termieten

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: termieten

Bericht door GvG »

Klopt, dat is inderdaad een belangrijk verschil.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: termieten

Bericht door Mika »

Termieten gedragen zich als stamcellen. Je hebt mannetjes en vrouwtjes, en de larven gaan door verschillende stadia, waarbij ze kunnen evolueren naar geslachtsdieren, en de vrouwtjes ook naar soldaten (ik kan me vergissen, mogelijk niet zo bij alle soorten).

Er zijn soorten waar ze kunnen vervellen naar een 'vroeger' stadium, bijvoorbeeld van soldaat in wording, weer naar larve, en zo verder naar koningin.
DUCKDUCKGO!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: termieten

Bericht door Hessel »

Dat is intressant, kun je eens linkjes geven van de artikelen toevallig?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: termieten

Bericht door miel »



Hier een video van mijn termieten.

Je kunt natuurlijk altijd abonneren! :D
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: termieten

Bericht door Hessel »

Ik vind de muziek wel heel extreem voor dese diertjes haha
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: termieten

Bericht door salamalfayed »

Hoe gaat het nu met je termieten eigenlijk? Gelukt om een gyne op te kweken en nieuwe aanwas te krijgen?
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: termieten

Bericht door miel »

Jup, alleen is een deel van de kolonie overleden tijdens de hittegolf. Hier kunnen ze gelukkig nog bovenop komen. De kolonie is ook al begonnen met het produceren van soldaten. Dat vochtsysteem van het acryl werkt niet al te best....
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: termieten

Bericht door cerris »

Ik ben aan het wachten tot ze weer beschikbaar zijn bij anthouse.es of mierenboederij.
1X Formica fusca
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: termieten

Bericht door Mika »

Mooi, maar don't get your hopes up. Dit is moeilijk voor de meesten, en te vermijden voor dezelfden. Deze termieten zijn houtvernietigers en een potentiële plaag.
DUCKDUCKGO!
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: termieten

Bericht door salamalfayed »

Vandaag een heel mooi stapeltjes eitjes ontdekt. Zo te zien is er dus een koningin gekomen uit de groep werksters waarmee ik begon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: termieten

Bericht door blackbalfur »

Ter informatie; ze zijn ook verkrijgbaar bij mierenboerderij:

https://www.mierenboerderij.nl/termieten-kolonie.html

Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
tiesvl
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mei 2017
Locatie: Breda, Noord Brabant, Nederland.
Gender:
Leeftijd: 20

Re: termieten

Bericht door tiesvl »

Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: termieten

Bericht door Mika »

Ik zal nog eens benadrukken dat deze dieren een potentiele plaag zijn. Een tiental dieren kan een bloeiende kolonie stichten, en zij kunnen enorm veel schade aanrichten aan houten gedeeltes in gebouwen... Ze overleven voorlopig niet ten noorden van Parijs, maar ten zuiden ervan kunnen ze veel schade aanrichten. Het ziet er niet naar uit dat de klimaatsopwarming zal doorzetten (data van de laatste paar jaar.) MAAR... je moet toch enorm voorzichtig zijn met het wetens en willens introduceren van een dergelijke soort.

Je kan er natuurlijk vergif op innemen, dat moest de klimaatopwarming doorzetten (I doubt it) dan zal die soort sowieso noordwaarts migreren, of je ze nu aanbiedt of niet...

Als je in geschikt gebied een stokje hout in een dakgoot gooit, kan dat het einde van dat dak betekenen, als er toevallig 10 termietjes in dat stokje zaten...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: termieten

Bericht door blackbalfur »

Mika schreef: Als je in geschikt gebied een stokje hout in een dakgoot gooit, kan dat het einde van dat dak betekenen, als er toevallig 10 termietjes in dat stokje zaten...
Dat is pas een goede tip Mika, zeker als je ruzie met iemand hebt :lol: .

Geintje natuurlijk, in amerika zijn termieten een ware plaag hele huizen die tegen de vlakte gaan.

Zeker geen huisdier die je maar rustig even loslaat in de natuur als je er geen zin meer in heb.

Zoek beter een nieuw baasje of bevries ze.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: termieten

Bericht door miel »

Dat valt voor dit soort termieten wel mee volgens mij: ten eerste kunnen ze niet over glas, of andere gladde oppervlakten, klimmen. Dus het is vrijwel onmogelijk om te ontsnappen.

Ten tweede kunnen deze termieten geen 'droog hout' eten. Ze kunnen dus niet zomaar muren van je huis aantasten.

Daarnaast zijn deze termieten binnen drie dagen dood als ze geen vocht binnen krijgen. Ook zijn ze natuurlijk zeer gevoelig voor kou, dus een nachtvorst zal ze al fataal worden...

Nog een punt is, dat dit soort termiet, ook in mijn ervaring, zeer traag groeit (wat uit verschillende bronnen blijkt). Er zullen vast soorten zijn die sneller kunnen groeien, maar dit soort (de soort van Anthouse en Mierenboerderij) groeit vrij traag


Ik raad niemand aan om ze hier uit te zetten: 100% zekerheid bestaat natuurlijk nooit!!!!, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze hier een plaag vormen.


