Hulp vangen myrmica rubra

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
mierenhouder
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 juni 2017

Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door mierenhouder »

Halloo,

Kan iemand mij vertellen en uitleggen waar ik het beste myrmica rubra gynes kan vangen. Waar moet ik op letten etc.

Zaterdag ga ik naar de camping en in de omgeving is allemaal bos/weiland.

Als ik de gynes vang, kan ik ze gelijk bij elkaar in het reageerbuisje doen??
En hebben ze meer ruimte nodig als bijv. Een enkele lasius niger.

Groetjes
Lasius niger +/- 100 werksters
Pheidole pallidula +/- 200 werktsers
Messor barbarus +/- 100 werksters
Pheidole Noda +/- 40 werksters
Camponotus Cruentatus +/- 20 werksters
Formica fusca koningin 14-7-18
tiesvl
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mei 2017
Locatie: Breda, Noord Brabant, Nederland.
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door tiesvl »

Er zitten er bij mij heel veel op een voetbal veldje naast mijn huis, misschien is het iets om daar naar te kijken. verder zitten ze gewoon op de zelfde plek als lasius niger.
mierenhouder
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 juni 2017

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door mierenhouder »

Ik ben gister in het bos geweest, alleen heb geen een gyne gezien.
Ik heb wel een nest myrmica rubra gezien met broed alleen de koningin/en was niet te zien.
Lasius niger +/- 100 werksters
Pheidole pallidula +/- 200 werktsers
Messor barbarus +/- 100 werksters
Pheidole Noda +/- 40 werksters
Camponotus Cruentatus +/- 20 werksters
Formica fusca koningin 14-7-18
Keesvi
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 maart 2017
Locatie: Alphen aan Den rijn
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Keesvi »

probeer onder stenen en hout te kijken liefst als de stenen of het hout een beetje in de grond zitten
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door bunyan »

Bij ons zitten ze altijd alleen in en onder oude, natte boomstammen, dus daar moet je ook naar kijken
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Parraicia »

Tip voor mensen als je zn nestje met broed enz gevonden hebt kun je er een testtube setup leggen en na een paar dagen gaan kijken of de komingin er ook is vooral op droge dagen
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Hexednl »

Parraicia schreef:Tip voor mensen als je zn nestje met broed enz gevonden hebt kun je er een testtube setup leggen en na een paar dagen gaan kijken of de komingin er ook is vooral op droge dagen
Slim bedacht
8-)
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door BasM »

Natte stukken in de bosrand, vaak in of onder verrot hout.

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Parraicia »

Bij wonen ze in het grasveld
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Parraicia »

Onder de zandbak die smorgens in de zon staat en vanaf een uur of 12 niet meer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Hexednl »

Ik heb de afgelopen week een tiental nesten gevonden maar ik zie nooit een gyne erbij lopen. Zitten die dan meestal in de grond eronder of zitten ze juist in het hout? Ik wil ook niet het hele nest slopen om een gyne te vinden dat vind ik zonde. maar als ze in het hout zitten moet ik gewoon een grotere bak meenemen zodat ik het hout mee kan nemen.
8-)
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door MierenPlaats »

Hexednl schreef:Ik heb de afgelopen week een tiental nesten gevonden maar ik zie nooit een gyne erbij lopen. Zitten die dan meestal in de grond eronder of zitten ze juist in het hout? Ik wil ook niet het hele nest slopen om een gyne te vinden dat vind ik zonde. maar als ze in het hout zitten moet ik gewoon een grotere bak meenemen zodat ik het hout mee kan nemen.
Bij mij zit een hele grote kolonie, die nesten aan het oppervlak heeft onder ijzeren balken en stukken hout. Als ik die optil zit er een kamer, met regelmatig een koningin.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door dvd »

Met dit warm weer zitten de gynes meestal net onder een steen, heb er al veel gevangen vorige jaren.In het hout heb ik minder geluk gehad.Kijk onder stenen daar heb je meer geluk.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Hexednl »

Bedankt voor de tip, ga ik me focussen op stenen e.d. volgende keer!
8-)
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Parraicia »

Bij zaten ze ook er gewoon tussen niet echt ingegraven alleen tunnelsvlak onder de zandbak die bloot werden gelegd toen ik deze optilde
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door MiereManneke »

Ik heb toevallig gistermiddag een kolonie uit een verrotte tak gehaald, en er zat een koningin in de tak. Ik brak de tak per ongeluk doormidden terwijl ik eigenlijk Formica fusca zocht, dus het ging allemaal heel erg chaotisch omdat ik niet was voorbereid. Ik legde de 2 delen van de tal heel snel op de zandweg ernaast neer zodat de mieren niet de grond ingingen. Vervolgens had ik de uiteinden van de takken in een jodenkoekbakje gedaan, en ben vervolgens heel snel naar huis gefietst omdat de deksel er niet oppastte (er staken 2 takken uit), maar gelukkig was er geen enkele mier uit de bak gegaan, terwijl er zo'n 100 tot 200 inzaten. Ik werd wel raar aangeken met 2 van die takken in het bakje op de fiets maarja
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door DJRGEN »

MiereManneke schreef:Ik heb toevallig gistermiddag een kolonie uit een verrotte tak gehaald, en er zat een koningin in de tak. Ik brak de tak per ongeluk doormidden terwijl ik eigenlijk Formica fusca zocht, dus het ging allemaal heel erg chaotisch omdat ik niet was voorbereid. Ik legde de 2 delen van de tal heel snel op de zandweg ernaast neer zodat de mieren niet de grond ingingen. Vervolgens had ik de uiteinden van de takken in een jodenkoekbakje gedaan, en ben vervolgens heel snel naar huis gefietst omdat de deksel er niet oppastte (er staken 2 takken uit), maar gelukkig was er geen enkele mier uit de bak gegaan, terwijl er zo'n 100 tot 200 inzaten. Ik werd wel raar aangeken met 2 van die takken in het bakje op de fiets maarja
Ipv wandelende takken, fietsende takken lol, Je moest dan wel erg snel fietsen stel dat je handen op het stuur ineens beginnen te jeuken hahahaha mensen kijken soms raar op ook als je aan het zoeken bent.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door Hexednl »

DJRGEN schreef:
Ipv wandelende takken, fietsende takken lol, Je moest dan wel erg snel fietsen stel dat je handen op het stuur ineens beginnen te jeuken hahahaha mensen kijken soms raar op ook als je aan het zoeken bent.
Daarom neem ik meestal mijn zoontje mee, dan lijkt het alsof hij gewoon beestjes wil zoeken :-D
8-)
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door DJRGEN »

Hahahahah, Hexe ik trek mij daar nooit iets van aan moest een mens vragen of ik dan iets verloren had zeg ik gewoon en paar vijzen :D, Neen vroeger keken ze ook altijd als ik met de metaaldetector aan de zee was aan het zoeken.

Ieder zijn hobby in de keuken weten ze ook dat ik me met mieren bezig houd en ze vinden dat er ook al normaal.
Je hebt er altijd van die zeggen dat komt in mijn huis niet binnen.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door MiereManneke »

DJRGEN schreef:
MiereManneke schreef:Ik heb toevallig gistermiddag een kolonie uit een verrotte tak gehaald, en er zat een koningin in de tak. Ik brak de tak per ongeluk doormidden terwijl ik eigenlijk Formica fusca zocht, dus het ging allemaal heel erg chaotisch omdat ik niet was voorbereid. Ik legde de 2 delen van de tal heel snel op de zandweg ernaast neer zodat de mieren niet de grond ingingen. Vervolgens had ik de uiteinden van de takken in een jodenkoekbakje gedaan, en ben vervolgens heel snel naar huis gefietst omdat de deksel er niet oppastte (er staken 2 takken uit), maar gelukkig was er geen enkele mier uit de bak gegaan, terwijl er zo'n 100 tot 200 inzaten. Ik werd wel raar aangeken met 2 van die takken in het bakje op de fiets maarja
Ipv wandelende takken, fietsende takken lol, Je moest dan wel erg snel fietsen stel dat je handen op het stuur ineens beginnen te jeuken hahahaha mensen kijken soms raar op ook als je aan het zoeken bent.
Ik probeer ook op minder drukke dagen te zoeken, zodat ik een beetje rustig naar mieren kan zoeken. Maar helaas houden mieren en mensen allebei van hetzelfde warme weer .Mensen hebben ook altijd van mij de indruk dat ik depressief ben, omdat ik zo met mijn hoofd naar beneden loop te kijken tijdens het wandelen xD.

Gelukkig werkten de mieren trouwens wel mee, ze bleven tijdens de fietstocht vrijwel allemaal in de tak zitten, en geen enkele probeerde de wand te beklimmen. Inmiddels zitten ze in een ytongnestje en ik zal ze voorlopig met rust laten.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door DJRGEN »

Yeps Miermanneke in ytong kan je ze zeer makkelijk huisvesten je Myrmica rubra dit had ik vroeger ook, nu heb ik 2 kolonies in reageerbuisjes zitten. Alleen ondervond ik en paar jaar geleden dat ze erg gevoelig zijn mocht het ineens heel warm zijn moest ik ze erg vochtig houden want bij een hitte golf durfde de kolonie wel eens een massa verlies lijden.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hulp vangen myrmica rubra

Bericht door wardvander »

Myrmica houd inderdaad niet echt van warmte. Wat heel belangrijk is, is dat je het goed vochtig houd.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
Plaats reactie