ik.Ja ik sta zelf ook verbaasd,dat na ( maar ) 3 maanden winterslaap :D
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door dvd »

Dat is goed nieuws.Ik hoop voor jou dat ze niet midden in de zomer stoppen met eitjes leggen,3 maanden is niet zo lang he.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door Venator »

Mijn formica rufibarbis gyne heeft het loodje gelegd,oorzaak is me niet bekend.Jammer! :cry: :roll:
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gezamelijke blog

Bericht door Manimaner »

Dat is rot... Net nu ze uit de winterslaap waren met eitjes en al, klaar voor een nieuw jaar...

Helaas gebeuren zo'n soort dingen nou eenmaal af en toe.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door dvd »

Dat is balen man!Ga je het nog eens opnieuw proberen?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door Venator »

Ik denk dat ik er helemaal mee ga stoppen.Ik heb er heel veel tijd in gestoken,mieren altijd zeer goed verzorgd,toch wil het me niet lukken!
Ik heb nog mieren in de koelkast liggen,misschien dat ik ze bij aangeboden ga zetten ik weet het nog niet goed.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door Venator »

Ik wil je allemaal bedanken voor de antwoorden op mijn vragen en de hulp.Ik heb beslist dat ik ermee ga stoppen.Mijn mieren heb ik weg geschonken aan een mede mieren liefhebber.Ik wens jullie allemaal veel succes met je kolonies!Mijn profiel mag gewist worden,beste aan iedereen !
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gezamelijke blog

Bericht door GvG »

Jammer. Goed van je dat je de moeite neemt om dit te vertellen. Het ga je goed.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door dvd »

Jammer om te moeten lezen dat je stopt venator.Ik ben ook veel teleurgesteld geweest maar ik heb er veel uit geleerd.Het ga je goed en misschien tot binnenkort ;)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: gezamelijke blog

Bericht door Kegge »

Venator schreef:Ik wil je allemaal bedanken voor de antwoorden op mijn vragen en de hulp.Ik heb beslist dat ik ermee ga stoppen.Mijn mieren heb ik weg geschonken aan een mede mieren liefhebber.Ik wens jullie allemaal veel succes met je kolonies!Mijn profiel mag gewist worden,beste aan iedereen !
Beste Venetor,

Bedankt voor je inbreng op dit forum en het delen van je ervaringen. Jammer dat de hobby niet heeft opgeleverd waar je op gehoopt hebt. Het is vaak goed om een tijdje afstand te nemen en ruimte te maken voor andere interesses. Misschien dat later het mierenbloed weer een beetje gaat kriebelen en we je we hier mogen groeten.

Het gaat je goed!

Groet,
Kegge
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door blitz »

Eergisteren mijn fusca uit winterslaap gehaald,4 maanden en 25 dagen hebben ze geslapen.Ze kwamen massaal op het suikerwater af.Zijn al redelijk actief.
Wat me opvalt is dat zieke of zwakke werkster worden gedood.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door dvd »

Zieke werksters worden zo ver mogelijk van het nest gesleurd,of lopen zelf zo ver mogelijk om te sterven.Dit heb ik ook al gezien na de winterslaap.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door dvd »

Eerste activiteit gezien bij een Formica polyctena nest hier kort in de buurt,werkelijk duizenden mieren genieten van het zonnetje.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gezamelijke blog

Bericht door Manimaner »

Het was dan ook heerlijk weer vandaag!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: gezamelijke blog

Bericht door Kegge »

Tijdens mijn wandeling vanmiddag heb ik goed opgelet maar nog geen activiteiten gezien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: gezamelijke blog

Bericht door miel »

Misschien niet omdat jij in het noorden van het land woont? Ik heb ook nog niks gezien overigens, hoewel ik er ook niet echt op gelet heb. Wij wonen veel noordelijker,natuurlijk.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: gezamelijke blog

Bericht door Kegge »

miel schreef:Misschien niet omdat jij in het noorden van het land woont? Ik heb ook nog niks gezien overigens, hoewel ik er ook niet echt op gelet heb. Wij wonen veel noordelijker,natuurlijk.
Het zal er vast mee te maken hebben dat het hier koeler is dan in Limburg, maar ik woon zeker niet in het noorden ;)
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gezamelijke blog

Bericht door GvG »

Rode bosmieren bouwen hun koepelnesten vaak op plaatsten waar de zon een deel van de dag op valt. Als de zon in het voorjaar op het nest valt komen ze soms massaal naar buiten om te "zonnebaden". De activiteit die je bij een nest kunt waarnemen is dus niet zo zeer afhankelijk van de locatie of temperatuur, maar meer van de stand van de zon en de bewolking. Vooral op zonnige ochtenden loont het om langs wat koepelnesten te lopen. Zodra het nest weer in de schaduw ligt is de activiteit weer snel verdwenen.
Helaas woon ik in een deel van de kuststrook waar koepelnesten (vrijwel) niet voorkomen. Ten zuiden van de Kennemerduinen, en in de kalkarme duinen noordelijk van Bergen (NH) komen ze wel voor. Bij het bezoekerscentrum in Bakkum ligt één nest, vermoedelijk uitgezet.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: gezamelijke blog

Bericht door dvd »

Vandaag had ik mijn warmtematje eens een half uurtje onder de buitenwereld gelegd van mijn formica fusca,werkelijk al de gynes en werksters met broed stormde naar buiten om te genieten van de warmte.Ik heb ze niet te lang verwarmd omdat ik dacht dat mika zei als je ze een hele dag verwarmd ze maar 3 maanden actief zouden zijn.Mijn formica rufibarbis schonk geen aandacht aan de warmte.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: gezamelijke blog

Bericht door Manimaner »

Vandaag ook enkele Lasius niger werksters buiten gezien.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: gezamelijke blog

Bericht door Benno »

Gisteren begin van de middag ook 2 koepelnesten gezien die bruisten van de activiteit. Niet alleen aan het zonnebaden maar ook actief aan het foerageren. Ik vermoed dat het Formica Rufa was, maar kan ook polyctena zijn.
Frappant vond ik het wel dat deze 2 nesten op 20 meter afstand van elkaar lagen. Zouden dat satteliet nesten van elkaar kunnen zijn? Ze waren gelijk wat betreft grootte.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: gezamelijke blog

Bericht door GvG »

Zouden dat satteliet nesten van elkaar kunnen zijn?
Ja, dat kan. Dat lijkt me ook wel aannemelijk als de nesten zo dicht bij elkaar liggen. Twee aparte kolonies zouden elkaar vermoedelijk niet toleren op die afstand. Als je er even de tijd voor neemt, en goed zoekt, kun je soms "snelwegen" zien tussen nesten die bij dezelfde kolonie horen.
Plaats reactie