Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Westdijk »

De titel zegt het al. Ik wil graag weten hoe jullie je hobby delen met de mensen in je (werk)omgeving. Deze vraag komt voort uit het feit dat tijdens een lunch ik in gesprek raakte met de directeur en mijn mieren nogal onverwachts het onderwerp van gesprek werd. Hij wilde na van zijn verbazing te zijn bekomen graag eens kennismaken met mijn hobby en nu heb ik wat tijd gekregen om voor een vergadering wat te vertellen en te laten zien. Nu hoop ik hier wat ideeën op te doen over wat ik in een paar minuten met andere mensen kan delen en hen toch geboeid kan houden. (Ik ben nooit zo spraakzaam.) Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Sneeuwuil »

Foto's
Deze doet het altijd goed: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2990496139

Of deze:
https://www.google.nl/search?q=ant+nest ... AQ_AUIBigB

En dan foto's van je eigen nests en mieren natuurlijk.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Antsps »

Je bedoelt in de vorm van een powerpoint presentatie of iets in die richting?

Qua voorbeelden van formicaria en kolonies heb je zelf hele goede dus die foto's zou je zeker kunnen laten zien! Of misschien dat je nog een kleine kolonie hebt die je eenvoudig mee kan nemen?

Wat je wel moet bedenken is dat de gemiddelde persoon niet veel afweet van mieren; behalve dat ze deze liever niet in de tuin zien.. ;p Je zou bijvoorbeeld kort kunnen vertellen hoe de cyclus van een mierenkolonie eruit ziet; en dus hoe je een kolonie opstart.
Je zou ook kunnen vertellen waarom een mierenkolonie zo leuk/interressant is om te hebben. Ik heb vroeger bijvoorbeeld reptielen gehad (dit "begrijpen" mensen eerder) en die zijn vergeleken met mieren vrij saai omdat deze eigenlijk alleen zonnebaden en zo nu en dan een krekel eten. Ik zou ook noemen dat dit sociale insecten zijn, het is een klein wonder vind ik dat al die mieren in een kolonie zo efficient samenwerken.

Tot slot als tip; in mijn vriendengroep vinden sommigen mijn hobbie wel interressant; maar zelfs de bioloog moest er niet aan denken om een kolonie van mij te krijgen :p Dus verwacht niet dat iedereen staat te springen om een kolonie ;)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door ProXi »

In het begin vonden ze het bij mijn vorige baan wel wat vreemd. Maar na het zien van een paar video's van mij vonden ze het best leuk en interessant. Op mijn huidige werk had ik het beter niet kunnen vertellen. Daar maken ze er alleen maar grappen over. Soms wel wat vervelend, omdat het meer op pesten begint te lijken soms.

Ik vind het wel leuk dat je een presentatie op je werk mag geven :D
Ik zou ze wat basis informatie geven. Hoe alles werkt binnen een kolonie ( zou beginnen met de bruidsvlucht en hoe kolonie gestart wordt, de verschillende taken, dat ze best oud kunnen worden, hoeveel mieren er in kolonie kunnen leven en al die mieren in een kolonie vaak door één koningin ter wereld komen). Zou ze ook een filmpje laten zien voor de beeldvorming (maakt vaak meer los dan woorden) en ook laten zien hoe je ze als huisdieren kan houden.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Sneeuwuil, Antsps en ProXi

Bericht door Westdijk »

Sneeuwuil schreef:Foto's
Dat komt goed. Bedankt voor je inbreng.
Antsps schreef:Je bedoelt in de vorm van een powerpoint presentatie of iets in die richting?
Ik heb eerlijk gezegd maar een heel vaag idee. Het is niet mijn bedoeling om hen over te halen ook een mierenkolonie in huis te halen. :) Wel wil ik ze kennis laten maken met de mogelijkheid om mieren in huis te houden en hopelijk ook op een iets andere manier tegen mieren aan te gaan kijken. Over een formicarium meebrengen moet ik eens nadenken. Het vergt nogal wat organisatie, maar dan heb je natuurlijk wel iets om te laten zien. Meer laten zien betekend minder spreektijd. Ja, het idee staat me steeds meer aan. Bedankt voor je achtergelaten reactie.
ProXi schreef:Ik vind het wel leuk dat je een presentatie op je werk mag geven :D
Laat ik er maar op houden dat het een uitdaging word. Ik praat in een groter gezelschap makkelijker als ik antwoord kan geven op vragen.
ProXi schreef:Ik zou ze wat basis informatie geven. Hoe alles werkt binnen een kolonie ( zou beginnen met de bruidsvlucht en hoe kolonie gestart wordt, de verschillende taken, dat ze best oud kunnen worden, hoeveel mieren er in kolonie kunnen leven en al die mieren in een kolonie vaak door één koningin ter wereld komen). Zou ze ook een filmpje laten zien voor de beeldvorming (maakt vaak meer los dan woorden) en ook laten zien hoe je ze als huisdieren kan houden.
Hier kan ik wel wat mee. Bedankt.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door RJ »

Succes met het vertellen en uitleggen tegenover je collega's over je mierenhobby je baas was in elk geval geïnteresseerd hij geeft je niet voor niets deze aangelegenheid om er over te vertellen!

Lijkt me wel spannend!

