Vreemd verschijnsel

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Vreemd verschijnsel

Bericht door Art747 »

Mijn middelste zoon riep vanmiddag dat er een mierenplaag onder de tuindeur zat.... Zo erg was het dus niet maar het was wel een vreemd verschijnsel. Er zaten heel veel mieren, sloom en onverstoorbaar bij elkaar. Precies onder de tuindeur (geen handige plek als je daar met je fiets door moet). Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? Komen ze uit winterslaap en moeten ze opwarmen? Lijkt me niet want ik zie al weken mieren in- en rond het huis lopen. Wat triggert dat nest Lasius Niger om met zijn allen bij elkaar, zeer kwetsbaar te gaan zitten? Zie ook de foto's.
LN2.jpg
LN4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Vreemd verschijnsel

Bericht door ProXi »

Zag het vandaag ook bij een tankstation.
Mogelijk toch te maken met het lente zonnetje van vandaag, na het slechte weer van de afgelopen dagen.
Al zie ik dit Lasius niger niet vaak doen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vreemd verschijnsel

Bericht door GvG »

Ja, ik ben het eens met ProXi. Ik denk niet dat ze zichzelf opwarmen, ze zijn immers al weken actief, zoals Art al zei. Ik denk dat het hier gaat om het opwarmen van het nest. Door hun lichaam op te warmen, en daarna met hun warme lichaam het nest binnen te gaan, kunnen ze de temperatuur van het nest tot wel enkele graden verhogen. Dit gedrag is bij rode bosmieren goed gedocumenteerd. Ik vind het aannemelijk dat wegmieren dit ook doen. Een iets hogere temperatuur kan de ontwikkeling van het broed toch iets versnellen. Dat is het blijkbaar waard om open en bloot op de stoep te gaan zitten!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vreemd verschijnsel

Bericht door GvG »

Niet echt een wetenschappelijke bron, maar wel toepasselijk, en leuk om te lezen:
https://staatsbosbeheerdrenthe.wordpres ... bosmieren/
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Vreemd verschijnsel

Bericht door Art747 »

Dat opwarmen van dat nest lijkt mij een heel plausibele verklaring. Bedankt weer mannen. Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Vreemd verschijnsel

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Niet echt een wetenschappelijke bron, maar wel toepasselijk, en leuk om te lezen:
https://staatsbosbeheerdrenthe.wordpres ... bosmieren/
Inderdaad leuk om te lezen. Ook ik denk dat de verklaring, dat de door de mieren in het zonnetje verzamelde warmte gebruikt wordt om het nest op te warmen, heel plausibel is.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie