Crematogaster scutellaris: plaag

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
schorpioenmier
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 55

Crematogaster scutellaris: plaag

Bericht door schorpioenmier »

Hallo,

Sinds april van dit jaar ben ik verhuisd. Al snel kwam ik erachter, dat er een apart soort mieren in onze nieuwe tuin liepen.
Bij de buren zaten ze volop in huis en de woningvereniging heeft een ongediertebestrijder ingeschakeld. De mier werd onderzocht en het bleek te gaan om Crematogaster scutellaris.
Na de eerste pogingen om de mieren te bestrijden bij de buren is er een hele kolonie verhuisd naar ons huis. Ze zitten tussen het dak, tussen de spouwmuur en in de bakken van de rolluiken. Via de touwtjes van de rolluiken kruipen ze ook in huis. Gelukkig niet massaal. Aan de buitenkant van het huis zitten ze inmiddels wel massaal. Er zijn meerdere looppaden.
Wie o wie kan/wil helpen om hier vanaf te komen?
Alle tips, adviezen en ideeën zijn welkom :)

Groetjes,
Inge
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door Sneeuwuil »

Nou, dit forum gaat meer om mieren houden ipv er vanaf komen :-). Maar ja, als je een plaag hebt iwl je e rnatuurljk wel vanaf. Een bestrijdingsdienst inschakelen klinkt goed. Huis tuin en keuken middellen zullen niet meer helpen als je al een echte plaag hebt. Misschien kun je dan iets als dit gebruiken: http://www.mierenbestrijden.com/mierenbuffet/ Dat is wel gewoon gif en dus niet gezond, ook niet voor de omgeving. Niet alleen de mieren zullen er last van hebben. Op die site staan wel meer tips, al gaat dat meer voer voorkomen dan genezen.

Wat enigszins raar is aan jouw geval: de schorpioenmier komt van oorsprong niet in nederland voor, maar meer in het zuiden van Europa. En zo te horen zitten ze er al een tijd: je hebt niet van de 'één op andere dag een plaag.

Ben wel benieuwd wat de bestrijdingsdienst gaat doen.
schorpioenmier
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door schorpioenmier »

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk: Deze plek is bedoeld voor mensen die mieren houden ipv er vanaf willen komen. Ik ben echter ten einde raad. Ik heb heel internet afgezocht naar info over de crematogaster scutellaris, maar er is slechts weinig over te vinden in het Nederlands. Deze site komt steeds bovenaan te staan als ik zoek. Ik denk dan ook, dat hier de plek is waar ik in contact kan komen met deskundigen op dit gebied. Vandaar mijn vraag hier...

Het probleem is, dat de schorpioenmieren die hier rondwandelen niet reageren op zoetigheid. Ze doen net alsof het er niet is. Het doet ze niets. Het gif in een (Nederlandse) mierenlokdoos lokt waarschijnlijk met iets zoets, want de schorpioenmieren lopen er gewoon langs. Ze worden niet gelokt door de lokdoos.
In het Zuiden van Europa leven deze mieren normaalgesproken, maar er wordt daar nauwelijks iets gedaan aan bestrijding, omdat de mieren daar vooral buiten leven. Het is er warm genoeg, dus een woonhuis zoeken ze niet snel op. Bij mij zitten ze wél in huis (dak, spouwmuur en rolluikbakken).

Hoe kan ik hier foto's plaatsen? Dan kun je zelf zien, dat het inderdaad om de schorpioenmier gaat.

Groetjes,
Inge
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door ProXi »

http://www.imgdumper.nl/index.php
Je kan via deze site foto's uploaden en de linkjes vervolgens hier plaatsen.
schorpioenmier
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door schorpioenmier »

Ok, dankje, het is gelukt :-)

Deze foto heb ik gemaakt op een zonnige dag:
http://www.imgdumper.nl/uploads8/53e51b ... 202405.jpg

Deze twee foto's heb ik gisteravond in het donker gemaakt:
http://www.imgdumper.nl/uploads8/53e51c ... 213954.jpg
http://www.imgdumper.nl/uploads8/53e51c ... 214147.jpg

Deze twee foto's heb ik zojuist gemaakt (in de regen...):
http://www.imgdumper.nl/uploads8/53e51c ... 201934.jpg
http://www.imgdumper.nl/uploads8/53e51c ... 202019.jpg

