Mieren vermoorden.....

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Zou mooi zijn als het lukt!
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Gisterenmiddag de bak helemaal leeggehaald. De begroeide stukken hout er uit, kikkers er uit. Vervolgens het laagje grond van de epiwebmat afgeschept en vervolgens voorzichtig deze mat opgerold. Ik had gehoopt een krioelend mierennest te vinden, maar niets....geen mier te zien. Mat goed uitgespoeld en de kleikorrels gewassen en uitgespoeld. Nog steeds geen mier..
goed naar de houtstronken gekeken, en op de achterzijde van de mooist begroeide stronk zak ik kleine gaatjes, die waren gemaakt in een humus-achtige substantie, wat was opgevuld in de natuurlijke scheuren van het hout. Beetje losgemaakt, geen mier te zien. de bovenzijde (plat met verschillende scheuren en kloven) van deze houtstronk (een in stukken gezaagde wortel van een tropische hardhout boom) is (nu was....) begroeid met allerhande soorten mos, varentjes en orchideeën. Onder dit mos zag ik wel behoorlijk wat werksters lopen, 30-40 of zo, lichtelijk in paniek...alle mos en planten verwijderd, ook aarde uit de scheuren, met mieren, in een potje gedaan met aarde. Geen idee of daar een koningin bij zit, of broedsel. Niet gezien in ieder geval. Ook geen idee hoeveel mieren in het potje zitten, ze zijn erg klein. Het stuk hout heel goed schoongemaakt met een borstel, zodat er geen aarde meer in de scheuren zit, en vervolgens een half uur in water ondergedompeld van 65 graden, daarna weer geborsteld onder heet kraanwater.
de bak weer ingericht....
Gisterenavond zag ik twee werksters achter elkaar aanlopen, die heb ik gedood. Zojuist een werkster bij een stukje banaan, ook gedood. Onder de steentjes zitten geen mieren, op de stronk zie ik ook geen mieren....
Wat denken jullie? afdoende? zoniet, hoe snel weet ik dat?
GvG; ik heb dus een potje met miertjes, geen idee hoeveel en of er een koningin bij zit. Volgens mij geen poppen of eitjes. Wil je die hebben?
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door ruttydm »

Niet wegsmijten alleszins, het is een zeldzame mierensoort.

Ik wil ze best ook wel hebben.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

inmiddels weer wat werksters gezien en dood gemaakt, niet veel, maar toch wel 10 of zo. de hoeveelheid is dus drastisch verminderd, maar de vraag blijft of ik de koningin ook gedood heb. Hoelang blijven de werksters actief als er geen koningin meer is, en wat doen de werksters dan eigenlijk? alleen overleven?
ik heb wat filmpjes gemaakt van de mieren voordat ik de bak heb leeghaalde. ik zal eens kijken of ik die kan posten...
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

filmpjes plaatsen lukt niet kennelijk (MOV bestand)...
iemand die weet hoe dat moet?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Wat een project zeg! Misschien had je de aarde ook beter een uurtje in de oven kunnen zetten... Als de koningin nog leeft en nog in de bak zit kán het probleem blijven. Als de koningin weg of dood is zal het probleem vanzelf ophouden, de werksters gaan uiteindelijk vanzelf dood. Dat kan echter wel even duren. Als er geen eitjes en larven meer zijn zullen ze minder te doen hebben, maar in principe kunnen ze wel blijven leven. Ik zou even geduld hebben en over een paar weken de balans opmaken.

Die mieren in het potje wil ik inderdaad wel hebben, als het niet teveel moeite is. Dan zien we vanzelf wel of de koningin er bij zit of niet.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Hoi GvG,

Ok, bedankt voor je reactie. In principe ben ik volgende week donderdag in Heemskerk, maar vrijdag hoorde ik dat ik ben toegevoegd aan een ander project, waardoor ik nu even geen grip heb op mijn agenda. Maakt niet uit, ik heb de mieren in een redelijk grote pot en ik hou ze op temperatuur. Ik moet zo wie zo naar Heemskerk, dus dat komt wel goed! Ik heb de grond trouwens ook een half uur in water van 65 graden gedaan....
Stel nu dat ik de koningin niet heb kunnen doden, dan moeten we maar een ander plan maken tzt....
Ik denk dat ik dinsdag zeker weet of ik donderdag in heemskerk ben. We hebben wel contact...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Hebben de mieren water van 65 graden overleefd? Bizar.

Ok, we hebben contact.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Nee, dat lijkt mij niet: de achterwand en de zijwanden zijn van varenwortel, daar heb ik niks mee gedaan. Daar zullen echt wel wat miertjes in zijn blijven zitten. Mijn angst is dat daar een nest in zit, maar daar heb ik geen aanwijzingen voor. Immers geen mier gezien op de wanden tijdens de ontruiming. Vandaag twee werksters onder een plukje mos op de bodem..
Ik ben donderdag in Heemskerk. Wat spreken we af GvG?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Benno »

Hoe gaat het met de infestatie en de kolonie?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Harald vermoedde dat de mieren in een stuk hout zaten dus hij heeft het hele stuk hout bij mij gebracht. Ik probeer de mieren uit het hout te lokken maar het schiet weinig op. Het zijn heel andere mieren dan we gewend zijn. Ze laten zich niet lokken.

Volgens de laatste berichten liepen er nog werksters in de bak van Harald, dus hij vreest dat het probleem nog niet verholpen is. We weten nog niet of de koningin in het hout zat of niet.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Kegge »

Camponotus Mystericus ...
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Formica obscura?
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Hertcerf »

Maar je hebt de mieren dus wel gezien?
Ben je er zeker van dat het mieren zijn, en geen bijvoorbeeld 'imitatie' spinnetjes oid? (Wel over gelezen, maar niet over nederlandse soorten)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Hertcerf! Wat een vertrouwen! ;)

Nee, het zijn zeer zeker mieren. Harald heeft vrij duidelijke foto's geplaatst, een paar pagina's terug.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Hertcerf »

Haha, heb soms mn momentjes..

Je zegt dat je ze probeert te lokken, heb je daarbij ook aan wegjagen gedacht? Dus onaangenaam warm en/of droog maken?

Droog maken duurt natuurlijk even met een stuk hout... (Zout strooien voor een lage luchtvochtigheid? Kruipen ze vast een buisje in :P )
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Het blok staat nu al een week of twee te drogen. Er ligt een buisje naast. Ik zie ze wel bij het buisje, maar ze blijven niet langer bij het buisje. Ze gedragen zich anders dan je zou verwachten. Wel mooi om te zien hoor!
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Hertcerf »

Zou wel gaaf zijn als er een koningin bijzit.. Hoe is dan een raadsel ivm het koken, maar alles kan :D (that's the spirit)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Het houtblok is nooit gekookt geloof ik... Zou inderdaad leuk zijn, het zijn bijzondere beestjes om te zien.
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Tioba »

inmiddels 2 weken verder, al gelukt met de mystery queen?
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
Tioba
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Tioba »

inmiddels 2 weken verder, al gelukt met de mystery queen?
1 Lasius niger gyne, met 20-30 werksters
1 Lasius Flavus gyne, met 15-20 werksters
1 Myrmica rubra gyne, met 250+ werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Nee. De mieren bij mij thuis laten zich niet verleiden om te verhuizen. Het hout begint steeds droger te worden. Ik heb geen broed gezien, en zie steeds minder werksters.

Harald ziet nog steeds tientallen werksters en soms ook broed. Alles wijst erop dat de koningin nog bij hem is.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door ProXi »

Haha ze vinden het gewoon veel te leuk bij Harald 8-)
Ben benieuwd waar de koningin zich verstopt heeft.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Gelijk hebben ze. Ik heb foto's gezien van zijn vivarium... Prachtig. Ik zou het ook wel weten als ik een mier was. Ze zitten waarschijnlijk in de achterwand. Die kan er niet uit zonder alle planten die daar op groeien te vernietigen. Er zijn allerlei mooie epifyten uit Zuid-Amerika bij, waarbij het jaren heeft geduurd om ze op te kweken tot wat het nu is... Hij wil dus niet zomaar de hele bak leeghalen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Sneeuwuil »

ik zou zeggen laat de epifyten en mieren zitten en gooi die kikkers uit. Of accepteer dat je een bijzondere mierensoort er bij hebt, die zullen de kikkers weinig kwaad doen. (eerder andersom). Maar ja, ik hou dan ook geen kikkers.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Ja, jij en ik zouden dat doen. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde amfibieënliefhebber (of kikkerknakker, zoals jij het zo charmant verwoordde :)) geen zin heeft in duizenden vieze beestjes in je mooie kikkerbak waar je al jaren aan werkt.
Stel je voor dat je een mooi formicarium hebt, met een prachtige mierensoort erin, of zelfs verschillende. Jarenlang opgebouwd, gekweekt, verzorgd. Opeens zit het vol met mijten! Na navraag op het mijtenforum zegt een van die mijtenmeiden (BAM!): Mooi man, die mijten! Moet je er lekker in laten zitten! Wat zeg jij dan? Ik zou het niet doen. Ik vind mijten vieze beestjes.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Manimaner »

dat is wel een klein beetje anders natuurlijk.
De mieren zijn geen direct gevaar voor het voortbestaan van de de kikkers, maar de mijten zijn wel een groot gevaar voor voortbestaan van je mierenkolonie... dat is toch wel even een significant verschil vind ik. Alhoewel ik uiteraard wel snap dat deze meneer de mieren niet in zijn bak wil.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Lang niet alle mijten zijn schadelijk voor mieren. Er zijn een heleboel mijten die (bijvoorbeeld) van het afval van de kolonie leven. Sommige mijten zijn parasieten (vergelijkbaar met teken) of roofdieren, die kunnen wel schadelijk zijn.

Ook met een volledig onschuldige tekensoort zou ik er alles aan doen om er af te komen.

Daarnaast is het niet met zekerheid te zeggen dat deze mieren niet schadelijk zijn voor kikkers. Ik zou denken van niet, maar wie weet? En wat als het er over een jaar 10.000 zijn?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Manimaner »

Als hij ze blijft verbranden en doden op weet ik wat voor manier zal het niet zover komen hoop ik voor hem. als de mijten enzo nuttig zouden zijn dan zou ik ze laten zitten.
Plaats reactie