Houdt ons op de hoogte
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Kegge »

Ik heb familie, vrienden en collegae verteld over de hobby. Ik vertel (enthousiast) hoe wonderlijk het is om van dichtbij het leven van deze prachtige diertjes te kunnen bestuderen. Ook vertel ik dat het zo wonderlijk is om in een mierennest te kunnen kijken en dichtbij de koningin te kunnen zijn. Iets wat we normaal niet kunnen. Ik heb ze foto's en filmpjes laten zien en de documentaire "Inside the colony".

De meesten begrijpen nu mijn fascinatie voor deze hobby en vragen regelmatig hoe het gaat. Vooral de diapauze in de koelkast spreekt tot de verbeelding :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Artilux »

Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal mogelijk is in de tijd die je hebt gekregen. Maar er zijn wellicht een paar presentatievormen welke kunnen werken.

Pecha Kucha:
20 dia's van 20 seconden per dia, (slideshow op automatisch zetten) op elke dia zet je een foto welke ondersteunend is in jouw verhaal. Foto's van een gyne, broed, activiteit, je snapt het wel.
Op die manier is het makkelijk praten omdat er gelijk een voorbeeld op een digiboard/monitor/scherm te zien is en ondersteund het jou als verteller. Gevaar is wel, loop je zelf vast of loop je uit, denderd de slideshow gewoon door.
Je hebt dus iets meer dan 5 minuten voor je show.

Elevator Pitch:
2 minuten babbelen over jouw hobby en wat het inhoud. Dit is een frisse presentatievorm waarbij er geen probleem moet zijn om geconcentreerd te blijven luisteren. Je moet dus wel haast maken. Zo'n 300 woorden voorbereiden is genoeg en moet haalbaar zijn. Wellicht kun je afsluiten met wat beeldmateriaal zoals foto's of film, maar dat zou ik dan buiten die 2 minuten doen.

Je kunt natuurlijk altijd nog een gewone presentatie geven waarbij je foto's en tekst koppelt aan jouw verhaal. Pas wel op, liever weinig tekst met wat foto's, dan veel tekst en oplezen wat er op de ppt staat. Een goede voorbereiding is overigens bij alle presentaties een must ;)

Inhoudelijk over mieren niet echt iets geleverd, maar misschien haal je hier een leuke presentatievorm uit of bedenk je zelf iets ;)
Antboy
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 augustus 2015
Locatie: Baarn
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Antboy »

1 van de grootste youtubers van Nederland is ook gefascineerd door mieren.

Toch leuk, hierdoor zullen meer mensen in de hobby komen denk ik zo :)
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: RJ, Kegge, Artilux en Antboy

Bericht door Westdijk »

RJ schreef:Succes met het vertellen en uitleggen tegenover je collega's over je mierenhobby
Bedankt voor de geestelijke ondersteuning. ;) Mijn directe collega's weten er al een paar jaar van, maar binnenkort zal de directeur dus een beter idee hebben van wat deze hobby betekend en waar ik me thuis onder andere mee bezig houd.
Kegge schreef:Vooral de diapauze in de koelkast spreekt tot de verbeelding :D
Ja, dat komt me heel bekend voor. Ik wil er verder geen lang verhaal van maken, Kegge. Dat is zelden aan mij besteed. Gewoon veel laten zien, hier en daar iets toelichten en daarna weer over gaan tot de orde van de dag om eind van de werkdag al mijn spullen weer mee naar huis te nemen.
Antboy schreef:1 van de grootste youtubers van Nederland is ook gefascineerd door mieren.

Toch leuk, hierdoor zullen meer mensen in de hobby komen denk ik zo :)
Laten we eerst maar eens afwachten hoe gefascineerd hij over een jaar is. Bij te hoge verwachtingen kan je gedurende de eerste maanden na aankomst van je kolonie weleens teleurgesteld worden. Bedankt voor je achtergelaten bericht.
Artilux schreef:Inhoudelijk over mieren niet echt iets geleverd, maar misschien haal je hier een leuke presentatievorm uit of bedenk je zelf iets ;)
Hier heb ik zeker wat aan gehad. Het vergroot mijn opties. Dankjewel.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Mika »

Wat voor werk doe je precies?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mika

Bericht door Westdijk »

Ik ben de voorman van een serviceteam in de buitendienst. Samen verrichten we voornamelijk onderhoudswerkzaamheden in het groen in een voor mijn beleving groot gebied, leggen plantvakken aan of renoveren deze, lossen een grote verscheidenheid aan meldingen op, ondersteunen andere ploegen, etc. Het is gevarieerd werk en lekker buiten. Daarnaast neem ik ook zitting in de ondernemingsraad, als lid, en dat zijn voornamelijk de weinige keren dat collega's van de binnendienst mij in levende lijve zullen zien, lopend door het gebouw in opvallend gekleurde veiligheidskleding. Meestal rechtstreeks naar de ruimte waarin we op dat moment vergaderen om na afloop weer via de kortste weg naar buiten te verdwijnen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe deel je jouw hobby met andere mensen?

Bericht door Mika »

Ik neem aan dat ze dat wel interessant gaan vinden. Misschien hopen ze op een wonder mieren verdelgingsmiddel?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mika

Bericht door Westdijk »

Mika schreef:Misschien hopen ze op een wonder mieren verdelgingsmiddel?
Het is bepaald geen vraag waar ik rekening mee zou hebben gehouden, maar waarschijnlijk best eens kan worden gesteld. Bedankt.
Plaats reactie