Groetjes,
Inge
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door ProXi »

Het zijn ze inderdaad.
Je hebt voor Nederland unieke huisdieren, ook al zijn ze niet gewenst is het best wel bijzonder.
Zolang ze voornamelijk buiten leven is het niet heel erg toch ? :P
schorpioenmier
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door schorpioenmier »

Ja, dat realiseer ik me. Het is nogal uniek. Het is ook mooi om ze te bekijken. Ze zien er apart uit. Een miersoort die ik nog nooit eerder had gezien. Zodra er eentje zich onveilig voelt, gaat het achterste deel omhoog en komt er een klein angeltje (of heet dat anders bij een schorpioenmier....?) naar buiten en begint de mier te rennen.
Ze hebben het behoorlijk druk. Ze zijn de hele dag in de weer, vooral als het een warme dag is.

Maar helaas zitten ze wél in huis. Bij mijn buren meer dan bij mij. Bij de buren hebben de mieren zicn via het plafond naar binnen gegeten in een slaapkamer en was er zelfs in de slaapkamer een druk looppad. Dit is inmiddels weg. De gaten zijn dichtgemaakt en voordat ze dat hebben gedaan is er gif in gespoten. Hierna zijn de mieren eigenlijk pas naar mijn woning verhuisd. Dit is zo'n maand of drie geleden.
Bij mij zitten de mieren inmiddels ook in de bakken van de rolluiken. Zodra ik een rolluik open maak, vallen de mieren via het touw van de rolluik naar binnen. De rolluiken maak ik dus niet meer dicht. Ze blijven open en de gaten bij de touwtjes heb ik dichtgeplakt.
Als de mieren alleen in de tuin zouden zitten, had ik er geen enkel probleem mee. Integendeel. Maar helaas is dat niet zo...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door GvG »

Mooi, maar lastig zeg! Ik denk dat de ongediertebestrijder er nogal moeite mee gaat krijgen. Het nest zit waarschijnlijk in een houten balk, bijvoorbeeld in het frame van het dak. Deze soort nestelt vaak in hout. Het is moeilijk om het gif zo diep het nest in te spuiten dat de koningin doodgaat. Zolang de koningin blijft leven zullen de problemen terug blijven komen.

Ik zie dat de mieren bladluizen bezoeken. Als je de werksters volgt die bij de bladluizen vandaan komen zullen ze je naar het nest leiden. Neem hier de tijd voor, het duurt langer dan je denkt.

Als je de bladluizen bestrijdt (groene zeep en spiritus in water, even googlen), zullen ze meer behoefte krijgen aan zoetigheid, de bladluizen zijn hun belangrijkste bron van suikers. De snoeischaar werkt natuurlijk ook.

Als de mieren niet op zoetigheid afkomen is lever een goed alternatief. Dit wordt ook wel gebruikt om de faraomier te bestrijden. Hier wordt dan een gif doorheen gemengd, maar dat kan je misschien met de professionele bestrijder bespreken aangezien hij toegang heeft tot dergelijke chemicaliën en jij en ik niet. Het kan lang duren voordat de kolonie genoeg gif heeft opgenomen om de populatie de verkleinen, laat staan uit te roeien.

Hoelang hebben de buren hier al last van? Ik kan me voorstellen dat deze soort moeite heeft met koude winters. Nu hebben we twee milde winters gehad en dat zou best eens bij kunnen dragen aan het probleem. Misschien is het een optie, als niets meer werkt, om tijdens de winter het gas en water af te sluiten en op vakantie te gaan, om het huis door en door koud te laten worden. En dan maar hopen dat ze in de lente niet weer opduiken.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door Sneeuwuil »