Laat duidelijk zijn dat ik geen expert ben, of wetenschapper of wat dan ook. Ik schrijf dit dan ook niet om iemand ongelijk te geven, Maar dit is hoe ik er in sta. Ik sta dan ook open voor kritiek of een andere mening.
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: termieten

Bericht door blackbalfur »

Ik denk zeker dat er meer destructieve termieten bestaan.

Maar in England was het al een soort van probleem aan het worden volgens dit artikel:

http://www.telegraph.co.uk/news/earth/e ... ms-up.html

En dan gaat het over dit stukje:
The Mediterranean termite (Reticulitermes grassei) is already established in the UK and is expected to become a growing problem. Its extensive burrowing can cause serious structural damage to buildings.
Ook in dit verslag wordt Reticulitermes grassei (de soort die bij mierenboerderij.nl wordt verkocht) genoemd als mogelijke plaag:

http://www.impactproject.eu/uploads/ins ... e09031.pdf

Vooral dit gedeelte:

Reticulitermes grassei Mediterranean termite *Resident Destroys structural timbers

Reticulitermes grassei (Mediterranean termite) was last recorded in Devon (Saunton
Colony) in 2000 but annual monitoring is scheduled for ten years from the last sighting.
Currently this will be 2010 at which point this species will be declared eradicated from Britain.

Dus in 2000 kon deze soort zich dus aardig handhaven in England (gelukkig vanaf 2010 niet meer waargenomen) dus ik bedoel maar.

Als het klimaat hier in Nederland zich nog meer naar de warme kant zou gaan ontwikkelen zie ik geen probleem voor deze soort om in het wild te kunnen overleven.

Met andere woorden ik zou de gok niet wagen met zo'n potentieel destructieve alien soort.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: termieten

Bericht door miel »

Van mijn kolonie is helaas nog maar weinig over..... :cry:
Ik dacht altijd dat je termieten ook gewoon hout kon geven(boomschors) als de cellulose op was, maar dit bleek niet te kunnen.

Nu is er nog een koningin over met een paar tiental werksters.
Ik vraag me dan ook af of dit nog iets kan worden. :cry:


Termieten hebben toch altijd een koning nodig? Ik heb is extra research op het internet gedaan, en wist het hierdoor niet meer zeker. Het zijn nu natuurlijk allemaal vrij oude werksters, hierdoor kunnen ze geen koning meer maken, toch?
rdorgelo
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 maart 2021

Re: termieten

Bericht door rdorgelo »

hoi ik ben robin ik ben 10 jaar en ik houw mieren. maar ik zou ook wel termieten willen weet iemand waar ik ze kan kopen ik heb al op een paar wepsaits gekeken maar meestal waaren ze uitverkocht
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: termieten

Bericht door emier »

op weinig plekken, ik had ze eind vorige zomer te koop. ik weet zelf ook niet waar ze nu beschikbaar zijn omdat er simpelweg zo weinig aanbod is.
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: termieten

Bericht door hein »

rdorgelo schreef: 29 mar 2021, 16:30 hoi ik ben robin ik ben 10 jaar en ik houw mieren. maar ik zou ook wel termieten willen weet iemand waar ik ze kan kopen ik heb al op een paar wepsaits gekeken maar meestal waaren ze uitverkocht
Als je ermee begint veel succes en wat ik weet en hier weer lees is het erg lastig dus laat het maar weten als je ze hebt en hoe het gaat
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: termieten

Bericht door emier »

de europese zijn niet erg lastig, gewoon zorgen dat je wc papier of andere substraat vochtig genoeg is. verder groeien ze alleen traag
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: termieten

Bericht door hein »

het zijn wel hele bijzondere dieren hoe ze leven etc. ze kunnen ook hun termieten heuvel op een manier bouwen dat in het nest geregeld kan wordne hoe warm het word terwel het buiten dezelfde tempratuur blijft er zijn gebouwen gebouwd en de ventilatie gebaseerd op de termieten erg mooi had een opdracht voor school om hier een verslag voor te schrijven haha
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: termieten

Bericht door emier »

ja dat zijn afrikaanse, geen europese. europese zitten in de grond en in zacht hout. in de natuur ben ik ze alleen tegengekomen in zacht hout
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: termieten

Bericht door hein »

Lijkt me leuk om te zien binnekort even op zoek gaan waar ben jij ze tegengekomen gewoon in bossen?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: termieten

Bericht door emier »

in frankrijk zoek ik al 2 jaar naar ze in verschilende gebieden. maar op maar 1 plek gevonden en zelfs daar niet ver dan een cirkel van 100m. hou het dan ook liever voor mezelf
rdorgelo
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 maart 2021

Re: termieten

Bericht door rdorgelo »

weet iemand waar ik termieten kan kopen zonder dat ze uitverkocht zijn
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: termieten

Bericht door emier »

als je terugleest lees je dat die er niet echt zijn, of je zal een persoon in azie of afrika moeten vinden
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: termieten

Bericht door hein »

ik ga als ik op vakantie ben volgende keren goed op zoek!
Plaats reactie