Mieren vermoorden.....

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Beste mierenliefhebbers,

Met zeer veel belangstelling en respect jullie forum bezocht. Wat een prachtige hobby hebben jullie, en wat een interessant beestje is de mier!
Maar ik heb een heel ander probleem; sinds jaar en dag houd ik gifkikkertjes in diverse terraria, nu nog slechts een showbak met drie kikkersoorten. Natuurlijk vol beplant, met mosjes, varentjes en orchideetjes, mooie stukken bemost hout en varenwortel wanden. Die bak ben ik gestart in 2011.
Nu zag ik een jaar of twee geleden wel een klein miertje door de bak lopen, maar verder geen aandacht aan geschonken. Tot een paar weken geleden, nadat ik fruitvliegjes had gevoerd, zag ik veel fruitvliegjes vreemd bewegen...... Nog eens goed gekeken, en tot mijn verbazing wemelde het van de miertjes, grotere en kleinere, die de fruitvliegen bewust aanvielen en het mos introkken. Hetzelfde met mijn sprinstaartjes...Ik zag tientallen miertjes en het werd steeds drukker.....
Wat nu? Wat ik ook zag, is dat twee kikkersoortjes de mieren opaten, maar met frisse tegenzin. Zijn niet goed van smaak, denk ik, beetje zuur?
Besloten om het mos van de bodem af te halen (erg jammer, leek wel een grasveldje) en de miertjes kropen over m'n hand heen en beten ook nog eens gemeen, althans, voor zo'n klein beestje, misschien 1,5 mm de kleinste werksters, de grotere zijn 2,5 mm. Een klein bultje en jeuk was het gevolg. Ik heb wat stukken hout weggehaald, daar zit geen nest in, de bodem onder water gezet, en drie uur onder water gelaten, waardoor er heel veel mieren naar boven kwamen. Ik heb de aanwezige grond weggehaald en daarmee ook veel werksters, misschien wel meer dan 100 of zo. De bodem bestaat uit vier centimeter kleikorrels, daarover een mat van epiweb en daarop potgrond. Door de kleikorrels loopt een verwarmingskabel, die de bodem onder het epiweb verwarmt tot een graag of 33-34, daarboven is het 25 graden. Ik heb hier en daar wat platte stenen op de kale grond gelegd, en daaronder verzamelen de miertjes zich.
En dan komt voor jullie waarschijnlijk het pijnlijkst; ik bestrijd de miertjes door zo'n steentje op te tillen en met een creme brulee brandertje die miertjes te verbranden. Dat lukt goed, nu na een weekje consequent moorden, zijn er in ieder geval bijna geen kleine werksters meer, maar nog wel grotere. Dat wordt ook minder, maar iedere dag vermoord ik er zeker wel 20 of meer..
Nu mijn vraag; krijg ik ze op den duur uitgeroeid op deze manier? Het gebruik van gif is uit den boze, en de hele bak leeghalen is erg zonde ivm de bemoste en begroeide stukken hout. Daarnaast zorg ik dat de fruitvliegen worden gelokt naar een stukje banaan in een petrischaaltje, waar de mieren niet bij kunnen, dus weinig voedselaanbod....
Of hebben jullie een beter idee?
Ben erg benieuwd naar jullie reactie en mogelijke oplossing....
Oh ja, ik weet niet wat voor soort het is en hoe die in de bak zijn gekomen... Maar ik denk dat het een tropisch soortje is, in ieder geval geen faraomier...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Het zou van alles kunnen wezen, omdat je spreekt van twee maten werksters zou het een soort van het geslacht Pheidole kunnen zijn. Deze zitten ook vaak in tropische kassen en dierentuinen.

De manier die je beschrijft kán werken, maar je hebt altijd een risico dat het probleem terugkomt. Om zeker te weten dat je de hele kolonie vernietigt moet je de koningin vinden. Dat zal lastig worden, ze zal diep in de bodem zitten. Dit soort mieren houden nogal van warmte. Als je alle verwarmingselementen een tijdje uitzet en één hoek verwarmt, heb je een behoorlijke kans dat de mieren daarheen verhuizen, met broed en koningin. Dan hoef je alleen deze hoek uit te graven.

Heb je toevallig een camera met macrolens? In dat geval zien we graag een foto!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Sneeuwuil »

Om de soort te bepalen is een foto gewenst, ook om onze, in elk geval mijn, nieuwsgierigheid tegemoet te komen :-).

Eerste wat ik denk: stop een formicarium in je terrarium. Als je dit op temperatuur houdt en vochtig houdt, terwijl je waar ze nu zitten laat opdrogen, dan zullen ze uiteindelijk in dit formicarium gaan zitten. Heb je gelijk een formicarium er bij voor de show :-) Misschien dat een aantal reageer buisjes ook wel voldoende is.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Dat werkt alleen als het formicarium warmer en vochtiger is dan de bodem. Warmer zou misschien wel kunnen, maar hij kan de bodem niet laten uitdrogen. Dan zouden niet alleen de planten, maar ook de kikkers doodgaan.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Sneeuwuil »

Dat weet ik zo net nog niet. Hier heb ik een Camponatus 'silver' en die had ik een een chineesbak gelegd met daarb ovenop een warmtemat. Om die warmtemat op de plaats te houden heb ik als gewicht een niet in gebruik zijnd formicarium gelegd. Daar zijn we zelf ingetrokken, zonder dat het mijn bedoeling was. Met 0% vochtigheidgraad dus.

De kikkerknakker* moet het zelf weten natturlijk, maar mijn eerste poging zou zijn om een warmtematje te nemen en daar een aantal reageerbuisjes op leggen. Doek er overheen en klaar. Dit is een goedkope en makkelijk poging die zo maar zou kunnen werken.

* die alliteratie vond ik te mooi om te laten lopen :-)

Mocht je toevallig in Hengelo wonen wil ik wel helpen en als het lukt de mieren overnemen. Zou ook best kunnen dat iemand anders op dit forum in de buurt woont en wil helpen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Waar zaten de mieren in voordat ze het formicarium in trokken? Als het een soort is die graag in dood hout leeft, kan ik me voorstellen dat ze graag een droog formicarium verkiezen boven een reageerbuisje. Deze mieren zitten echter in vochtige, warme aarde. Om een gemiddelde tropische mier te verleiden om de vochtige warme bodem te verlaten en in een kunstmatig nest te gaan wonen moet je van goede huize komen, ben ik bang. Het is niet onmogelijk natuurlijk.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Hallo reageerders!
Dank jullie in ieder geval voor het meedenken! Is het dan te simpel gedacht dat wanneer de werksters geen voedsel meer kunnen brengen naar de larven en koningin, deze uiteindelijk zullen verhongeren? Of leeft zo'n mierenvolk voort op een bestaansminimum of zo?
Ik vermoed dat de queen in het epiweb zit ( dat is een mat van plastic vezels, erg luchtig en sterk en drie centimeter dik) onder een groot brok hout of zo, maar zou ook in een varenwortelwand kunnen zitten. Ik zie nergens een gaatje waar ze uitkomen, er schijnt nergens een ingang te zijn. Het terrarium is 1 meter x 50 x 50 en overal even warm, overdag 27 graden en dat daalt in de nacht naar 22 graden. In drie dagen tijd wordt er met tussenpozen 10 liter verwarmd regenwater verneveld, waardoor de relatieve vochtigheidsgraad niet onder de 80% komt, en vaak rond de 90% schommelt. Overal een prettig klimaat kennelijk, en onmogelijk om ergens een hoekje te maken waar het nog fijner is....
Als het uitroeien niet lukt op deze manier, zit er niks anders op dan de bak leeg te halen ( zucht) en de koningin te zoeken. Als dan iemand interesse heeft in haar, vind ik het prima om het diertje in leven te laten en aan een van jullie te schenken.
Ik zal proberen om een mier te vangen en te fotograferen met mijn macrolens en te posten.

Met groeten,

Harald
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Mierenkolonies kunnen soms heel lang overleven op zeer weinig voedsel. In de bodem is altijd wel iets te vinden: een dood vliegje, een kikkerdrolletje... Etc. Als ik het zo lees is het een hels karwei om de bak uit te graven en is het misschien de moeite waard om te proberen ze uit te roeien op de manier waarop je dat nu doet. Als het probleem blijft, of terugkeert, kun je altijd nog de schep pakken.

Wat betreft het overnemen van de mieren: waar woon je?
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Hallo GvG,

Ik woon in Barendrecht, maar werk soms in Heemskerk. Dus dat komt wel goed als ik haar ooit vang...
Ik wil natuurlijk niet nog een paar weken met m'n creme brulee brandertje voor mijn bak zitten, op jacht naar die ene werkster die haar bazin in leven houdt....daarbij verstoor ik ook teveel de kikkertjes, die steeds schuwer worden met een vlammenwerper in de bak, en ik zit met een kale bodem, die ik nog niet kan enten met mos. Ik heb nog even gedacht aan een mierenbuffet, met de werkzame stof spinosad, maar het risico dat juist die ene mier met dat gif in zijn lijf wordt gegrepen door een kikker....
En het is ook niet gezegd dat zij in de bodem zit, kan ook de achterwand en zijwanden zijn, ik weet het gewoon niet..
Erg lastig. Ik ben blij met jullie meedenken.
Ik ga deze week nog effe door met vermoorden, dit weekend geen plannen, dus als ik het helemaal zat ben, zou het zomaar kunnen zijn dat ik ga voor het grofste geschut... De bak leeg...
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Westdijk »

Droog ijs. Al moet je de overige, gewenste bewoners wel tijdelijk ergens anders onderbrengen. Er is op internet hier meer over te vinden, meestal in het Engels. Succes, want het zou zonde zijn als je alles overhoop moet halen in je terrarium.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Je zou de mieren een fruitvliegje kunnen geven en er eens goed voor gaan zitten. Dat vliegje zullen ze uiteindelijk naar het broed brengen en de kans is groot dat de koningin daar ook in de buurt zit.

Zouden de kikkers meer mieren eten als je ze geen fruitvliegjes meer geeft? Als je de kikkers aan je kant hebt maak je een goede kans.


Droog ijs zou inderdaad ook kunnen werken. Goed idee.
Ik woon in Barendrecht, maar werk soms in Heemskerk. Dus dat komt wel goed als ik haar ooit vang...

Als je haar weet te doden neem ik het je niet kwalijk, maar als je haar (of beter: hen) levend te pakken krijgt hou ik me aanbevolen (natuurlijk moeten we dan wel een poging doen ze te determineren, we willen geen (potentiële) plaagsoort verspreiden).
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

en nog een paar foto's...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Ik ben benieuwd of een van jullie de soort herkent.....
Ik denk dat de miertjes door de grond naar boven komen; ik heb onder diverse platte steentjes een gaatje in de potgrond gemaakt, tot aan het epiweb. De miertjes verzamelen zich onder deze steentjes....
Zou ik daar een betere nestplaats kunnen creëren?
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

nog een keer proberen wat foto's te posten....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

mier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

miertje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

de laatste foto..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

ik moet zeggen.... het lijken er steeds minder te worden, ook onder de steentjes zie ik niets meer, wel springstaartjes en jonge tropische pissebedden, hier en daar zie ik een werkster, die ik gelijk vermoord, soms twee achter elkaar aan.
Heb ik het lek boven denken jullie?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Sneeuwuil »

Nu weet ik wel wat je bedoelt, maar voor dieren wordt normaal 'doden' gebruikt. Vermoorden gaat per definitie over mensen.

Ik herken de mieren niet, maar het lijkt me geen Pheidole. Als ik random images bekijk vind ik ze het meest lijken op Leptothorax acervorum.

Dat intereseert je niets waarschijnlijk, maar toch :-).

Heb ik het lek boven denken jullie?
Waarschijnlijk zit de koningin er nog in en heb je kans dat ze langzaam weer terug komen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Bedankt voor de foto's, niet slecht! Dit is inderdaad geen Pheidole, en ook geen Leptothorax. Dit zijn mieren uit de stam Ponerini, als ik me niet vergis het geslacht Hypoponera. Ik denk dat dit de Hypoponera punctatissima is, oftewel de compostmier. Een inheemse, maar vrij zeldzame soort. Ze leven in (broeiende) compost, op warme vochtige plekken. Ze zijn waarschijnlijk met de aarde of de planten in je bak terecht gekomen.

Om zeker te weten welke soort dit is zou ik met een loep of microscoop moeten kijken.

Het is op geen geen enkele wijze te zeggen of je de koningin hebt (dat bedoel je met "het lek boven", toch?), dat zal je moeten afwachten.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

beste sneeuwuil en GvG,

@Sneeuwuil; je hebt gelijk, ik hou het bij doden...
@ GvG; Wat een klasse dat je deze mier hebt gedetermineerd. Ik heb op de sportbeschrijving gegoogled en het moet hem zijn! Ik ben mijn bak in 2011 gestart met bosgrond, in de zomer, mogelijk heeft daar een uitgevlogen koningin in gezeten...de rest is nu wel duidelijk. verklaart ook gelijk waarom deze dieren zo makkelijk door de grond bewegen. Hebben ze trouwens geen ogen?
Nu heb ik eerder in een reactie gelezen dat ik de koningin en haar volk zou kunnen lokken met een warmtematje en reageerbuisjes die ik onder een doek plaats. Mijn idee is om de verwarming in de bodem uit te zetten, waardoor deze afkoelt naar zo'n 16 graden en het warmtematje dus 'the place to be' wordt. Ik heb plastic buisjes waar ze losse snijbloemen in zetten, ziet eruit als reageerbuisje. Volstaat dat? Hebben jullie tips en trucs? En hoe lang duurt het voordat zo'n koningin is verhuist? (ivm de kikkers, uitvangen staat gelijk aan bak slopen en te koud vinden ze niet prettig) En stel dat dit lukt, hoe dan verder? Weggooien is makkelijk, maar misschien wil een van jullie deze soort hebben (GvG?)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Harald schreef:
@ GvG; Wat een klasse dat je deze mier hebt gedetermineerd.

Dankjewel! Ieder zijn ding, ik onderscheid weer geen Dendrobates van een Allobates, wat voor jou misschien geen probleem is. :)
Hebben ze trouwens geen ogen?

Jawel, maar die zijn heel klein. Dat zal te maken hebben met hun ondergrondse levenswijze.
Mijn idee is om de verwarming in de bodem uit te zetten, waardoor deze afkoelt naar zo'n 16 graden en het warmtematje dus 'the place to be' wordt. Ik heb plastic buisjes waar ze losse snijbloemen in zetten, ziet eruit als reageerbuisje. Volstaat dat? Hebben jullie tips en trucs?

Ik betwijfel of dit werkt. Je kan ze wel lokken met warmte, maar om ze in de buisjes te krijgen wordt lastig. Het zal lastig worden om de buisjes warm te maken zonder dat de grond daar onder warm wordt. Misschien dat Sneeuwuil of een ander lid een idee heeft? Ik zou een warmtematje in een kale hoek leggen, of een steen verwarmen met een lamp. En dat wachten tot de mieren zich daaronder verzamelen. Dit kan weken duren, zeker omdat de kolonie nu gedecimeerd is. Kleine kolonies verhuizen niet graag. Die buisjes voor snijbloemen zijn prima. Je kan ze voor de helft vullen met water en dan met een flinke prop watten het water opsluiten. Dat vormt een prettige leefomgeving voor mieren.
En stel dat dit lukt, hoe dan verder?
Als het je lukt om ze in een buisje te laten trekken kun je het buisje afsluiten met een watje. Dat buisje kan je dat met wat noppenfolie in een enveloppe doen en naar een liefhebber opsturen (pas op nachtvorst). Als je ze wel kan vangen maar niet in een buisje is een afsluitbaar potje een betere optie, daar kan je ze met aarde en al in doen. Dat kan je niet makkelijk versturen, dus als je toch naar Heemskerk komt hou ik me zeker aanbevolen. Als je ze in een buisje kan versturen is een van de andere forumleden er misschien nog wel blijer mee, ik heb al heel veel mieren dus ik kom niets tekort.

Laten we niet op de zaken vooruit lopen, probeer ze eerst maar eens te lokaliseren en te vangen. :)
Succes!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, paradoxaal genoeg heb je de kans verkleind door de kolonie uit te dunnen, afgezien daarvan zou ik je een goede kans gegeven hebben als GvG geen twijfels had. Verder: nu het een inheemse soort blijkt te zijn ipv een tropische, worden je odds ook kleiner.

Anyway, hoe ik het zou doen is een doek neerleggen, daar de reageerbuisjes of snijbloem dingen opleggen en daar dan weer een doek overheen. Zelf heb ik hier een opgevouwen theedoek gebruikt. Daarop leg je een warmtematje. Daarmee zijn de buisjes de warmste plek. ALs je er dan ook water en een watje in doet, zoals GvG beschrijft, lijkt het helemaal goed.

Toch kan het wel even duren allemaal. Mieren hebben vaak meer geduld dan hun houders :-D. (Ook als het ongewenst is)

Dat laatste is ook wel een punt om even aan te stippen. Ik ben natuurlijk meer een mierenliefhebber dan een kikkerliefhebber, maar ze zitten elkaar niet in de weg lijkt me. Je kunt ze er om esthetische redenen er uit willen hebben, maar afgezien daarvan er lijkt geen bezwaar om ze te laten zitten.
Laatst gewijzigd door Sneeuwuil op 04 feb 2015, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Daarmee zijn de buisjes de warmste plek.
Ja, zo zou het kunnen werken. De wachttijd is wel een probleem, hoelang kan je de bodem onverwarmd laten?
afgezien daarvan er lijkt geen bezwaar om ze te laten zitten.
Ja, vind ik ook! Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je het niet met ons eens bent. :)
Verder: nu het een inheemse soort blijkt te zijn ipv een tropische, worden je odds ook kleiner.
Dat hoeft niet, denk ik. Bedoel je omdat ze dan minder thermofiel (dol op warmte) zijn? Deze soort wordt volgens mij alleen gevonden in broeiende composthopen, waar het heel warm is. Ik las in het boek van P. Boer dat ze ook eens gevonden waren in een mijn van 500 meter diep (ofzo), waar het ook heel warm was. Ik denk echt wel dat je ze kan lokken met warmte. Hoe snel het zal gaan durf ik echt niet te zeggen.

Trouwens ook wel grappig dat je ze (waarschijnlijk) al jaren in je bak zitten en ze zich nu pas laten zien. Het zou overigens best kunnen dat er ergens een heel groot nest zit en dat je slechts een fractie van de werksters vermoord gedood hebt! :)
Wie zal het zeggen.

Hier zie je hoe je een buisje klaarmaakt:

http://youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=958o2VcABeI
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Ik dacht een bericht verstuurt te hebben, maar zie m niet terug...
Ff kort dan maar:
Ik heb de bodem een keer drie uur lang onder water gezet; hoe groot is de kans dat ze verdrinken? Hoe groot schatten jullie de kans dat het nest in de bodem zit? Als ik de bak dit weekend leeg haal en ik vang de koningin doe ik haar in een potje met aarde. Volgende week donderdag ben ik waarschijnlijk in Heemskerk, neem ik haar mee. Of heb jij meer interesse, sneeuwuil?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

Wanneer was dat, die bodem onder water? Als dat na 2011 was zaten de mieren er waarschijnlijk al in, en zijn ze niet verdronken. Ik denk dat deze mieren in hun natuurlijke omgeving ook zware regen meemaken. Ik weet het niet, het zou best kunnen dat ze er tegen kunnen.

Gezien hun natuurlijke voorkeur voor compost en humus acht ik de kans groot dat ze in de bodem zitten, zeker omdat de bodem verwarmd is.
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Twee weken geleden heb ik de bodem onder water gezet..... Drie uur lang maar ik denk dat ze het hebben overleefd....
Ik heb de knoop doorgehakt; bak gaat leeg, ik wil er vanaf! Zsm!
GvG, ik probeer de koningin te vangen, moeten er ook werksters bij? Ik laat weten of het dit weekend is gelukt....
Dank jullie voor alle info tot nu toe....
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Sneeuwuil »

Zo veel mogelijk werksters er bij zou ik zeggen. Wat betreft onder water zetten:
Een periodieke verhoging van de waterstand is geen bezwaar. De hoge kwelders op de Waddeneilanden lopen regelmatig onder en tellen ondanks dat een zeer hoge mierendichtheid.

Rivieren die buiten hun oevers treden, met name in het vroege voorjaar, overstromen de uiterwaarden. Ook hiervan ondervinden mieren geen nadelen. Zelfs kortstondige overstromingen in de tijd van het jaar dat mieren bovengronds actief zijn en hun broed zich dicht aan de oppervlakte bevindt, worden overleefd. Een inundatie die vele maanden of langer wordt gehandhaafd is fataal. Kwetsbare soorten verdwijnen en het is zeer de vraag of deze terugkomen.
source nlmieren.nl
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door GvG »

maar ik denk dat ze het hebben overleefd....
Ja, dat denk ik ook! :)
moeten er ook werksters bij?
Ja, als de koningin eenmaal een kolonie heeft gesticht kan ze niet meer overleven zonder werksters. Hoe meer werksters hoe beter. Ook het broed (eitjes, larven, poppen) is belangrijk, dat kan namelijk ook als reservevoedsel fungeren in noodsituaties. Misschien kan je ze, als je het nest vind, met een lepel opscheppen. Volgens mij is de koningin bij deze soort niet veel groter dan de werksters, dus misschien is het lastig om haar te herkennen. Probeer dus, als je ze vindt, zoveel mogelijk aarde om het nest op te scheppen, anders kan het probleem terugkeren.
Dank jullie voor alle info tot nu toe...
Geen probleem, succes!
Harald
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Mieren vermoorden.....

Bericht door Harald »

Ok jongens, ik ga de voorbereidingen treffen om dit weekend de bak leeg te maken en het nest te vinden en onder te brengen in een potje. Ik werk volgende week donderdag zeker in Heemskerk, dus als het lukt ben je een mierensoort rijker, GvG...!
Ik laat het weten....
Gr
Harald
Plaats reactie