Over gif en zo ga ik geen advies geven, maar idd, dat is een bult bladluizen. Dat is waarschijnlijk hun belangrijkste voedselbron. Logischerwijs laat je de bestrijdingsdienst hun werk doen, om zo de kolonie te verkleinen. Daarna moet je gewoon zorgen dat al die bladluizen weg gaan, want zolang die er zitten hebben ze zo veel voedsel dat ik verwacht dat ze altijd weer terug komen.
Zodra er eentje zich onveilig voelt, gaat het achterste deel omhoog en komt er een klein angeltje (of heet dat anders bij een schorpioenmier....?) naar buiten en begint de mier te rennen.
Dit is waarom ze de schorpioenmier genoemd worden: bij gevaar tillen ze net als een schorpioen, hun achterste op.
Het probleem is, dat de schorpioenmieren die hier rondwandelen niet reageren op zoetigheid. Ze doen net alsof het er niet is. Het doet ze niets. Het gif in een (Nederlandse) mierenlokdoos lokt waarschijnlijk met iets zoets, want de schorpioenmieren lopen er gewoon langs. Ze worden niet gelokt door de lokdoos.
Hier ook: ik neem aan dat dit komt door de bladluizen. Dat is hun natuurlijke voedselbron die hun voldoende zoetigheid levert, en nog meer daarbij. Weinig reden voor de mieren om lokdoosvoer te eten als de kaviaar (=bladluizen) voor het oprapen ligt? Ik wee tniet of die bladluizen in jullie tuin zitten, of een gemeentetuin of wat, maar daar ligt waarschijnlijk de sleutel. Zolang de gynes (=koninginnen) het overleven en er genoeg voedsel is, kom je er niet zo maar vanaf. (of een erg koude winter misschien)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door Floris »

Woon je in de Benelux?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
schorpioenmier
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door schorpioenmier »

GvG:
Bedankt voor je reactie.
De mieren zitten pas sinds een paar weken in de struik met de bladluizen. De struik zit aan de voorkant van het huis. Waar ze voorheen hun voedsel vandaan haalden weet ik niet. Dat heb ik niet ontdekt. Ik heb er toen eerlijk gezegd ook niet naar gezocht. (Aanvankelijk heb ik het probleem wellicht ook ietwat onderschat.)
Mijn buren hebben al drie jaar last van deze mieren. Ze hebben het probleem meerdere malen bij de woningvereniging aangegeven, maar dit werd niet serieus genomen. Pas toen de mieren massaal in hun huis kwamen, is er een bestrijdingsdienst ingeschakeld. En pas nadat de bestrijdingsdienst de eerste keer bij de buren is geweest zijn de mieren naar mijn woning verhuisd.
Zelf woon ik hier pas vanaf april, dus hoe het daarvoor was weet ik niet precies. Voor zover ik weet, hebben de vorige bewoners nooit iets gemerkt.

Floris:
Ik woon in Midden-Limburg (Nederland).

Mocht er iemand zijn die bij mij in de buurt woont en de mieren van dichtbij wil bekijken: Welkom.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door Floris »

Een bestrijdingsdienst zou de koningin van de kolonie gedood moeten kunnen hebben. Een kolonie Crematogaster scutellaris heeft maar één koningin, en als die dood is zou de kolonie binnen een jaar of twee uitgestorven moeten zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Crematogaster scutellaris: plaag

Bericht door Kegge »

Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Crematogaster scutellaris : plaag

Bericht door Mika »

Ja, ik heb dit gemist, maar ik zou het ook graag weten.

Nu, ik heb verschillende aspecten van dit verhaal zelf ook meegemaakt. Ik heb ooit een kolonie van deze soort gevangen, met duizenden werksters, waarvan driekwart met oranje koppen, dat wil zeggen, vermoedelijk geen maand oud, hetgeen bewijst dat deze soort enorm kan aangroeien, op een zeer beperkte tijd.

Bovendien heb ik zelf een kolonie gehad, die op 1 jaar tijd is uitgegroeid tot meer dan 6000 werksters.

Plus, ik heb ooit een kolonie doen verhuizen in de vrije natuur, nadat ik enkele dagen vruchteloos naar de gyne heb gezocht.

Deze soort veroorzaakt niet enkel overlast door de wegen, maar ook door de geur van de repellent die ze verspreiden op de tip van hun angel.

Indien de gyne gedood is geweest, zullen de paden na verloop van tijd ophouden, omdat ze gedreven worden door hongerige larven, die op dat moment allen opgegroeid zijn. Ze kunnen dan als volwassen werksters nog enkele jaren in leven blijven in de muren, om dan uiteindelijk te sterven, zonder veel overlast. Ik wil maar zeggen: dit is gelukkig geen faraomier, die niet uitroeibaar is op een dergelijke manier.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie