Allergische reactie Myrmica rubra?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
marcovs
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 april 2016

Allergische reactie Myrmica rubra?

Bericht door marcovs »

Hallo allemaal,

Van de week bezig geweest in de tuin onkruid trekken. Terwijl ik rustig bezig was werd ik gebeten door een Mirmica Rubra mier. De beet zelf voelde ik wel aardig. Ik trok hem van mijn pols af en ging weer aan het werk.

Al snel werd de plek zelf(2cm in doorsnede) wit en dik.. In de avond werd het een grote build(7cm in doorsnede)... de volgende dag was me pols erg dik en rood. Ook voelde ik een kloppend, tintelend gevoel in de pols.

Verder niet naar de dokter geweest maar het heeft zeker 3 dagen geduurd voordat de build weg trok.

Ondanks deze beet, Ben ik nog steeds erg nieuwsgierig naar deze soort en wil ik nog steeds een kolonie gaan vangen en opkweken:)

Klik op de foto voor groot resultaat..

Dit wou ik even met jullie delen :D

Mvg. Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Allergische reactie Myrmica rubra?

Bericht door Floris »

Ik heb ook eens een vergelijkbare, maar iets minder sterke, reactie gehad op een steek van Myrmica rubra. Het heeft toen meerdere dagen geduurd tot de zwelling weer weg was.
Een keer ervoor was de reactie minder heftig. Allergische reacties schijnen per moment te kunnen verschillen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Allergische reactie Myrmica rubra?

Bericht door GvG »

Zo! Dat is een behoorlijk heftige reactie. Je hoeft er inderdaad niet mee naar de dokter, het is wel iets om op te letten. Ook voor Floris, allergische reacties kunnen ook elke keer heftiger worden. Zolang het lokaal blijft (dus rondom de plaats van de steek) is het lastig maar niet per se zorgelijk. Als er ook reacties plaats vinden elders op het lichaam, moet je direct medische hulp zoeken.

Ik had dat met bijensteken. Ik had vaak heftige reacties op bijensteken (ik had een aantal bijenkolonies), een beetje als op de foto hierboven. Achteraf denk ik dat de reacties ook steeds heftiger werden. Totdat ik op een dag gestoken werd en vlekken en bulten onder mijn armen en in mijn knieholten kreeg. Onderweg naar het ziekenhuis zwollen mijn lippen en oren op. Gelukkig was ik op tijd in het ziekenhuis, bij zulke reacties kunnen de luchtwegen geblokkeerd raken en de bloeddruk gevaarlijk laag worden. Zo een vaart zal het bij jullie niet lopen maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Allergische reactie Myrmica rubra?

Bericht door Kegge »

Dat is een flinke reactie zeg. Ik zou het advies opvolgen en voorzichtig blijven in de buurt van stekende insecten. Ook ik heb al vaker gehoord dat reacties steeds heftiger kunnen worden als het lichaam opnieuw geconfronteerd wordt het het gif.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Allergische reactie Myrmica rubra?

Bericht door pjpj001 »

Als je van plan bent om zo ook een kolonie te gaan houden zorg dan voor een beetje extra bescherming als je met de mieren bezig bent.. door bijvoorbeeld handschoenen aan te doen, ik ben blij dat ik niet zo reageer op die steken, anders had ik er al helemaal opgezwollen uitgezien..
Plaats reactie